Πέμπτη 26 Οχτώβρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 28
ΤΗΛΕ ...ΠΑΘΗ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Επανάληψη

Πριν από λίγο καιρό, η αμερικανική αρθρογραφία, κυρίως επειδή την αφορά άμεσα, ασχολούνταν με το βιασμό μιας νεαρής Ιρακινής, της οποίας, ακολούθως, έκαψαν το πτώμα, και τη δολοφονία τριών μελών της οικογένειάς της, από Αμερικανούς στρατιώτες, τον περασμένο Μάρτη. Τέτοια επεισόδια, μακάρι να μην ήταν πραγματικά, αλλά υποθέτω ότι θα υπάρχουν και άλλα, που θα έρθουν στην επιφάνεια με τον καιρό. Εξάλλου έχουν προηγηθεί στα χρόνια του πολέμου στο Βιετνάμ.

To 1970 είχα διαβάσει ένα μικρό, αλλά πολύ δυνατό βιβλίο με τίτλο «Απώλειες Πολέμου» του Αμερικανού συγγραφέα Ντάνιελ Λανγκ. Με είχε, πραγματικά, συγκλονίσει.

Μια ομάδα από τέσσερις ή πέντε Αμερικανούς στρατιώτες είχε βγει στα περίχωρα για αναγνώριση εδάφους. Σε αυτό το έδαφος υπήρχε μια καλύβα, οι οικισμοί ήταν από καλύβες, στην οποία μπήκαν απροσκάλεστοι. Φυσικά. Στο φτωχικό εσωτερικό, αντίκρισαν μια μάνα με δυο μικρά κορίτσια. Πήραν το ένα, που ίσως δεν ήταν ούτε δεκαέξι χρόνων. Οι φωνές της μάνας και των κοριτσιών, τους άφησαν ασυγκίνητους. Βιετναμέζες ή Βιετκόνγκ ήταν. Ας οδύρονταν.

Περπατούσαν με το κορίτσι, που δεν ήξεραν τι άλλο να το κάνουν από το να το βιάσουν. Πήραν σειρά. Ο ένας μετά τον άλλον. Ενας από αυτούς δεν υπέκυψε ούτε στα δικά τους καλέσματα, ότι είχε έρθει η σειρά του, ούτε στα πειράγματά τους για την άρνηση του. Μετά περπατούσαν με το βιασμένο κορίτσι, που και πάλι δεν ήξεραν τι να το κάνουν. Ενας από αυτούς είχε ένα ειδικό μαχαίρι για το σφάξιμο ελαφιών, όπως ο «Ελαφοκυνηγός». Με αυτό έσφαξε το κορίτσι και το πέταξαν σε μια χαράδρα.

Εκείνος που είχε αρνηθεί να πάρει μέρος στο βιασμό, όταν γύρισαν στη βάση ή ύστερα από μέρες, ενοχλημένος από το γεγονός που βάραινε τη συνείδησή του, τους κατήγγειλε στην αρμόδια υπηρεσία. Η υπόθεση πήρε τη δικαστική πορεία. Το στρατοδικείο, τους καταδίκασε με ποινές φυλάκισης. Από τη δίκη, εκείνο που επίσης με συγκλόνισε ήταν η δικαιολογία ενός από τους βιαστές και εκτελεστές του κοριτσιού.

- Νόμιζε, είπε, ότι όσα συνέβαιναν στο Βιετνάμ, συνέβαιναν έξω από τον πολιτισμό.

Το 1971, ο συγγραφέας μού παραχώρησε, χωρίς συγγραφικά δικαιώματα, να μεταφράσω το βιβλίο του, που δημοσιεύτηκε σε συνέχειες στον εβδομαδιαίο «Ελληνικό Ταχυδρόμο», του Χρήστου Κολύβα, δεν υπάρχει πια, που εκδιδόταν στο Μόντρεαλ, Καναδά. Το 1990 είδα στον κινηματογράφο «Αττικόν» στην Αθήνα την ταινία, με τον ίδιο τίτλο, του σκηνοθέτη Μπράιαν Ντι Πάλμα, με τον Σον Πεν. Υστερα από είκοσι χρόνια, μονολογούσα και έκλαιγα. Η ταινία δεν είχε πάρει καλές κριτικές στην Αμερική, ίσως το ίδιο και στην Ελλάδα.

Υποψιαζόμουν τους λόγους. Για να γυρίσει ένας σκηνοθέτης μια τέτοια ταινία στο Χόλιγουντ, θα έπρεπε να καταβάλει ένα υπερβολικά υψηλό τίμημα. Θα υποχρεωνόταν να κάνει, τουλάχιστον, κάποιες υποχωρήσεις. Αλλά, έστω κι έτσι, ας την έκανε σαν μια ημιτελή διαμαρτυρία. Μου είναι πολύ δύσκολο να φανταστώ πώς θα είναι η κινηματογραφική βιομηχανία ύστερα από είκοσι χρόνια.


Ιωάννα ΚΑΡΑΤΖΑΦΕΡΗ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ξετυλίγεται το «κουβάρι» της φρίκης (2022-10-18 00:00:00.0)
Διευρύνεται ο κύκλος με τους εμπλεκόμενους (2022-10-15 00:00:00.0)
Οι νεκροί δε σιωπούν (2009-01-11 00:00:00.0)
Στην κόλαση του Βιετνάμ (2001-09-23 00:00:00.0)
Χλομή μητέρα (2001-03-22 00:00:00.0)
O βρώμικος πόλεμος (2000-05-28 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ