Κυριακή 19 Μάρτη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ταξίδια μνήμης

«Το ατμόπλοιο "Αγγέλικα" των αδελφών Τυπάλδου, στη δεκαετία του '50, συνήθιζε να κάνει δρομολόγια στα νησιά του Ιονίου. Ασπρόμαυρο. Πήγαινε και στη Θεσσαλονίκη και την Κρήτη. Το ταξίδι "μετ' επιστροφής" στην Κωνσταντινούπολη, μέχρι την ασιατική Χαλκηδόνα, είναι φανταστικό. Από το 1962 μέχρι και το 1966 ταξίδευε στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου με το όνομα "Αιγαίον". Κάτασπρο».

Το πορτρέτο του πλοίου «Αγγέλικα» σκιαγραφεί ο Σπύρος Κουρσάρης στην έκθεση που φιλοξενείται (έως 1/4) στην γκαλερί «έκφραση - γιάννα γραμματοπούλου» (Βαλαωρίτου 9α). Μετά τη «Μελέτη τοπίου», δουλιά η οποία παρουσιάστηκε το 1988, ο Σπ. Κουρσάρης επανέρχεται σε μία θεματική έκθεση. Χωρίς τίτλους, το «Αγγέλικα» ξεκινά την περιπλάνησή του σε τόπους γνώριμους και αγαπημένους. Στα μονοπάτια της μνήμης και της γλυκιάς αθωότητας των χρόνων της νιότης. Κέρκυρα, Ζάκυνθος, Μυτιλήνη, Κρήτη, Κωνσταντινούπολη... Μελαγχολικά απογεύματα, λαμπρές ανατολές, μαβιά δειλινά, χρυσαφένια απομεσήμερα, γκρίζα βράδια... Δεν έχει σημασία αν όλα αυτά είναι ταξίδια πραγματοποιημένα, βιωμένα από τους εκατοντάδες επιβάτες του «Αγγέλικα» ή αν βρίσκονται στο μυαλό και την ψυχή μας. Είναι ένα αφηρημένο ταξίδι, μέσα από το οποίο ο καθένας αποκαλύπτει τη δική του περιπλάνηση.

Για τον Σπ. Κουρσάρη η αρχή του ταξιδιού με το «Αγγέλικα» ήταν το 1955, από το λιμάνι της Κέρκυρας. «Οικογενειακή οικοσκευή, ένα μικρό ξύλινο μπαούλο. Προορισμός, η Ζάκυνθος. Το πλοίο μέχρι την Πάτρα. Ακολούθησαν και άλλα ταξίδια που δε θυμάμαι τη σειρά. Το 1958 άφιξη στον Πειραιά. Το 1960 Πειραιάς - Κέρκυρα. Καλοκαίρι. Κατάστρωμα...».

Η σειρά ξεκινάει από τα πολύ μικρά, σε διαστάσεις, έργα και καταλήγει στο μεγάλο (1Χ2μ.) «πορτρέτο» του «Αγγέλικα». Εξήντα δύο δημιουργίες, οι περισσότερες φιλοτεχνημένες τα τρία τελευταία χρόνια. «Το "Αγγέλικα"», μας λέει ο Σπ. Κουρσάρης, «το είχα ζωγραφίσει και στο παρελθόν. Από παλιά έβγαινε το πλοίο αυτό στη δουλιά μου. Οπως ζωγράφιζα και άλλα πλοία. Σε πολλά παλιά μου έργα, περνούν στο βάθος, στον ορίζοντα. Είναι ένα μέσο φυγής. Με συγκινεί στη ζωγραφική η ιστορία του ταξιδιού...».

«Πιστεύω στην αφηρημένη έννοια της ζωγραφικής. O θεατής πρέπει να ανακαλύπτει ευγενή πράγματα, τα οποία η ίδια η ζωγραφική έχει στο περιεχόμενό της. Οι καταθέσεις της να τον αγγίζουν, να τον οδηγούν στο δικό του ταξίδι...».

Οπως γράφει ο Κ. Παλαμάς: «Μου σφίγγει ο καϋμός, σα θηλειά το λαιμό/ Και μέσ'ς την καρδιά με δαγκώνει σα φείδι./ Παράξενο θέλω ν' αρχίσω ταξείδι,/ Χωρίς, μα χωρίς τελειωμό./ Το δρόμο μ' αργά να τραβώ, να τραβώ,/ Αλλά πουθενά και ποτέ να μη στέκω,/ Ψυχή να μη βρίσκω, ή πάντα να μπλέκω/ Με κόσμο τυφλό και βουβό.../ Αι! ίσως σε τέτοιο ταξείδι αν βρεθώ,/ Ατέλειωτο, έρμο, 'ς αγνώριστη χώρα,/ Δε θα 'χω περίσσια λαχτάρα 'σαν τώρα,/ Αγάπη, από σε να χαθώ!».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ