***
Η μείωση της σύνθεσης των πληρωμάτων, η κατάργηση της θέσης του ραδιοτηλεγραφητή, το δικαίωμα ναυτολόγησης ανειδίκευτων αλλοδαπών και επαναυτολόγησης συνταξιούχων ναυτικών, η επί της ουσίας δίωξη των 100.000 Ελλήνων ναυτεργατών από τα πλοία, ώστε να μείνουν μόνο 25.000 τρομοκρατημένοι για το αύριο της δουλιάς τους, οι "διακριτικές" συστάσεις προς τα Λιμεναρχεία να "διευκολύνουν" τη λειτουργία της ελληνόκτητης ναυτιλιακής επιχείρησης, η ανοιχτή δίωξη της συνδικαλιστικής δράσης, το όργιο της "μαύρης λίστας", σε βάρος όσων αντιστέκονταν, το ελεύθερο να νηολογούνται υπό την ελληνική σημαία "σαπάκια", με ανοιχτό το χρόνο εξόδου από το νηολόγιο, είναι ορισμένα μόνο από τα μέτρα που από τότε, από το 1980, έκαναν καθαρό πως το "ελληνόκτητο" πλοίο νομιμοποιείται πλέον ως πλωτό φέρετρο. Οχι πως και πριν δεν υπήρχαν τέτοια πλοία. Με αφορμή τη ναυτιλιακή κρίση, όμως, τις μαζικές απολύσεις που συνεπάγεται, σε συνδυασμό με ένα όργιο διώξεων κάθε συνδικαλισμένου ναυτεργάτη, τα πλωτά φέρετρα αποκτούν τη νομιμοποίηση που μέχρι τότε δεν είχαν, ακριβώς γιατί τα συνδικαλισμένα πληρώματα - αρχής γενομένης από την ιστορική σύμβαση του 1943 - δεν επέτρεπαν, ακόμα και σε μαύρες εποχές, στο μέτρο των δυνάμεών τους - με πρωτεργάτες τους κομμουνιστές - την καταστρατήγηση κανόνων ασφαλείας που κατοχυρώθηκαν μέσα από διεθνείς συμβάσεις μετά από σκληρή πάλη. Αρκεί να αναφέρουμε χαρακτηριστικά την περίπτωση της θέσπισης της θέσης του ραδιοτηλεγραφητή στα πλοία. Θεσπίστηκε, κατ' αρχήν, για να εξυπηρετηθεί μόνο το θέμα της ασφάλειας. Δηλαδή, η ανάγκη σε μια και μόνη συγκεκριμένη στιγμή να εκπεμφθεί το SOS. Στη συνέχεια οι εφοπλιστές αξιοποίησαν την "άχρηστη" κατ' αρχήν θέση για τα δικά τους συμφέροντα (επικοινωνία πλοίου με στεριά για οδηγίες που αφορούσαν τις ναυλώσεις κ.ά.), και όταν πλέον μια σειρά σύγχρονες τηλεπικοινωνιακές συσκευές εξάλειψαν την ανάγκη ύπαρξης ανθρώπου για την υπηρέτηση αυτών των αναγκών, προώθησαν την κατάργηση της θέσης. Μόνο που η ανάγκη να υπάρχει σε 24ωρη βάση άνθρωπος που θα εκπέμψει έγκαιρα το SOS δεν εξαλείφθηκε. Το έδειξε και το ΔΥΣΤΟΣ κι ας μη βιαστούν ορισμένοι να αναφέρουν ότι το πλοίο είχε ασυρματιστή, γιατί παραμένει αναπάντητο ακόμα το με ποιες χρεώσεις ήταν στο πλοίο ο μαρκόνης, σε μια εποχή που όλοι οι περί τη θάλασσα ασχολούμενοι γνωρίζουν πως οι ασυρματιστές χρεώνονται με κάθε είδους αλλότρια καθήκοντα εκτός από το βασικό τους.
***
***
Θανάσης ΛΕΚΑΤΗΣ
ΣΠΟΤ
Οι συνεχείς καταγγελίες για πλοία που εκδιώκονται από Νηογνώμονες άλλων χωρών ως αναξιόπλοα - τέτοια είναι και τα πλοία της ΑΓΕΤ - και βρίσκουν καταφύγιο στον Ελληνικό Νηογνώμονα δεν πτοούν την κυβέρνηση. Η οποία και τώρα, με το κουφάρι του ΔΥΣΤΟΣ στο βυθό, επικαλείται το πιστοποιητικό του Ελληνικού Νηογνώμονα, ως στοιχείο που αποδεικνύει δήθεν ότι το σαπάκι ήταν αξιόπλοο..!