Κυριακή 5 Γενάρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
"Σαβουρώνουν" με τσιμέντο!

Πολλή κουβέντα έγινε τις προηγούμενες μέρες για τους κανονισμούς που διέπουν τη φόρτωση των τσιμεντάδικων. Εμφανής ήταν η προσπάθεια να πειστεί η κοινή γνώμη και με έναν ακόμη τρόπο ότι κάπου δεν έκανε καλά τη δουλιά του ο καπετάνιος, δεν έκανε καλά τη φόρτωση και άρα με το πρώτο κύμα προκλήθηκε μετατόπιση φορτίου. Στο σκοτάδι έμεινε η σημαντικότερη ως προς το θέμα παράμετρος: Η καταλληλότητα των πλοίων που καταδείχνει και την ευθύνη της εταιρίας. Αποκαλυπτικός, σχετικά, είναι ο Μήτσος Καραλιόκης. Η αφήγησή του, επειδή αφορά τεχνικά θέματα σχετικά με την ειδική κατασκευή αυτών των πλοίων, ενδεχόμενα αφήνει κάποια κενά στους "απ' έξω", είναι όμως σημαντική για να την πάρει υπόψη η προανάκριση, γιατί καταρρίπτει τα περί "εύκολης μετατόπισης":

"Στα πλοία αυτά, επειδή είναι μετασκευασμένα, ο χώρος φόρτωσης είναι στενός. Παρά το ότι έχουν μεγαλύτερη ικανότητα να πάρουν φορτίο από το ύψος που δίνει η μετασκευή, σαν σκαρί ο χώρος είναι στενός. Από αυτή την πλευρά δε δικαιολογείται μετατόπιση μέσα στη δεξαμενή του τσιμέντου. Με τη μετασκευή έχουν προστεθεί τα ειδικά πανιά για την εκφόρτωση και έχουν στενέψει τον χώρο. Το τσιμέντο μπορεί να είναι βαρύ, αλλά με τον αέρα που το φορτώνεις στο τέλος δυσκολεύεσαι, δεν το παίρνει το αμπάρι το φορτίο. Δηλαδή, σε ένα βαπόρι 6.500 τόνων όπως ήταν αυτό, μπορούσες να βάλεις φορτίο 5.500 τόνων και αυτό για να το πετύχεις έπρεπε να περιμένεις στο τέλος. Περιμέναμε και το ξαναπρεσάραμε για να μπορέσει να βάλει όσο το δυνατόν περισσότερο είχε τράτο. Τις περισσότερες φορές τα αμπάρια ήταν μέχρι πάνω. Η μετατόπιση φορτίου δεν μπορούσε να γίνει μέσα σ' αυτές τις δεξαμενές γιατί ακόμα και τα κουβούσια τους ήταν γεμάτα".

Αν υπήρχε "κρακ"

Η μετατόπιση, όμως, που δεν μπορούσε να γίνει μέσα στις ειδικές εσωτερικές δεξαμενές φορτίου,μπορούσε να γίνει έξω από αυτές.

"Ναι, μπορούσε να γίνει μετατόπιση φορτίου. Πού; Εκεί που είχαν "κρακ" οι λεκάνες από κάτω και έφευγε το φορτίο από τη δεξαμενή και έπεφτε στο χώρο αυτό. Κάτω από τις δεξαμενές είχε ένα χώρο που δεν έχουν άλλα πλοία, είναι μεταξύ του "νταμπλ μπότομ" και του αμπαριού και περνούσαν από εκεί όλες οι σωληνώσεις που διοχετεύουν τον αέρα, για να μπορεί να αναρροφά το τσιμέντο η αντλία".

- Εννοείς ότι είχε "κρακ" στη βασική δεξαμενή του τσιμέντου και από εκεί έφευγε τσιμέντο που έμενε χύμα, ρευστό, στο κυρίως αμπάρι;

- Η διαρροή γινόταν στις λεκάνες κάτω από τη δεξαμενή. Εφευγε το τσιμέντο και πήγαινε πιο κάτω και πολλές φορές κατεβαίναν με μάνικες και το τράβαγαν από εκεί. Ομως το τσιμέντο όπως είναι πούδρα φεύγει με μεγάλη ταχύτητα. Είχαμε ένα κρακ, η ρωγμή ήταν σε μήκος ενός μέτρου. Τραβάγαμε εμείς δυο μέρες για να βγάλουμε το τσιμέντο με τις αντλίες και μόλις φορτώσαμε, σε μισή ώρα γέμισε πάλι και μιλάμε για ένα χώρο που έπαιρνε γύρω στους 600 τόνους! Αν συμπληρώσεις το γεγονός ότι και τα "νταμπλ μπότομ" (δεξαμενές σταθεροποίησης), δεν τα "σαβουρώναμε" όλα, επειδή ακριβώς αν το "σαβούρωνες" έβγαζε νερό από κάτω και μετά με την υγρασία ίδρωναν τα πανιά και δεν μπορούσε να δουλέψει όλο το σύστημα να ξεφορτώσει το καράβι, τα τάνκια μέναν πάντα στο μισό.

- Τα "νταμπλ μπότομ" δεν είναι στεγανά; Πώς έβγαζαν νερά πάνω;

- Γιατί ήταν σάπια! Αν πρεσάριζες τα τάνκια η οροφή από τα τάνκια ήταν σάπια έβγαζε νερό σ' αυτό το χώρο. Με αποτέλεσμα, ζεστό το τσιμέντο, να δημιουργούνται υδρατμοί και να πετρώνουν τα πανιά που είναι κάτω στο αμπάρι. Το "ΒΟΛΟΣ" είχε μόνιμο πρόβλημα, είχε κλίση δεξιά. Είχε μέσα 600 τόνους φορτίο, είχε πέσει το φορτίο από κάτω και δεν μπορούσαν να το τραβήξουν. Μόλις, δηλαδή, το τραβούσες ξαναέπεφτε, αλλά αυτό επειδή ήταν στα κεντρικά τάνκια δεν ενοχλούσε, αν όμως είχες τρύπα που πήγαινε στο δεξιό τάνκι θα σου έδινε κλίση και 15 μοίρες!


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ