Πέμπτη 13 Ιούλη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ICAP
Το «έτοιμο» φαγητό «τρώει» το ... σπιτικό

Με μέσο ετήσιο ρυθμό 16,2% αυξήθηκαν οι πωλήσεις έτοιμων φαγητών στην περίοδο 2000-2005. Το λιγότερο μαγείρεμα στο σπίτι είναι συνέπεια της εντατικότερης εκμετάλλευσης των εργαζομένων, που απασχολούνται όλο και περισσότερες ώρες

Το έτοιμο φαγητό κερδίζει έδαφος σε βάρος του μαγειρεμένου και στην Ελλάδα. Αυτό είναι το συμπέρασμα μελέτης της ICAP που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα, από την οποία προκύπτει πως η εγχώρια αγορά έτοιμου φαγητού στην περίοδο 2000-2005 ακολούθησε ανοδική πορεία, καταγράφοντας μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 16,2%. Η εξέλιξη αυτή δεν είναι άσχετη από την εντατικοποίηση του βαθμού εκμετάλλευσης των εργαζομένων, που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, καθώς για να τα «φέρουν βόλτα» τα νοικοκυριά αναγκάζονται να εργάζονται περισσότερες ώρες, τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες.

Την κοινή αυτή αλήθεια, επισημαίνει και η ICAP, που συνοψίζοντας τα ευρήματα της έρευνας, σημειώνει, μεταξύ άλλων:

  • Η ανάπτυξη που παρουσίασε ο κλάδος τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας συνδέεται άμεσα με την τάση για «λιγότερο μαγείρεμα στο σπίτι». Κατά κύριο λόγο, το φαινόμενο αυτό οφείλεται στις αυξημένες επαγγελματικές υποχρεώσεις των μελών της οικογένειας και στη γενικότερη επιτάχυνση των ρυθμών ζωής, ιδιαίτερα στα μεγάλα αστικά κέντρα.
  • Η αυξανόμενη απασχόληση των γυναικών καθιστά οξύτερο το πρόβλημα της προετοιμασίας του καθημερινού φαγητού της οικογένειας. Υπό τις συνθήκες αυτές, η μείωση του διαθέσιμου χρόνου συμβάλλει στην αυξημένη ζήτηση των νοικοκυριών για έτοιμο φαγητό, ανάγκη την οποία καλύπτουν και τα προϊόντα του εξεταζόμενου κλάδου.

Ενας άλλος παράγοντας που επηρεάζει τη ζήτηση είναι η αύξηση του αριθμού των μονομελών νοικοκυριών, το ποσοστό των οποίων (με βάση τις Ερευνες Οικογενειακών Προϋπολογισμών της ΕΣΥΕ των αντίστοιχων ετών) αυξήθηκε από 16% το 1999 σε 19,8% το 2001 και 20,9% το 2005.

Στην έρευνα της ICAP, σημειώνεται, επίσης, πως ανταγωνιστικά προς τα εξεταζόμενα προϊόντα λειτουργούν οι υπηρεσίες παράδοσης φαγητού από εστιατόρια (delivery) και η ενίσχυση της παρουσίας των εστιατορίων γρήγορης εξυπηρέτησης.

Σύμφωνα με κλαδική μελέτη, η αγορά εστίασης μέσω της γνωστής Αλυσίδων Καταστημάτων «Γρηγόρης» τουλάχιστον πενταπλασιάστηκε (σε αξία), σε σχέση με την αγορά τυποποιημένων έτοιμων φαγητών το 2005. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης κλαδικής μελέτης, η κατανομή της αγοράς τυποποιημένων έτοιμων φαγητών το 2005 είχε ως εξής:

  • Κατεψυγμένα 38,1%.
  • Κονσέρβες 35,0%.
  • Ψυγείου 14,6%.
  • «Ζεστή γωνιά» σούπερ μάρκετ 10,4%.
  • Αποξηραμένα 1,9%.

Οι κατηγορίες των κατεψυγμένων έτοιμων φαγητών και των φαγητών ψυγείου είναι αυτές που κερδίζουν έδαφος σε βάρος των κονσερβών. Οι συγκεκριμένες κατηγορίες εκτιμάται ότι θα παρουσιάσουν το μεγαλύτερο ποσοστό ετήσιας αύξησης κατά την επόμενη διετία. Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί πως πηγές του κλάδου εκτιμούν ότι η κατανάλωση έτοιμων φαγητών στην Ελλάδα θα εξακολουθήσει την ανοδική της πορεία τόσο κατά το τρέχον έτος, όσο και κατά το 2007, με σχετικά χαμηλότερους ρυθμούς από τα προηγούμενα χρόνια.

Σύμφωνα με τη μελέτη, «έτοιμα φαγητά» θεωρούνται εκείνα που δε χρειάζονται περαιτέρω επεξεργασία ή προσθήκη υλικών εκτός από ψήσιμο ή ζέσταμα, δίνουν λύση στην ανάγκη άμεσης σίτισης του καταναλωτή στο σπίτι ή και στον τόπο εργασίας και τα οποία αποτελούν πλήρη γεύματα.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ