Κυριακή 2 Μάρτη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Το "πλάνο" του Αλέξη Δαμιανού

Οι ταινίες του "Μέχρι το πλοίο" και "Ευδοκία", αγαπήθηκαν ιδιαίτερα από το ελληνικό κοινό και σηματοδότησαν τον ελληνικό κινηματογράφο. Ο Αλέξης Δαμιανός είναι ο σκηνοθέτης που παρουσιάζεται αυτή την εβδομάδα, από τη σειρά ντοκιμαντέρ "Ο έρωτας των πρώτων πλάνων", μια σειρά που καταγράφει τη δημιουργία των Ελλήνων σκηνοθετών. Ο Αλέξης Δαμιανός, μετά από χρόνια απουσίας, έδωσε το "παρών" στον ελληνικό κινηματογράφο πριν δύο χρόνια με την ταινία του "Ηνίοχος". Μια ταινία που ο ίδιος τη "σμίλευε" χρόνια. Ο ίδιος σε συνέντευξή του στο "Ρ" το Δεκέμβρη του 1993 είχε πει πως γύρισε τον "Ηνίοχο", με τον καημό ν' αποκαταστήσει την "παραχαραγμένη ιστορία". Γιατί, όπως είπε, την ιστορία την "παραγράφουνε, την παραχαράζουνε κάθε φορά οι δυνατοί της Γης προς τα συμφέροντά τους".

Ο δημιουργός της "Ευδοκίας", έκανε τα πρώτα του βήματα στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Το 1946 συμμετείχε ως ηθοποιός στο θίασο των Ενωμένων Καλλιτεχνών, όπου παίχτηκε και το πρώτο θεατρικό του έργο με τίτλο "Το καλοκαίρι θα θερίσουμε". Το 1948 δημιουργεί το "Πειραματικό θέατρο" και το 1961 το θέατρο "Πορεία". Ο Αλέξης Δαμιανός, όμως, εκεί που έβαλε τη μεγάλη σφραγίδα, είναι ο χώρος του κινηματογράφου, αφού οι ταινίες του εξακολουθούν ν' αποτελούν σημείο αναφοράς για το κοινό, αλλά και για τους δημιουργούς.

Ο Α. Δαμιανός, στη σειρά ντοκιμαντέρ "Ο έρωτας των πρώτων πλάνων", αυτοπαρουσιάζεται ξεδιπλώνοντας στιγμές από τη ζωή του. Αφηγείται τα παιδικά του χρόνια, μέρες από τη δικτατορία του Μεταξά, μέρες από την Κατοχή, από την Αντίσταση. Θυμάται τα ποιήματα που έγραψε στη φυλακή. Ξετυλίγει τη μνήμη του και θυμάται τις συζητήσεις που είχε με τον Μάνο Χατζιδάκι, τον Μίλτο Σαχτούρη, τον Νίκο Γκάτσο, τον Νίκο Κούνδουρο. Στο επίκεντρο της ζωής και η γυναίκα, που όπως λέει είναι το "κάλλος" και η "μεγάλη φωλιά" της ζωής. Μιλά για τη σημερινή κοινωνία, για τον άνθρωπο, έτσι όπως διαμορφώνεται κάτω από τις συνθήκες που επικρατούν στο σύγχρονο κόσμο, υπογραμμίζοντας το μεγάλο ατομικισμό, που κάνει τον άνθρωπο "σαρκοβόρο". Αναφέρεται σε θέματα που αφορούν στην κουλτούρα, στη γλώσσα, στο ήθος, στην τέχνη, στο θέατρο στον κινηματογράφο. Εναντιώνεται στους "παραχαράκτες των ιδεών της προόδου", πιστεύοντας ότι ο αγώνας είναι η ίδια η ζωή. Για να έχεις, λέει, το πλάτος της γνώσης, πρέπει ν' αγαπάς και να δίνεις. Ο μεγάλος σκηνοθέτης, φυσικά μιλά για την "Ευδοκία" του και τον "Ηνίοχό" του.

Η σκηνοθεσία της εκπομπής είναι της Πέννυ Παναγιωτοπούλου, η δημοσιογραφική επιμέλεια της Ελενας Νεοφωτίστου, η διεύθυνση φωτογραφίας του Οδυσσέα Παυλόπουλου και η μουσική του Χρήστου Ταμπουρατζή. (Παρασκευή ΕΤ-2, 20.00)


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ