Κυριακή 12 Μάρτη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΝΩΤΑΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Δημόσια» και «κρατικά», για συμφέροντα ιδιωτικά!

Ο πραγματικός στόχος της αναθεώρησης του άρθρου 16 του Συντάγματος

Α΄ Μέρος

ICON

Τους τελευταίους 8-9 μήνες η ανώτατη εκπαίδευση δέχεται ένα ανελέητο σφυροκόπημα από νόμους, νομοθετικές ρυθμίσεις, προτάσεις νομοθετημάτων, πορίσματα επιτροπών και άλλα μέτρα, με κορύφωση τη συζήτηση για την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος. Μια συζήτηση ιδιαίτερα σημαντική, καθώς αποκαλύπτει ότι όλα τα μέτρα που προηγήθηκαν (νόμοι για αξιολόγηση, διά βίου μάθηση, ΔΟΑΤΑΠ κ.ά.) και θα προηγηθούν της αναθεώρησης (υπό διαμόρφωση νόμος - πλαίσιο) αποτελούν γενική προετοιμασία για την πλήρη ιδιωτικοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης. Ιδιωτικοποίηση που θα ολοκληρωθεί αφού αρθεί το τελευταίο εμπόδιο, το άρθρο 16 του Συντάγματος και απειλεί να συμπαρασύρει στο πέρασμά της το σύνολο του εκπαιδευτικού οικοδομήματος.

Ωστόσο, ο κεντρικός αυτός στόχος της αναδιάρθρωσης της ανώτατης εκπαίδευσης σκόπιμα απουσιάζει από τις τοποθετήσεις των υποστηρικτών της αναθεώρησης του άρθρου 16, ακόμη και από εκείνες των επικριτών της. Συνειδητά και περίτεχνα επιδιώκεται να αποτυπωθεί στη συνείδηση της κοινής γνώμης πως η διαμάχη αφορά αποκλειστικά την ύπαρξη ή μη ιδιωτικών πανεπιστημίων και πιο συγκεκριμένα ότι η κυβέρνηση και το ΠΑΣΟΚ θέλουν να επιτρέψουν την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, ενώ κάποιοι «οπισθοδρομικοί» ή «ιδιοτελείς» την εμποδίζουν. Τα «επιχειρήματα» των διαφημιστών της αναθεώρησης του άρθρου 16 μπορεί να φαίνονται αστεία και αφελή σε όσους έχουν μια κάποια σχέση με την ανώτατη εκπαίδευση, όμως εκείνοι που τα επεξεργάστηκαν καθόλου αφελείς δεν είναι. Ξέρουν πολύ καλά να εκμεταλλεύονται τις ανάγκες και το κοινό αίσθημα, που τα τελευταία χρόνια έχει συστηματικά διαστραφεί, ώστε να αντιλαμβάνεται σαν θετικό κάθε τι ιδιωτικό και εισαγόμενο και σαν αρνητικό κάθε τι δημόσιο και εγχώριο.

Δεν υπάρχει τίποτα το μεμπτό στην παράλληλη λειτουργία δημόσιων και ιδιωτικών, ισχυρίζονται με υποκριτική φυσικότητα οι πολιτικοί και πνευματικοί μας ταγοί. Το αντίθετο μάλιστα. Κάποια παιδιά που δε θα εισαχθούν στα κρατικά πανεπιστήμια, αντί να ξενιτευτούν και να χρυσοπληρώσουν τις σπουδές τους σε μια χώρα του εξωτερικού, θα σπουδάζουν στη χώρα μας. Παράλληλα, τα δημόσια πανεπιστήμια θα γίνουν πολύ καλύτερα, γιατί για τα προβλήματά τους φταίει ο «μονοπωλιακός» χαρακτήρας τους, ενώ με την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων θα δημιουργηθεί ανταγωνισμός που θα υποχρεώσει σε βελτίωση τα δημόσια πανεπιστήμια.

Παρ' όλα αυτά όσο και αν ψάξει κανείς στις χώρες της ΕΕ, όπου δεν υπάρχουν συνταγματικά κωλύματα για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, δε θα βρει ούτε ένα παράδειγμα που να επιβεβαιώνει αυτό τον ισχυρισμό. Ούτε ένα από τα διάσημα πανεπιστήμια των ΗΠΑ δεν ίδρυσε παράρτημα σε ευρωπαϊκό έδαφος, όπως υπόσχεται ο πρωθυπουργός, πράγμα αναμενόμενο, αφού αυτού του είδους οι μπίζνες είναι για «ψιλικατζήδες», όπως τα διάφορα τριτοκλασάτα κολέγια, στο κλαμπ των οποίων εισήλθε πρόσφατα και το Αριστοτέλειο, ανοίγοντας παρτίδες με κάποιο Φίλιπ Κόλετζ της Κύπρου. Κανείς και σε καμία χώρα της ΕΕ δεν ισχυρίζεται ότι τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι καλύτερα από τα δημόσια, εκτός από τον πρόεδρο της «επιτροπής σοφών», καθηγητή κ. Βερέμη, που λέει ότι τα τούρκικα ιδιωτικά των οικογενειών Κοτς και Σαμπάντζ είναι υψηλότατου επιπέδου, αφήνοντας να εννοηθεί ότι αν δε βιαστούμε να φτιάξουμε δικά μας θα έρθουν οι Τούρκοι να καταλάβουν το χαμένο μας έδαφος. Αντίθετα, σε πρόσφατη διημερίδα του Ευρωπαϊκού Κέντρου Δημοσίου Δικαίου, ο εκπρόσωπος της Ιταλίας ανέφερε ότι στη χώρα του στην αρχή ιδρύθηκαν πολλά ιδιωτικά «πανεπιστήμια», που στη συνέχεια έκλεισαν, γιατί δεν μπορούσαν να συναγωνιστούν τα δημόσια, ενώ ο εκπρόσωπος της Σουηδίας δήλωσε ότι στη χώρα του δεν υπάρχει κανένα ιδιωτικό, αφού δεν έχει τίποτα να προσφέρει. Εξάλλου δε χρειάζεται και μεγάλη σοφία για να καταλάβει κανείς ότι κανένας ιδιώτης ή σύμπραξη ιδιωτών δεν έχει συμφέρον να διαθέσει τα υπέρογκα ποσά που χρειάζονται για την ίδρυση ενός ιδρύματος που θα επιδίδεται πραγματικά στην επιστήμη και όχι στην αγοραπωλησία πτυχίων.

Οσο όμως είναι αλήθεια ότι κανένα ιδιωτικό «πανεπιστήμιο», είτε είναι του Δήμου Αμαρουσίου, είτε της ΓΣΕΕ, είτε κάποιων μεγαλοσχολαρχών ή μεγαλοεπιχειρηματιών της υγείας, των εκδόσεων κλπ., δεν μπορεί να σταθεί επάξια δίπλα στα δημόσια, άλλο τόσο είναι ψέμα πως τα δημόσια πανεπιστήμια δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα από την άρση του άρθρου 16. Γιατί η κατάργηση του άρθρου 16 έχει σαν κεντρική επιδίωξη την ιδιωτικοοικονομική λειτουργία των δημόσιων πανεπιστημίων και όχι την ίδρυση ιδιωτικών. Το πιθανότερο είναι ότι τα τελευταία, αφού παίξουν προσωρινά το ρόλο τους για την ιδιωτικοποίηση των δημόσιων, θα χάσουν την αρχική τους αίγλη και πολλά θα κλείσουν, όπως συνέβη στην Ιταλία. Η στόχευση στα δημόσια πανεπιστήμια διαφαίνεται στις τοποθετήσεις τόσο της υπουργού Παιδείας όσο και του προέδρου του ΠΑΣΟΚ. Με μεγαλύτερη όμως σαφήνεια διατυπώνεται από τον καθηγητή στο ιδιωτικό ινστιτούτο ALBA Χ. Τσούκα, ο οποίος σε σχετικό άρθρο του ξεκαθαρίζει πως «οι πολιτικοί που νομίζουν ότι τα μη κρατικά πανεπιστήμια θα γίνουν η ραχοκοκαλιά της ανώτατης εκπαίδευσης πλανώνται. Ωστόσο τα μη κρατικά θα δημιουργήσουν συνθήκες ανταγωνισμού». Με άλλα λόγια, η ίδρυση ή η αναγνώριση των ιδιωτικών πανεπιστημίων είναι αναγκαία όχι για να μη διαφεύγει συνάλλαγμα, για να έρθουν καλά πανεπιστήμια στη χώρα και άλλα παραμύθια, αλλά γιατί η ύπαρξη των ιδιωτικών θα δημιουργήσει συνθήκες αγοράς. Θα λειτουργήσει δηλαδή σαν άλλοθι για την επιβολή ενιαίου νομοθετικού πλαισίου έτσι ώστε δημόσια και ιδιωτικά να λειτουργήσουν με τους ίδιους όρους και κανόνες, όλα σαν ιδιωτικά!

Στο πλαίσιο αυτό, το δημόσιο πανεπιστήμιο θα εξακολουθεί να ελέγχεται και μάλιστα ασφυχτικότερα από το κράτος, μέσα από τους δρακόντειους μηχανισμούς αξιολόγησης και τα τετραετή συμβόλαια με το ΥΠΕΠΘ, αλλά ταυτόχρονα θα λειτουργεί ανταγωνιστικά και σε μεγάλο βαθμό αυτοσυντηρούμενο σύμφωνα με τους κανόνες της καπιταλιστικής αγοράς. Συμπύκνωση αυτής της κατεύθυνσης αποτελεί και ο πρόσφατος νεολογισμός πανεπιστήμιο - «κοινωνική επιχείρηση». Πανεπιστήμιο που θα λειτουργεί δηλαδή σαν επιχείρηση, αλλά σε όφελος τάχα όλης της κοινωνίας, της οποίας όμως το συμφέρον στη γλώσσα της εξουσίας ταυτίζεται με το συμφέρον του μονοπωλιακού κεφαλαίου. Διαβάζοντας λοιπόν όπου κοινωνία, μονοπωλιακό κεφάλαιο, εύκολα μπορούμε να καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι η άρχουσα τάξη ενδιαφέρεται κύρια για την ιδιωτικοποίηση του δημόσιου πανεπιστημίου για τους παρακάτω λόγους:

  • Το πανεπιστήμιο αποτελεί βασικό ιδεολογικό μηχανισμό του κράτους, εργάζεται δηλαδή για το συλλογικό και γενικό πολιτικό - ιδεολογικό - οικονομικό συμφέρον της τάξης των κεφαλαιοκρατών, αποστολή που δεν μπορεί να εκπληρώσει και να διασφαλίσει το «πανεπιστήμιο» - επιχείρηση των μεμονωμένων κεφαλαιοκρατών, καθώς δεν μπορεί να επιτύχει την απαιτούμενη συγκέντρωση πληροφοριών, γνώσης και επιστημονικού δυναμικού.
  • Ταυτόχρονα, μέσα από την ιδιωτικοποίηση του δημόσιου πανεπιστημίου, την οργανική δηλαδή σύνδεση των πανεπιστημίων με την καπιταλιστική αγορά και τα άμεσα συμφέροντα των ιδιωτών επιχειρηματιών, επιτυγχάνεται η ιδιωτικοποίηση των εσόδων και η κοινωνικοποίηση των εξόδων. Οι καπιταλιστές οικειοποιούνται πιο άμεσα και αποδοτικά τα αποτελέσματα της εκπαιδευτικής και ερευνητικής εργασίας των πανεπιστημίων, ενώ το κόστος για τις υποδομές και τους μισθούς του επιστημονικού προσωπικού βαραίνει όλη την κοινωνία. Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρεται σε πρόσφατο δημοσίευμα του περιοδικού «Scientific American», σύμφωνα με το οποίο η Αμερικανική Υπηρεσία Αμυντικών Ερευνητικών Προγραμμάτων εδώ και 20 χρόνια χρηματοδοτεί, χωρίς αποτέλεσμα, διάφορα ιδιωτικά ερευνητικά κέντρα για την κατασκευή αυτόνομων, μη επανδρωμένων οχημάτων για πολεμικούς σκοπούς. Πρόσφατα -και λόγω των αυξημένων απωλειών ανθρώπινου δυναμικού στο Ιράκ - αποφάσισε να απευθυνθεί στα Πανεπιστήμια. Τα τελευταία χωρίς καμιά ηθική αναστολή - δεδομένου πως αν δεν επιδιώξουν οποιαδήποτε χρηματοδότηση τίθεται θέμα επιβίωσής τους - επιστράτευσαν όλη την εφευρετικότητα καθηγητών και φοιτητών και, με ιδιαίτερα χαμηλότερες οικονομικές απαιτήσεις, έδωσαν ποικίλες επιτυχείς λύσεις για την κατασκευή οχημάτων - ρομπότ με πολύ καλύτερες μάλιστα επιδόσεις ταχύτητας από αυτές των προδιαγραφών του διαγωνισμού.

Βεβαίως, η ιδιωτικοποίηση των δημόσιων πανεπιστημίων έχει ήδη προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό στη χώρα μας και αποτελεί κοινή πεποίθηση πως εδώ και κάμποσα χρόνια τα δημόσια πανεπιστήμια μπαλώνουν τις τρύπες της μίζερης κρατικής χρηματοδότησης αναπτύσσοντας επιχειρηματικές δραστηριότητες κάθε είδους, με ιδιαίτερη προτίμηση στη βιομηχανία των κατά παραγγελία «ερευνών» και μελετών. Παρ' όλα αυτά βρισκόμαστε ακόμα στην αρχή ενός δράματος, που τη συνέχειά του μπορούμε να τη μαντέψουμε, αφού το ίδιο έργο παίζεται εδώ και χρόνια στις μεγάλες σκηνές του ιμπεριαλιστικού κόσμου, προπαντός στις ΗΠΑ και πιο πρόσφατα στη Μ. Βρετανία και άλλες χώρες της ΕΕ.

  • Το Β΄ Μέρος θα δημοσιευτεί την επόμενη Κυριακή

Της
Ελένης ΜΗΛΙΑΡΟΝΙΚΟΛΑΚΗ*
* Η Ελένη Μηλιαρονικολάκη είναι μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, υπεύθυνη του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του Κόμματος

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Στόχος η ιδιωτικοποίηση των δημόσιων πανεπιστημίων (2008-05-18 00:00:00.0)
Επιδιώκει την ιδιωτικοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης με κάθε τίμημα (2008-05-10 00:00:00.0)
Συντονισμένες ενέργειες κατά της αναθεώρησης (2006-12-21 00:00:00.0)
Αγώνας που μας θέλει όλους (2006-12-21 00:00:00.0)
Αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν Παιδεία (2006-02-10 00:00:00.0)
Το Διάταγμα και τα "διατάγματα" για ιδιωτικά πανεπιστήμια (1998-07-10 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ