Σάββατο 7 Ιούνη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Αιχμή του δόρατος το Εθνικό Απολυτήριο

Συχνά πυκνά την τελευταία περίοδο, γίνεται πολύς λόγος στα ΜΜΕ και στον ημερήσιο Τύπο, για τις "μεγάλες" αλλαγές στην παιδεία και ιδιαίτερα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και η προβαλλόμενη δικαιολογία; Η "ποικίλη δράση των στοχαστικών προσαρμογών", που θα έλεγε και ο ποιητής μας Κ. Καβάφης. Η συμμόρφωση δηλαδή στις εντολές της Νέας Τάξης Πραγμάτων, που θέλει την παιδεία, αντί για κοινωνικό αγαθό, να θεωρείται απροκάλυπτα πλέον εμπόρευμα. Να αποτελεί σοβαρό στοιχείο εκμετάλλευσης, από την κυρίαρχη καπιταλιστική ιδεολογία, η οποία χρησιμοποιεί την ανάπτυξη της τεχνολογίας, όχι για τη βελτίωση των συνθηκών ζωής των ανθρώπων, αλλά για την περαιτέρω εκμετάλλευσή τους.

Ο υπουργός Παιδείας, Γερ. Αρσένης, μιλώντας στο διήμερο "Το σχολείο του 2000" αποκάλυψε τους στόχους του υπουργείου του, με τις προτεινόμενες αλλαγές. Αν παραβλέψει κανείς τους βαρύγδουπους τίτλους "Σχολείο του 2000","21ος Αιώνας", "Νέες Εποχές" κτλ, που, κάθε άλλο παρά σηματοδοτούν, εκτός από την κενότητα, κάτι το ουσιαστικό, πρέπει να ανησυχήσει για τα σχέδια, που σκοπεύει να εφαρμόσει ο κ. υπουργός.

Στο στόχαστρο βέβαια, όπως πάντα, η δημόσια δωρεάν παιδεία.Παρά το ότι ο κ. υπουργός φαίνεται να την υποστηρίζει, στην ουσία, προειδοποιεί για την αναίρεσή της, αφού θεωρεί ότι αυτή αποτελεί μόνο το βασικό κορμό του εκπαιδευτικού συστήματος. Αποφεύγει τεχνηέντως τις εξειδικεύσεις. Εντάσσει την παιδεία "στις ανάγκες της αγοράς, που αλλάζουν ταχύτητα". Τι κρίμα! Και εμείς που μέχρι τώρα μαθαίναμε ότι η παιδεία είναι πνευματικό αγαθό και διακριτικό στοιχείο πολιτιστικής αναφοράς.

Και όλα αυτά πάντα με την επιφύλαξη του κ. υπουργού. "Δεν υποσχόμαστε, ούτε δεσμευόμαστε να σας χρησιμοποιήσουμε, να σας εγγυηθούμε για την επαγγελματική σας αποκατάσταση", αφού, όπως λέει χαρακτηριστικά: "Η παιδεία είναι χώρος γνώσης, δεν είναι χώρος απόκτησης επαγγελματικών δικαιωμάτων. Αυτό είναι θέμα που λύνεται με άλλες διαδικασίες μέσα στη ζωή, μέσα στην αγορά".

Στο σημείο αυτό μπορούμε να ερωτήσουμε: Αφού κ. υπουργέ δε θα υπάρχει κάλυψη, από την πολιτεία, για επαγγελματική κατοχύρωση και αποκατάσταση, ποιος ο λόγος να σπουδάζει κανείς; Ποιος ο λόγος να δαπανά χρόνο και χρήμα; Μόνο για χόμπι θα υφίσταται ο ενδιαφερόμενος, η οικογένειά του και η κοινωνία τόση ταλαιπωρία;

Για να επιτευχθούν όμως οι κυβερνητικοί στόχοι πρέπει να προετοιμαστεί κατάλληλα το έδαφος. Ως γνωστόν, αιμοδότης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι το Λύκειο. Αρα, υποχρεωτικά, πρέπει να αρχίσει από δω. Ετσι, κατακαλόκαιρο, ετοιμάζεται να ανακοινώσει την εφαρμογή, από το Σεπτέμβρη, του Εθνικού Απολυτηρίου, ή όπως αλλιώς ονομάσουν τις αντιδραστικές αλλαγές στο Λύκειο.

Χρειάζεται όμως μια στοιχειώδης υποδομή όπως: κατάλληλα εκπαιδευμένο διδακτικό προσωπικό, νέα βιβλία και νέος τρόπος αξιολόγησης. Ο χρόνος όμως, που μένει μέχρι τότε, είναι απελπιστικά λίγος. Πώς επομένως θα εφαρμοστούν όλα αυτά; Ηδη ο πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Θ. Εξαρχάκος, δήλωσε: "Από το Σεπτέμβρη δε θα έχουμε ετοιμάσει τίποτα απολύτως, εκτός από την αξιολόγηση, που θα γίνει με παλιά βιβλία και κάποια άλλα νέα, τα οποία δε θα είναι στο πνεύμα της μεταρρύθμισης". (Εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, Τετάρτη 21/5/97).

Τώρα ποιος από τους δύο παράγοντες έχει δίκαιο ή λέει την αλήθεια, βγάλτε εσείς το συμπέρασμα. Μην ανησυχείτε όμως, βρέθηκε η λύση: "Κάθε μαθητής - γιατί όχι και καθηγητής, προσθέτουμε εμείς - θα πάρει το φάκελό του". Οι έξωθεν εντολές δε χωρούν αναβολή βλέπετε. Ερχεται η Διακυβερνητική για το "νέο Μάαστριχτ", η ΟΝΕ και τόσα άλλα.

Το πολλαπλό βιβλίο και η αξιολόγηση των μαθητών θα είναι εχέγγυα, για την επιτυχία της μεταρρύθμισης, υποστηρίζεται επίσημα. Ετσι οι μαθητές, από το στάδιο της απομνημόνευσης, θα περάσουν, ως διά μαγείας, στο στάδιο της κριτικής δυνατότητας. Είναι φανερό ότι τα πολλά βιβλία, με το ίδιο πάνω - κάτω περιεχόμενο και με την ίδια φιλοσοφική ιδεολογία, δεν προσθέτουν γνώσεις στους μαθητές. Απλά διευκολύνεται η χρηματική και όχι μόνο ενίσχυση των συγγραφέων τους.

Και η αξιολόγηση; Το σύστημα που προτείνεται είναι αυτό "των πολλαπλών επιλογών". Με αυτό το σύστημα υποστηρίζεται ότι θα διευκολυνθεί η κριτική δυνατότητα των μαθητών. Πέραν του ότι αυτό το συμπέρασμα, από πουθενά δεν τεκμαίρεται, φοβούμαστε ότι το προτεινόμενο σύστημα θα στρέψει τους μαθητές στην απομνημόνευση και όχι στην κρίση. Η απόκτηση της ικανότητας ως γνωστόν είναι σύνθετη διαδικασία που απαιτεί ριζικά διαφορετικό προσανατολισμό του εκπαιδευτικού, παιδαγωγικού χαρακτήρα του σχολείου από την προσχολική ηλικία.

Αλλο επιχείρημα, για ενίσχυση της μεταρρύθμισης, είναι και αυτή της κατάργησης των εισαγωγικών εξετάσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και μάλιστα με τον εύηχο όρο "ελεύθερη πρόσβαση", για όσους κατέχουν το Εθνικό Απολυτήριο. Ετσι, από πρώτη ματιά φαίνεται ότι, επιτέλους, άνοιξαν για όλους τα πανεπιστήμια. Είναι όμως αυτό αληθινό; Οχι βέβαια. Για να αποχτήσει κανείς τον πολυπόθητο αυτό τίτλο είναι απαραίτητο προηγουμένως να υποστεί τρεις αλλεπάλληλες εξετάσεις σε πανελλήνιο ή περιφερειακό επίπεδο. Κάθε καλόπιστος συζητητής μπορεί να καταλάβει ότι δεν πρόκειται για κατάργηση των εξετάσεων, αλλά για σημαντική αύξησή τους με μεγάλες και παντοειδείς συνέπειες για τους άμεσα ενδιαφερόμενους μαθητές και τους γονείς τους. Και όλα αυτά για να απαλλαγούν οι γονείς από την επιβάρυνση των 600 δισ. το χρόνο, που καταβάλλονται για την παραπαιδεία, λέει ο κ. υπουργός...

Μα κ. υπουργέ, η παραπαιδεία δεν κατέβηκε από τον ουρανό, επιβλήθηκε από την ανάγκη. Αυτό, κατά την ταπεινή μας γνώμη, οφείλεται κατά κύριο λόγο στην πολυχρόνια υποχρηματοδότηση από το κράτος, της δημόσιας παιδείας με σοβαρά επακόλουθα: Την έλλειψη προγραμμάτων για κάλυψη κτιριακών αναγκών, κατάλληλα επιμορφωμένου εκπαιδευτικού προσωπικού, βελτίωσης των αναλυτικών προγραμμάτων, εισαγωγής κατάλληλων βιβλίων, μείωσης του αριθμού μαθητών κατά τάξη, αύξησης του αριθμού νεοδιοριζόμενων καθηγητών κτλ. Προς τι επομένως η διαπίστωσή σας ότι η "σοβαρή δουλιά γίνεται έξω από το Λύκειο, στα ιδιωτικά φροντιστήρια";

Ο κομματικός σας χώρος κ. υπουργέ διαχειρίζεται τις υποθέσεις της χώρας, άρα και της παιδείας κατ' ανάγκη, εδώ και δύο δεκαετίες περίπου. Αν μη τι άλλο θα περιμέναμε την αυτοκριτική σας.

Είναι σίγουρο ότι ο κ. υπουργός μετά και την επιτυχή απεργία των καθηγητών διαισθάνεται ότι τα μέτρα αυτά θα βρουν αντιστάσεις. Ετσι ετοιμάζεται, όπως πάντα, να τα περάσει κατακαλόκαιρο. Καλεί από τώρα σε, τι άλλο; Στον "κοινωνικό διάλογο". Επιστρατεύει όλα τα ΜΜΕ και τον Τύπο σε συγχορδία, για να δημιουργήσουν τεχνητά το κατάλληλο κλίμα ευφορίας. Δέχεται να μην ισχύσει η βαθμολογία της Α' Λυκείου, για να δελεάσει τους μαθητές.

Οι εκπαιδευτικοί τηρούν στάση αναμονής στην πλειοψηφία τους και μόνο η Δημοσιοϋπαλληλική Ενότητα Εκπαιδευτικών (ΔΕΕ) αναδείχνει έντονα το θέμα στα σχολεία και στις γενικές συνελεύσεις των καθηγητών, που γίνονται αυτές τις μέρες με την ευκαιρία του Συνεδρίου τους. Η Ομοσπονδία των καθηγητών (ΟΛΜΕ) παρά τη μέχρι τώρα τυπική άρνησή της δε φαίνεται να ανησυχεί ιδιαίτερα.

Το λόγο επομένως έχει το εργατικό και συνδικαλιστικό κίνημα. Τα μέτρα τους αφορούν άμεσα. Είναι καταστροφικά και δεν πρέπει να ισχύσουν. Το Εθνικό Απολυτήριο και ό,τι αυτό συνεπάγεται, αποτελεί την αιχμή του δόρατος για την εκπόρθηση και κατάργηση της δημόσιας δωρεάν παιδείας.

Η τελευταία συνέντευξη του κ. Γ. Παπανδρέου σε γνωστό περιοδικό για νέους, περί καλλιέργειας χασίς από τους χρήστες για προσωπική τους χρήση και η σκοταδιστική εγκύκλιος του κ. Αχ. Πιτσίλκα, συμβούλου των θεολόγων καθηγητών Λάρισας, ενάντια στο μεγάλο μας πεζογράφο Ν. Καζαντζάκη, δείχνουν ακριβώς πού το πάνε και τι σχολεία ετοιμάζουν για τους νέους μας οι εκσυγχρονιστές.

Οφείλουμε όλοι να ανησυχούμε. Οι καιροί δεν περιμένουν.

Ηλίας ΞΥΔΕΑΣ

εκπαιδευτικός

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Με καλλιτεχνικές δράσεις αναδεικνύουν τα αιτήματά τους (2022-01-25 00:00:00.0)
Διήμερο δράσης για μέτρα στα σχολεία (2020-11-04 00:00:00.0)
Να σταματήσουν οι εισαγγελικές παρεμβάσεις κατά των μαθητών (2009-11-06 00:00:00.0)
Χάνονται πολύτιμες ώρες διδασκαλίας (1998-10-23 00:00:00.0)
Λύστε τα προβλήματα των καθηγητών (1997-03-14 00:00:00.0)
Ο αγώνας είναι κοινός (1997-02-05 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ