Πέμπτη 26 Οχτώβρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ανοίγει τον «ασκό του Αιόλου» η αναθεώρηση του άρθρου 16

Πολλοί θεωρούν - εσφαλμένα - ότι η αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος - ένα από τα πολλά σημεία ταύτισης ΝΔ και ΠΑΣΟΚ - απλά και μόνο θα ανοίξει το δρόμο στην ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων, στο πλάι των ήδη υπαρχόντων δημοσίων. Η πραγματικότητα είναι πολύ πιο οδυνηρή για την εργατική λαϊκή οικογένεια και το δικαίωμα των παιδιών της στη μόρφωση. Η αναθεώρηση του άρθρου 16 θα υποχρεώσει ολόκληρο το σύστημα της δημόσιας εκπαίδευσης σε λειτουργία σύμφωνη με τα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.

Το άρθρο 16 του Συντάγματος είναι κατά κάποιο τρόπο ένα τελευταίο «οχυρό». Μια δημοκρατική κατάκτηση - στα πλαίσια ενός αστικού συντάγματος - που σε άλλες εποχές ήταν αναγκαία και για την αστική τάξη. Εναντίον του σήμερα συσπειρώνονται η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ ως πολιτικοί εκφραστές του μονοπωλιακού κεφαλαίου γιατί η πτώση του θα σημάνει ίδρυση ιδιωτικών Πανεπιστημίων ή αναγνώριση όσων ήδη λειτουργούν σαν τέτοια, απαραίτητη προϋπόθεση ώστε να δημιουργηθούν συνθήκες αγοράς που θα εξαναγκάσουν τα δημόσια πανεπιστήμια να λειτουργήσουν όπως τα ιδιωτικά, «με ενότητα και ομοιογένεια» όπως λέει και το ΠΑΣΟΚ.

Τι σημαίνει αυτό:

  • Μείωση της ήδη ισχνής κρατικής χρηματοδότησης. Καθώς στο πλαίσιο του «υγιούς (σ.σ. για τις τσέπες των κεφαλαιοκρατών που θα σπεύσουν να επενδύσουν) ανταγωνισμού» τα ποσά που σήμερα κατευθύνονται στη δημόσια εκπαίδευση θα μοιράζονται εξίσου σε όλα τα ανώτατα ιδρύματα, δημόσια και ιδιωτικά. Αν, δε, επικρατήσει και το ευρωενωσιακό κριτήριο της μοιρασιάς με βάση την ισχύ κάθε ιδρύματος, τότε είναι εύκολα κατανοητό ότι η μερίδα του λέοντος θα κατευθύνεται στα ιδιωτικά.
  • Αύξηση του κόστους των ανώτατων σπουδών για τη λαϊκή οικογένεια, που ήδη αιμορραγεί οικονομικά, με επιβολή διδάκτρων, κατάργηση των δωρεάν συγγραμμάτων, της όποιας φοιτητικής μέριμνας κλπ.
  • Υποβάθμιση των ανώτατων σπουδών, καθώς τα δημόσια Πανεπιστήμια υπό το άγρυπνο βλέμμα των «μάνατζερ», που θα αναλάβουν τη διαχείρισή τους, θα υποχρεωθούν σε αντικατάσταση της βασικής ακαδημαϊκής αρχής για όμοια κατά επιστημονικό αντικείμενο προγράμματα σπουδών, με τη σύγχρονη επιχειρηματική κατεύθυνση για ευέλικτη και διαφοροποιημένη «παραγωγή» πτυχίων και αποφοίτων μιας χρήσης.
  • Δραματική συρρίκνωση εργασιακών δικαιωμάτων και μισθών για τους πτυχιούχους που πλέον θα... αφθονούν. Αντίστοιχη επιδείνωση και για τις εργασιακές σχέσεις του διδακτικού προσωπικού των κατ' όνομα πλέον δημόσιων πανεπιστημίων.

Το σοβαρότερο: Μια τέτοια εξέλιξη θα επιφέρει την ολοσχερή αναίρεση του κοινωνικού ρόλου των πανεπιστημίων και της επιστήμης, καθώς η επιβίωσή τους θα εξαρτάται από την προσέλκυση χορηγών και με τη σειρά της η έρευνα, η διδασκαλία θα εξαρτάται από τα συμφέροντα αυτών, θα υπηρετεί τις ανάγκες της καπιταλιστικής οικονομίας και όχι του λαού.

Κατανοητό ότι δεν είναι μακριά η μέρα - αν ο λαός επιτρέψει να περάσουν αυτά τα σχέδια - που αυτό το μοντέλο λειτουργίας θα αγγίξει και το δημόσιο σχολείο. Χρέος απαράγραπτο ο λαός να μην επιτρέψει αυτόν τον εφιάλτη να γίνει πραγματικότητα. Να συμπαραταχτεί στον αγώνα μέχρι τέλους για ενιαία, δημόσια, δωρεάν εκπαίδευση που θα υπηρετεί τις δικές του ανάγκες κι όχι του κεφαλαίου.


Θ. Β.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ