Τετάρτη 14 Ιούνη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Δαπάνες με ... προεκλογική βούλα

Υπερτριπλάσιες, σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 1999, ήταν οι φετινές δαπάνες του δημοσίου

Η στοίχιση του κρατικού μηχανισμού στις προεκλογικές ανάγκες του κυβερνώντος κόμματος είχε αποτέλεσμα τη μεγάλη αύξηση των κρατικών δαπανών, εξέλιξη η οποία εν πολλοίς αντισταθμίστηκε από τη μεγάλη αύξηση των εσόδων. Το α΄ τετράμηνο του 2000 τα έσοδα του γενικού προϋπολογισμού αυξήθηκαν με ρυθμό 13,3% έναντι στόχου 6,2%. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα, οι δαπάνες του γενικού προϋπολογισμού (περιλαμβάνονται ο τακτικός προϋπολογισμός και το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων) το α΄ τετράμηνο του 2000, ως προς το αντίστοιχο περσινό διάστημα, αυξήθηκαν κατά 13,7%, έναντι τεθέντος στόχου 4,2%.

Με δεδομένες τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης προς την Ευρωπαϊκή Ενωση, για υιοθέτηση πολιτικών «συγκράτησης» των δαπανών, αναμένεται... το χαμένο έδαφος να καλυφθεί στους υπόλοιπους οκτώ μήνες, με δραστικές περικοπές των «ελαστικών», κατά την κυβερνητική άποψη, κοινωνικών δαπανών. Αλλωστε, αυτή ήταν και η προτροπή του πρωθυπουργού Κ. Σημίτη κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας.

Από την εξέταση των επιμέρους υποομάδων που συγκροτούν τις γενικές δαπάνες προκύπτει μία διφορούμενη εικόνα ως προς την εξέλιξη των δαπανών. Ετσι, οι λεγόμενες πρωτογενείς δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού, στις οποίες περιλαμβάνονται οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων, οι συντάξεις, οι επιχορηγήσεις προς διαφόρους φορείς, παρουσίασαν αύξηση 6,9% έναντι στόχου 6,7%. Σύμφωνα μάλιστα με την κυβερνητική άποψη, η απειροελάχιστη αυτή αύξηση των πρωτογενών δαπανών ενσωματώνει μια σειρά προεκλογικές ρυθμίσεις της κυβέρνησης, όπως την καταβολή των εισοδηματικών αυξήσεων από τις αρχές του χρόνου αντί του Μάη, που συνήθως δίνονταν τα προηγούμενα χρόνια, το 10χίλιαρο προς τους συνταξιούχους του ΟΓΑ, τις αναπροσαρμογές του ΕΚΑΣ, τις αυξήσεις στα μισθολόγια των Ενόπλων Δυνάμεων κλπ. Μπορεί να φανταστεί επομένως κανείς, πόσο συμπιεσμένες θα ήταν οι δαπάνες αυτές, αν δεν είχε μεσολαβήσει η προεκλογική περίοδος και η ανάγκη εξαγοράς ψήφων από την πλευρά της κυβέρνησης. Σημαντική αύξηση 12% παρουσιάζουν οι «αποδιδόμενοι πόροι» προς τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) Α΄ και Β΄ βαθμού, εξέλιξη η οποία δεν είναι άσχετη με την επιχειρούμενη κυβερνητική χειραγώγηση των δημοτικών και νομαρχιακών παραγόντων κατά την προεκλογική περίοδο. Αυξημένες επίσης κατά 33,9% εμφανίζονται και οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο επίσης κατά την προεκλογική περίοδο χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον για ψηφοθηρικούς λόγους από το κυβερνών κόμμα. Αύξηση 16,1%, έναντι στόχου ετήσιας μείωσης 3%, παρουσιάζει και το κονδύλι πληρωμής τόκων, η οποία αποδίδεται από το υπουργείο σε συγκυριακούς λόγους, επειδή την περίοδο αυτή υπήρξε συσσωρευμένη πληρωμή τόκων.

Χρέος σε ΕΥΡΩ

Τεχνικές λεπτομέρειες για τη μετατροπή του δημόσιου χρέους της χώρας από δραχμές σε ΕΥΡΩ έδωσε χτες ο αρμόδιος υφυπουργός Οικονομικών, Γ. Δρυς, σε ένα ακροατήριο όπου η παρουσία εκπροσώπων των τραπεζών ήταν υπεραισθητή. Ως γνωστόν, οι τράπεζες είναι οι βασικοί διαχειριστές του τεράστιου δημόσιου χρέους της χώρας, απ' όπου και αντλούν υψηλά κέρδη.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ