Τετάρτη 15 Δεκέμβρη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΣΥΓΚΛΗΤΟΣ ΕΜΠ
Πόρισμα απόρριψης της εκπαιδευτικής «μεταρρύθμισης»

Σκληρή κριτική στη «μεταρρύθμιση» από τη Σύγκλητο του ΕΜΠ, που καταθέτει συγκεκριμένες προτάσεις και ζητά διάλογο από μηδενική βάση για την παιδεία 

Την αντίθεσή της στην εκπαιδευτική «μεταρρύθμιση» εκφράζει με απόφασή της η Σύγκλητος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, που την απορρίπτει στα πιο κύρια σημεία της. Το πόρισμα του ΕΜΠ για τη «μεταρρύθμιση», το οποίο περιλαμβάνει συγκεκριμένες προτάσεις δε συμπίπτει στο σύνολό του με τα αιτήματα των αγωνιζόμενων μαθητών, εκπαιδευτικών και όσων πλήττονται από το επιλεκτικό αυτό σύστημα. Ωστόσο, συνιστά ένα σημαντικό πλήγμα στην κυβερνητική επιχειρηματολογία, που εμφανίζει «ρόδινη» την κατάσταση στην παιδεία και αποδίδει την ογκούμενη αντίδραση των μαθητών, εκπαιδευτικών και των εργαζομένων σε «υποκινητές».

Η Σύγκλητος του ΕΜΠ διαπιστώνει ότι μετά από ένα χρόνο εφαρμογής της μεταρρύθμισης «τα μεγάλα ποσοστά αποτυχίας είναι αρκετά αυξημένα και δείχνουν ήδη σαφώς ότι το ποσοστό των μαθητών που τελειώνουν το Λύκειο θα μειωθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια. Σύμφωνα με στοιχεία του Κέντρου Εκπαιδευτικής Ερευνας (ΚΕΕ), το ποσοστό αποτυχίας στην Α` Λυκείου έφτασε το 13,4%, με μέσο όρο για την προηγούμενη 15ετία 11,3%, ενώ ο μέσος όρος για τα τελευταία χρόνια ήταν μικρότερος. Στη Β` Λυκείου απέτυχε τον Ιούνιο το 29,5%, το οποίο παραπέμφθηκε για εξετάσεις το Σεπτέμβρη (με ευνοϊκά αποτελέσματα λόγω της έκτακτης συγκυρίας των σεισμών), ενώ το μέσο αντίστοιχο ποσοστό των τελευταίων χρόνων ήταν 22-25%, από τους οποίους ελάχιστοι αποτύγχαναν στις εξετάσεις του Σεπτέμβρη. Δεν υπάρχει ένδειξη ότι τα ποσοστά αποτυχίας θα μειωθούν τα επόμενα χρόνια », τονίζει η Σύγκλητος του ΕΜΠ.

Αναλύοντας την επιχειρηματολογία του υπουργείου Παιδείας για τη «μεταρρύθμιση», το πόρισμα αναφέρει ανάμεσα σε άλλα ότι:

- «Η μεταρρύθμιση έχει ως αποτέλεσμα την αναμφισβήτητη μείωση του αριθμού των αποφοίτων Λυκείου, παρόλο που αυτή δεν εμφανίζεται ως στόχος». Η Σύγκλητος επισημαίνει πως αν και ένας χρόνος εφαρμογής της μεταρρύθμισης δεν είναι αρκετός για την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων, «μπορεί κανείς να διαβλέψει μια τακτική μείωσης των μαθητών που θα αποφοιτούν από το Λύκειο».

- «Ο αποκλεισμός από το απολυτήριο Λυκείου θα θίξει κατ' εξοχήν παιδιά από κοινωνικά στρώματα που υστερούν ως προς το εισοδηματικό ή το μορφωτικό επίπεδο ή παιδιά πολυπολιτισμικών σχολείων που μειονεκτούν λόγω γλώσσας, κουλτούρας, θρησκείας, δυσκολίας προσαρμογής και ρατσιστικού κλίματος». Τα μέτρα «πρόσθετης διδακτικής στήριξης», «σχολεία δεύτερης ευκαιρίας και διά βίου εκπαίδευση» κρίνονται ως «τελείως ανεπαρκή προς το παρόν και το πρόβλημα κινδυνεύει να πάρει μεγάλες διαστάσεις».

- Η εξίσωση του αριθμού των αποφοίτων Λυκείων με τις θέσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν μπορεί να καταργήσει τον υψηλό ανταγωνισμό για μια θέση στα τμήματα υψηλής ζήτησης που έχουν ευρείες προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης.

- Η χρησιμοποίηση των ΠΣΕ και του Ανοιχτού Πανεπιστημίου για την υποδοχή νέων αποφοίτων Λυκείου χωρίς εξετάσεις παράγει κοινωνική αδικία και είναι πιθανώς αντισυνταγματική.

- Τα ΤΕΕ δεν πρέπει να παίζουν το ρόλο του καταφυγίου των αποτυχημένων μαθητών, αλλά να αποτελούν ελκυστική λύση με επαγγελματική προοπτική. Δεν είναι σκόπιμο παιδιά ηλικίας μόλις 15 ετών να οδηγούνται οριστικά σε κοινωνική περιθωριοποίηση.

- Ο αριθμός των εξεταζόμενων μαθημάτων θεωρείται πολύ μεγάλος. Οι μαθητές καταπονούνται υπερβολικά και φορτώνονται με άγχος.

- Η ύλη είναι υπερβολική σε όγκο για την ηλικία και πολλά γνωστικά αντικείμενα αντιστοιχούν σε πανεπιστημιακό επίπεδο.

- Η μέθοδος των ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής και αντιστοίχισης ίσως αποτελεί «έξυπνη βόμβα» στη μάθηση. Ευνοεί την αντιγραφή και απαιτεί, περισσότερο από άλλες μεθόδους, μια φροντιστηριακή προετοιμασία.

- Η επιδίωξη να ελέγχονται όχι οι γνώσεις των μαθητών, αλλά κυρίως η κριτική ικανότητα, οι βασικές δεξιότητες λογικής, η αναλυτική και συνθετική ικανότητα τους, δεν επιτυγχάνεται με τη δοκιμασία δεξιοτήτων.

Οι προτάσεις του ΕΜΠ

Το ΕΜΠ καταθέτει προτάσεις, οι οποίες βασίζονται στην ανάγκη να παραμείνει υψηλός ο αριθμός αποφοίτων του Λυκείου και όσοι από αυτούς δεν επιθυμούν ή δεν μπορέσουν να συνεχίσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, θα πρέπει να έχουν ευκαιρίες επαγγελματικής εξειδίκευσης για μια θέση στην αγορά εργασίας.

Συγκεκριμένα, προτείνει κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων της Β` Λυκείου, κατάργηση της δοκιμασίας δεξιοτήτων, ενιαιοποίηση της θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης, περιορισμό των μαθημάτων γενικής παιδείας της Γ` Λυκείου σε 4 και των μαθημάτων κατεύθυνσης σε 4. Επίσης, ο βαθμός απολυτηρίου λυκείου να υπολογίζεται από το μέσο όρο όλων των μαθημάτων της Γ` Λυκείου, δυνατότητα επανεξέτασης των μαθητών που θέλουν να αυξήσουν τον αριθμό μορίων για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σε ό,τι αφορά τους εκπαιδευτικούς, το ΕΜΠ προτείνει αξιολόγηση και καθιέρωση πιστοποιητικού επάρκειας των καθηγητών, μισθολογική αναβάθμιση των καθηγητών και περιοδική επιμόρφωση.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ