Πέμπτη 24 Ιούλη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
ΔΙΕΘΝΗ
ΑΕΡΟΝΑΥΠΗΓΙΚΗ
Ευρωπαϊκή υποχώρηση στις αμερικανικές πιέσεις
  • Η Κομισιόν προχώρησε σε κατ' αρχήν έγκριση της συγχώνευσης των αμερικανικών εταιριών "Μπόινγκ" και "Μακ Ντόνελ - Ντάγκλας", μετά τις έντονες πιέσεις του Προέδρου Κλίντον και ορισμένες παραχωρήσεις των αμερικανικών κολοσσών της αεροναυπηγικής
  • Εντονες αντιδράσεις από τη γαλλική κυβέρνηση και την ευρωπαϊκή κοινοπραξία ΑΙΡΜΠΑΣ

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ.-

Η συμφωνία συγχώνευσης των δύο αμερικανικών εταιριών αεροναυπηγικής "Μπόινγκ" και "Μακ Ντόνελ - Ντάγκλας" θα μπορούσε να αποτελέσει μια πολύ σοβαρή αφορμή για το ξέσπασμα ενός κρίσιμου εμπορικού πολέμου ανάμεσα σε ΗΠΑ και Ευρωπαϊκή Ενωση. Ωστόσο, παρά τα σοβαρά οικονομικά συμφέροντα που διακυβεύονται, κυρίως όσον αφορά την πλευρά των εταίρων της "Γηραιάς Ηπείρου", ο παραπάνω κίνδυνος απεφεύχθη, χωρίς βέβαια να αποτραπεί το μέγα ζήτημα, που δεν είναι άλλο από τη μελλοντική και σχεδόν απόλυτη κυριαρχία των αμερικανικών κολοσσών της αεροναυπηγικής στο παγκόσμιο επίπεδο.

Ετσι, χτες, μετά από τις έντονες πιέσεις του Προέδρου των ΗΠΑ, Μπιλ Κλίντον, προς Ευρωπαίους ηγέτες και μερικές μη ευκαταφρόνητες υποχωρήσεις των υπό συγχώνευση εταιριών "Μπόινγκ" και "Μακ Ντόνελ - Ντάγκλας" η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να ψηφίσει μέσα στην επόμενη βδομάδα υπέρ της συγχώνευσης των δύο κολοσσών.Οι αντιδράσεις δεν έλειψαν, τουλάχιστον από την πλευρά της Γαλλίας, καθώς το Παρίσι υποστήριξε την τήρηση μιας πιο αποφασιστικής στάσης στο όνομα του παγκόσμιου ισότιμου ανταγωνισμού στον τομέα της αεροναυπηγικής!

Ποιες είναι, όμως, οι παραχωρήσεις που έκαναν κυριολεκτικά τις τελευταίες ώρες οι εταιρίες "Μπόινγκ" και "Μακ Ντόνελ - Ντάγκλας";

Εγινε γνωστό πως η εταιρία εγκατέλειψε τα συμβόλαια αποκλειστικής συνεργασίας που ήθελε να συνάψει με τις τρεις αμερικανικές εταιρίες "Αμέρικαν Αιρλάινς","Κοντινένταλ Αιρλάινς" και "Δέλτα Αιρλάινς" και δεσμεύτηκε να μη συνάψει άλλα για τα επόμενα δέκα χρόνια.

Η εταιρία δέχτηκε ακόμη να θέσει στη διάθεση των ανταγωνιστών της (δηλαδή της ευρωπαϊκής κοινοπραξίας αεροναυπηγικής "Αιρμπάς") τις ευρεσιτεχνίες της, περιλαμβανομένης και της τεχνογνωσίας, ενώ υποσχέθηκε - χωρίς, φυσικά, να δώσει σοβαρές και δη συγκεκριμένες εγγυήσεις - ότι δε θα καταχραστεί την κυριαρχία της στην αγορά της πολιτικής αεροπορίας...

Τέλος, η "Μπόινγκ" αποδέχτηκε να συσταθεί για δέκα χρόνια μία ξεχωριστή εταιρία, που θα κατασκευάζει από κοινού με τη "Μακ Ντόνελ - Ντάγκλας" επιβατικά αεροπλάνα και θα υποβάλλει στην Επιτροπή της ΕΕ ένα υπόμνημα των δραστηριοτήτων της σε ετήσια βάση. Επίσης, έγινε γνωστό ότι η ημερομηνία έναρξης ισχύος της ρήτρας της αποκλειστικότητας των παραγγελιών νέων αεροπλάνων, στα αμερικανικά συμβόλαια, μετατέθηκε για την 1η Αυγούστου 2007. Ομως, ακόμα και σε αυτήν την αμερικανική "υπαναχώρηση" υπάρχει μία εξαίρεση: αυτή η ρήτρα της αποκλειστικότητας θα ισχύει όταν οι προσφορές κατασκευής νέων αεροπλάνων είναι πραγματικά παραπλήσιες.

Οι απειλές έφεραν αποτέλεσμα...

Ετσι, χτες το μεσημέρι, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την επίτευξη κατ' αρχήν συμφωνίας υπέρ της σχεδιαζόμενης συγχώνευσης, ύψους 15 δισ. δολαρίων, των γιγαντιαίων αμερικανικών επιχειρήσεων αεροναυπηγικής "Μπόινγκ" και "Μακ Ντόνελ - Ντάγκλας".

Πηγή της Ευρωπαϊκής Ενωσης στις Βρυξέλλες πρόσθεσε ότι η σχετική απόφαση πάρθηκε από τους 20 Ευρωπαίους επιτρόπους μετά το πέρας διερευνητικής σύσκεψης, κατά την οποία δεν πραγματοποιήθηκε ψηφοφορία. Μάλιστα, ο επίτροπος αρμόδιος για τον ανταγωνισμό, Καρλ βαν Μιρτ, δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου πως η συμφωνία επήλθε "γιατί εκπληρώθηκαν σε μεγάλο βαθμό" από τις αμερικανικές εταιρίες οι όροι που είχε θέσει η Κομισιόν.

Ηχηρές οι γαλλικές αντιδράσεις

Ωστόσο, η εξασφάλιση της θετικής εισήγησης της Κομισιόν για τη συγχώνευση των αμερικανικών εταιριών αεροναυπηγικής δεν έγινε χωρίς σοβαρές αντιδράσεις...

Σύμφωνα με ευρωπαϊκές πηγές, πολλοί επίτροποι - μεταξύ των οποίων και οι Γάλλοι Υβ Τιμπό ντε Σιλγκί και Εντίτ Κρεσόν - εξέφρασαν τις επιφυλάξεις τους αλλά δίστασαν να αντιταχθούν σθεναρά στη συγχώνευση. Γιατί; Ισως, εξαιτίας των απειλών του Αμερικανού Προέδρου, ο οποίος είχε προειδοποιήσει προχτές ότι τυχόν "βέτο" της ΕΕ στη συγχώνευση των δύο εταιριών θα οδηγούσε σε έναν εμπορικό πόλεμο.

"Η Γαλλία δε γνωρίζει τις τελευταίες προτάσεις που έκανε η εταιρία "Μπόινγκ" στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τάσσεται υπέρ μιας "αποφασιστικής στάσης" στο ζήτημα της συγχώνευσης "Μπόινγκ - Μακ Ντόνελ"", δήλωσε ο εκπρόσωπος του γαλλικού υπουργείου Εξωτερικών,Ζακ Ριμελάρ, τονίζοντας ότι το Παρίσι "έχει μια θέση που δεν αλλάζει και την υποστηρίζει με αποφασιστικότητα, ώστε να υπάρχουν ισότιμες συνθήκες ανταγωνισμού για τις ευρωπαϊκές αεροναυπηγικές βιομηχανίες".

Ο υπουργός Εξωτερικών, Υμπέρ Βεντρίν, κάλεσε από την πλευρά του την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξακολουθήσει να τηρεί τη σκληρή στάση που έχει υιοθετήσει.

Η ευρωπαϊκή κοινοπραξία "Αιρμπάς" ανακοίνωσε χτες ότι λαμβάνει υπόψη της την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη συγχώνευση των αμερικανικών ανταγωνιστριών εταιριών της "Μπόινγκ" και "Μακ Ντόνελ - Ντάγκλας",εκφράζοντας παράλληλα θλίψη για την αλαζονική στάση των Ηνωμένων Πολιτειών σε αυτό το θέμα, που διαφάνηκε στη διάρκεια των σχετικών συνομιλιών.

Εκπρόσωπος της κοινοπραξίας που εδρεύει στην Τουλούζη δήλωσε μεταξύ άλλων ότι αυτή "αγνοεί το περιεχόμενο των παραχωρήσεων της τελευταίας ώρας που γνωστοποίησε η "Μπόινγκ" στην Επιτροπή", με σκοπό να καμφθούν οι αντιρρήσεις της, ενώ επισημαίνει ότι πρακτικά δε θα δημιουργούνταν θέμα στην περίπτωση που "ευθύς εξαρχής η "Μπόινγκ" είχε λάβει υπόψη της" τις ενστάσεις της Επιτροπής αναφορικά με τη σχεδιαζόμενη συγχώνευση.

"Ικανοποίηση" από τους κυρίαρχους του παιχνιδιού... Στην άλλη όχθη του Ατλαντικού, ο Πρόεδρος Μπιλ Κλίντον ήταν γεμάτος ικανοποίηση για την κατ' αρχήν έγκριση που δόθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη σχεδιαζόμενη συγχώνευση των δυο αμερικανικών εταιριών.

"Είμαι ικανοποιημένος που η "Μπόινγκ" και η ΕΕ διευθέτησαν τις διαφορές τους και που η Ευρωπαϊκή Ενωση έδωσε την κατ' αρχήν έγκρισή της στη συγχώνευση της "Μπόινγκ" και της "Μακ Ντόνελ - Ντάγκλας" ",είπε ο Αμερικανός Πρόεδρος σε ανακοίνωσή του που δόθηκε στη δημοσιότητα από το Λευκό Οίκο, υπενθυμίζοντας με νόημα ότι η συγχώνευση θα ωφελήσει την αμερικανική βιομηχανία κατασκευής αεροσκαφών και θα επιτρέψει να διατηρηθούν 14.000 θέσεις εργασίας στη "Μακ Ντόνελ - Ντάγκλας".

Ο γενικός διευθυντής της "Μπόινγκ", Φιλ Κόντιτ, χαρακτήρισε "θετικό βήμα" την κατ' αρχήν έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ ισχυρίστηκε ότι η λύση που κυοφορείται "εξυπηρετεί κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο" τα συμφέροντα των μετόχων, των πελατών και των περίπου 200.000εργαζομένων των δύο αμερικανικών εταιριών.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ