Κυριακή 15 Ιούνη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Μια "δίκαιη" κοινωνία

Του Βασίλη ΑΜΠΕΛΟΓΙΑΝΝΗ

Η συζήτηση για τον "κοινωνικό διάλογο", που έγινε - πριν από την ημερήσια διάταξη - στη Βουλή την περασμένη Τρίτη, αποτέλεσε μια ακόμη ευκαιρία αποκάλυψης των αναγκών που προορίζεται να ικανοποιήσει αυτό το "δώρο της κυβέρνησης προς την εργοδοσία", όπως εύστοχα το χαρακτήρισε η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός της χώρας δεν άφησε κανένα περιθώριο παρερμηνειών:

"Θα ήθελα", είπε, "να ξεκαθαρίσω αμέσως τι είναι για μας, για την κυβέρνησή μας και το ΠΑΣΟΚ, ο κοινωνικός διάλογος. Ο κοινωνικός διάλογος είναι ο αποφασιστικός αναπτυξιακός μοχλός της χώρας. Ο κοινωνικός διάλογος είναι η πολλαπλασιαστική δυναμική όλων των παραγωγικών δυνάμεων της ελληνικής κοινωνίας. Ο κοινωνικός διάλογος είναι η αποκορύφωση της διαδικασίας συναίνεσης, όχι γύρω από κλαδικά, επιχειρηματικά ή συνδικαλιστικά αιτήματα, αλλά η δημιουργία του κοινού εδάφους ταυτόχρονης ανάπτυξης αυτών των συμφερόντων. Ο κοινωνικός διάλογος δεν είναι μια διαδικασία μετακύλησης του κόστους ή του οφέλους προς τη μια ή την άλλη πλευρά. Είναι ο τρόπος διασφάλισης του κοινού συμφέροντος μέσα από ένα κοινό παρονομαστή, που έχει το όνομα: ανάπτυξη με κοινωνική δικαιοσύνη. Ο κοινωνικός διάλογος διασφαλίζει την ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή".

Ας μείνουμε σε δυο, τα πιο βασικά κατά τη γνώμη μας, χαρακτηριστικά αυτού του "διαλόγου", όπως αναφέρονται από τον κ. Σημίτη: Σ' αυτό που είναι - αποφασιστικός αναπτυξιακός μοχλός - και σ' αυτό που δεν είναι - μια διαδικασία μετακύλησης του οφέλους από τη μια πλευρά στην άλλη.

Μια διαδικασία για να θεωρηθεί αποφασιστικός μοχλός ανάπτυξης της κοινωνίας μας πρέπει - πρώτα απ' όλα - να δίνει ώθηση στην κύρια παραγωγική δύναμη αυτής της κοινωνίας, που είναι ο εργαζόμενος άνθρωπος. Ούτε ο πολίτης αυτής της κοινωνίας γενικά, ούτε ο μοναχοφάης καπιταλιστής, πολύ περισσότερο, αλλά ο εργαζόμενος άνθρωπος. Αυτός δηλαδή που, αξιοποιώντας είτε τα χέρια του είτε το μυαλό του είτε και τα δυο, παράγει τα αγαθά αυτής της κοινωνίας.Και αυτό ανεξάρτητα από το γεγονός ότι τα προϊόντα της δικιάς του παραγωγής δεν ιδιοποιείται ο ίδιος αλλά κάποιο άλλο "παράσιτο", που η ταξική σύνθεση της κοινωνίας μας τον έχει ορίσει στη θέση του καπιταλιστή.

Μπορεί να υποστηριχτεί στα σοβαρά ότι αυτός ο περίφημος, θεσμοθετημένος μάλιστα, "κοινωνικός διάλογος" θα λειτουργήσει σ' αυτή την κατεύθυνση; Οταν οι εκπρόσωποι των εργαζομένων προσέρχονται σ' αυτόν έχοντας εγκαταλείψει το μοναδικό όπλο, το οποίο έχει αποδειχτεί αποτελεσματικό από τότε που εμφανίστηκαν στην κοινωνία μαζί με τους εργοδότες: το όπλο του αγώνα; Οταν όλοι συμφωνούν ότι την ίδια περίοδο οι λαοί σ' όλο τον κόσμο δέχονται μια πρωτοφανή επίθεση από τα μονοπώλια και τις πολυεθνικές επιχειρήσεις, που στόχο έχει να τους αφαιρεθούν όποιες - έστω και επί μέρους - κατακτήσεις έχουν διατηρηθεί; Οταν, την ίδια ακριβώς στιγμή που οι εργαζόμενοι παίρνουν την πρόσκληση για να συμμετάσχουν στον "κοινωνικό διάλογο", οι "ευγενείς συνομιλητές" τους, οι βιομήχανοι, εισηγούνται και η κυβέρνηση νομοθετεί και εξαπολύει "κατά ριπάς" τα αντεργατικά μέτρα;

Θέλει μεγάλη φιλοσοφία για να κατανοηθεί ότι αυτός ο, κατά Σημίτη, "αποφασιστικός μοχλός ανάπτυξης" θα βοηθήσει:

- να αυξηθεί παραπέρα η ανεργία;

- να συρρικνωθεί ακόμα περισσότερο η παραγωγική βάση της χώρας;

- να ξεκληριστεί ακόμα μεγαλύτερο κομμάτι της μικρής και μεσαίας αγροτιάς;

- να πνιγούν κυριολεχτικά στις ακάλυπτες επιταγές οι επιχειρηματίες και οι έμποροι;

Ολα αυτά όταν οι βιομήχανοι θα ασυδοτούν πλέον ασύστολα, έχοντας αποσπάσει στις "αποφάσεις" του "κοινωνικού διαλόγου" την υπογραφή των εργατοπατέρων, που δήθεν εκπροσωπούν τους εργαζόμενους.

Οπως όμως είδαμε, ο κ. Σημίτης δε μας ξεκαθαρίζει μόνο τι είναι, κατά κυβέρνηση και κατά ΠΑΣΟΚ, ο "κοινωνικός διάλογος". Μας διευκρινίζει και τι δεν είναι. Δεν είναι λοιπόν "μια διαδικασία μετακύλησης του κόστους ή του οφέλους προς τη μια ή την άλλη πλευρά".

Τι μας λέει μ' άλλα λόγια; Οτι η "ψαλίδα" η οποία υπάρχει ανάμεσα στους "κοινωνικούς εταίρους", που θα πάρουν θέση στο τραπέζι του "διαλόγου", θα μείνει ως έχει. Ούτε θα ανοίξει, ούτε θα κλείσει. Και δεν πρόκειται ούτε να ανοίξει, ούτε να κλείσει μια που "ούτε κόστος ούτε όφελος πρόκειται να κυλήσει από τη μια πλευρά στην άλλη". Αρα οι φτωχοί θα μείνουνε φτωχοί και οι πλούσιοι πλούσιοι. Τότε πού κολλάνε αυτά τα περίφημα περί κοινωνικής δικαιοσύνης; Αν δε "μετακυλήσει" κάποιο κόστος από τους εργαζόμενους και τους συνταξιούχους προς τους βιομηχάνους και τους εφοπλιστές, και κάποιο όφελος από τη χρηματιστική ολιγαρχία στα οικονομικά ασθενέστερα στρώματα, πώς θα βαδίσουμε σε μια πιο δίκαιη κοινωνία;

Είναι φανερό πως ο κ. πρωθυπουργός επέλεξε την ευκαιρία αυτής της συζήτησης στη Βουλή για να μας πει - έμμεσα αλλά με σαφήνεια - ότι, για την κυβέρνηση και το ΠΑΣΟΚ, η κοινωνία μας είναι αρκούντως δίκαιη και συνεπώς δεν υπάρχει λόγος αναδιανομής της "πίτας" μεταξύ των τάξεων και των στρωμάτων που τη συναποτελούν.

Μάλιστα! Αυτή η κοινωνία η ελληνική, της διαρκώς αυξανόμενης ανεργίας, της συνεχούς λιτότητας, των όλο και περισσότερων εξαθλιωμένων στρωμάτων, αυτή η κοινωνία των κλειστών εργοστασίων και των χέρσων χωραφιών, αυτή η κοινωνία των τεράστιων οικονομικών σκανδάλων, της σήψης και της διαφθοράς, αυτή η εξαρτημένη καπιταλιστική κοινωνία, που βρίσκεται, κατά κοινή ομολογία, σε βαθιά κρίση, δεν έχει ανάγκη ριζικής αλλαγής των δεδομένων. Διότι, απλά και σύμφωνα με την τελευταία λέξη της "αριστερής", "εκσυγχρονιστικής", "σοσιαλιστικής" προβληματικής της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, είναι μια δίκαιη κοινωνία!!!

Ναι, κ. πρωθυπουργέ. Η κοινωνία μας είναι "δίκαιη" γιατί απλά έτσι συμφέρει τους κύκλους που εξυπηρετείτε και εσείς και όσοι πολιτικοί και κόμματα βάζουν πλάτη για να υλοποιηθούν οι πολιτικές που επαγγέλλεστε και εφαρμόζετε. Γιατί έτσι συμφέρει τα αφεντικά σας στις Βρυξέλλες, αλλά και τις πολυεθνικές, που ρουφάνε κυριολεχτικά τον ιδρώτα του ελληνικού λαού. Είναι όμως κραυγαλέα άδικη για τη συντριπτική πλειοψηφία του ελληνικού λαού. Γι' αυτό, λοιπόν, όσο καρότο "κοινωνικού διαλόγου" κι αν δώσετε, όσο μαστίγιο επελάσεων ροπαλοφόρων και δικαστικών διώξεων πρωτοπόρων αγωνιστών κι αν χρησιμοποιήσετε, αυτή η κοινωνία θα αλλάξει. Θα αλλάξει ριζικά. Θα φροντίσουν γι' αυτό όλοι όσοι ενδιαφέρονται γι' αυτή την αλλαγή. Οι απαραίτητες εμπειρίες ήδη συσσωρεύονται. Το αντιμονοπωλιακό αντιιμπεριαλιστικό δημοκρατικό μέτωπο πάλης, αυτό το απαραίτητο όπλο στα χέρια του λαού για την ανατροπή του καπιταλισμού και την εγκαθίδρυση μιας πραγματικά δίκαιης - της σοσιαλιστικής - κοινωνίας, δε θα αργήσει να ρίξει τις πρώτες ρίζες.

σποτ

Μια διαδικασία για να θεωρηθεί αποφασιστικός μοχλός ανάπτυξης της κοινωνίας μας, πρέπει - πρώτα απ' όλα - να δίνει ώθηση στην κύρια παραγωγική δύναμη αυτής της κοινωνίας, που είναι ο εργαζόμενος άνθρωπος. Ούτε ο πολίτης αυτής της κοινωνίας γενικά, ούτε ο μοναχοφάης καπιταλιστής, πολύ περισσότερο, αλλά ο εργαζόμενος άνθρωπος. Αυτός δηλαδή που, αξιοποιώντας είτε τα χέρια του είτε το μυαλό του είτε και τα δυο, παράγει τα αγαθά αυτής της κοινωνίας


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ