Τετάρτη 30 Απρίλη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Οπως το 1932...

Ο "Ρ" αποκαλύπτει επιστολή των εφοπλιστών προς τον Ε. Βενιζέλο, όπου αποδεικνύεται ότι και τότε και τώρα το σκηνικό των εκβιασμών και ο άξονας των... αιτημάτων του εφοπλιστικού κεφαλαίου παραμένουν σταθερά

"Αν η Κυβέρνησις δεν αποφασίση να κάμη ταχείαν στροφήν εις την ακολουθουμένην παρ' αυτής σήμερον Ναυτιλιακήν πολιτικήν, η διαρροή των Ελληνικών πλοίων - των ολίγων δηλαδή πλοίων τα οποία θα απομείνουν κινούμενα - θα συνεχισθεί, και ουδείς, νομίζομεν θα ηδύνατο να μεμφθή τους Ελληνας Εφοπλιστάς".

Μόνο η γλώσσα με την οποία έχει συνταχθεί το κείμενο, δείχνει ότι δεν είναι σημερινό, αλλά του 1932.Πρόκειται για απόσπασμα επιστολής της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών προς "τον Πρόεδρο του Υπουργικού Συμβουλίου κ. Ελευθέριον Βενιζέλον"!Επιστολή, που έρχεται να αποδείξει ότι το εφοπλιστικό κεφάλαιο δε χορταίνει ποτέ. Οτι επί 65 χρόνια στήνει το ίδιο σκηνικό για να αυξήσει τα προνόμιά του σε βάρος πάντα των δικαιωμάτων των ναυτεργατών. Φέτος 65 χρόνια μετά, το σκηνικό ξαναστήθηκε. Ετσι η φετινή Πρωτομαγιά βρίσκει τους Ελληνες ναυτεργάτες να αντιμετωπίζουν αυτή τη φορά όχι απλώς τη μείωσή τους από τα ελληνικά πλοία, αλλά τον ολοκληρωτικό διωγμό τους από τα πλοία.

Τα ίδια τότε και τώρα

Οι εφοπλιστές, με τις απειλές και τους εκβιασμούς τους, φρόντιζαν πάντα να δίνουν τα προσχήματα στις κυβερνήσεις για να υλοποιήσουν τις θρασύτατες αξιώσεις τους. Τα ίδια προσχήματα τότε και τώρα: Οι Ελληνες εφοπλιστές "δε δύνανται πλέον - όπως αναγράφεται στην επιστολή - να ανθέξωσι οικονομικώς εργαζόμενοι υπό σημαίαν Ελληνικήν και συγκεκριμένως διότι, υπό την Ελληνική σημαίαν, παρουσιάζει η εκμετάλλευσις των πλοίων αυτών τα εξής μειονεκτήματα: 1) Σύνθεσις πληρώματος πολυπληθή,καθιερωθείσαν μεταπολεμικώς και διαρκώς αυξάνουσαν, ουχί χάριν της ασφαλείας των πλοίων, αλλά χάριν εξοικονομήσεως ανέργων. 2) Μισθολόγιον υπέρογκον,ανώτερον του Ιταλικού, Γιουγκοσλαβικού, Ρουμανικού, Τουρκικού εν πολλοίς και του Αγγλικού ακόμη παρά τη διαφοράν του νομίσματος. 3) Εξωφρενικάς απαιτήσεις των πληρωμάτων ως προς την τροφή αυτών.4) Παραλόγους απαιτήσεις αποζημιώσεων εν περιπτώσει ασθενείας ή ατυχήματος, τοιαύτας ώστε προς ασφάλισιν των κινδύνων τούτων οι αλληλασφάλειαι να αξιώσι μόνον από τα Ελληνικά πλοία προσθέτους συνδρομάς. 5) Απειθαρχίαν πληρωμάτων και ελλείψιν τάξεως πρωτοφανή. 6) Παντελή ανικανότητα των Λιμενικών και προξενικών Αρχών να αντιληφθώσιν επί τέλους πού βαδίζομεν. Διαρκείς παραλογισμούς και αυθαιρεσίας εν την εφαρμογή των κειμένων Νόμων υπέρ των εργατών, εκ των οποίων επιτείνονται τα εκ των ανωτέρων λόγων μειονεκτήματα. 7) Φορολογίαν κατά τεκμήριον επί κερδών φανταστικών, εις εποχήν καθ' ην μόνον ζημίαι και καταστροφαί δύνανται να υπάρχωσι. 8) Βαρείας εισφοράς εις το Απομαχικόν Ταμείον και διάφορα υπέρογκα τέλη. 9) Μειονεκτικήν θέσιν της Ελληνικής σημαίας από απόψεως ναυλώσεων και ασφαλίστρων, πρόσθετα ασφάλιστρα"...

Σήμερα, ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Ιωάννης Λύρας στις 17 Απρίλη 1997 δηλώνει: "Το να παραμείνουν οι συνθέσεις ως έχουν θα έχει σαν συνέπεια να συνεχιστεί η διαρροή από το Εθνικό Νηολόγιο. Το θέμα της εξασφάλισης της εργασίας δε θα έχει αποτέλεσμα και το να επιμείνει κανείς σε μια σύνθεση που οδηγεί τα πλοία εκτός νηολογίου δε λύνει το πρόβλημα. Ο σκοπός μας να θέσουμε αυτό το θέμα, ότι δηλαδή η επιμονή στα σημερινά δεδομένα δε λύνει το θέμα της εξασφάλισης των θέσεων απασχόλησης, αλλά το οξύνει, προέρχεται κατ' αρχήν από την ανάγκη να σταματήσει η φυγή από το νηολόγιο" και προβάλλει την πρόταση να παραμείνουν στα ποντοπόρα πλοία έξι, εφτά και οχτώ Ελληνες ναυτεργάτες ανάλογα με την κατηγορία του πλοίου, συμπεριλαμβανομένου στους αριθμούς αυτούς και ενός μαθητευόμενου.

Μετά τον μακρύ κατάλογο των αιτημάτων τους, οι εφοπλιστές το 1932 επισημαίνουν: "Τα ναυτεργατικά ζητήματα, την βάσιν της επιχειρήσεως δηλαδή, τολμώμεν να ειπώμεν, το Κράτος εδειλίασε να θίξη.Ολαι οι Ναυτικαί χώραι, η μία κατόπιν της άλλης, κατώρθωσαν να επιφέρωσι τάξιν τινα, εις αυτά. Εις την Ελλάδα, αντιθέτως, από ημέραν εις ημέραν καθίσταται περισσότερον αφόρητος η κατάστασις. Τα Ελληνικά πλοία υποχρεούνται σήμερον να ταξιδεύωσι με συνθέσεις πληρωμάτων και μισθούς πολυτελεστέρους εκείνων, οίτινες υφίστανται εις ακμάζουσας ξένας Ναυτιλίας". Ενώ σε άλλο σημείο υπογραμμίζουν: "Είναι αληθές, δυστυχώς, ότι Ελληνες Εφοπλισταί, και μάλιστα εξ εκείνων, οίτινες θα ηδύνατο επαξίως και λόγω της Εθνικής αυτών δράσεως και των πολλαπλών προς το Κράτος υπηρεσιών να θεωρούνται πολίται εκλεκτοί, ου μόνον εμελέτησαν αλλ' ήρχισαν ήδη πραγματοποιούντες, κατά πρόγραμμα πλήρες, τη μεταβολήν της σημαίας των πλοίων αυτών, υποκαταστήσαντες εις την κυανόλευκον τη σημαίαν του Παναμά, Αγγλικήν, Κυπριακήν κλπ. Φοβούμεθα ότι, την φοράν ταύτην δεν πρόκειται περί κρουσμάτων σποραδικών, τα οποία θα ηδύναντο να αφήσωσι ασυγκίνητον το επίσημον Ελληνικόν Κράτος, αλλά περί τάσεως, την οποίαν εγκαινίασαν σοβαροί Εφοπλιστικοί Οίκοι... ".

"Ουδείς είναι διατεθειμένος να αυτοκτονήσει υπό Ελληνική σημαία"!

Το Μάρτιο 1997 και ένα μήνα πριν τις δηλώσεις του προέδρου της ΕΕΕ, σε Δελτίο Ενημερώσεως της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής ΣυνεργασίαςΚΟΜΙΤΙ αναφέρεται στο ίδιο πνεύμα με την επιστολή των εφοπλιστών του 1932:

"Σύμφωνα με τα κυκλοφορήσαντα και το χρόνο αυτό από τη Γραμματεία του Committee στατιστικά στοιχεία της Ελληνοκτήτου ναυτιλίας, με την ευκαιρία της Κοινής συναντήσεως, προκύπτει ότι η Ελληνική σημαία απώλεσε σε ένα χρόνο, από τον Μάρτιο του 1996, μεταφορική χωρητικότητα 5.000.518 τόνους dw, έναντι 1.215.106 που απώλεσε στην προηγούμενη χρονική περίοδο με αποτέλεσμα, στα δύο αυτά τελευταία χρόνια να έχει απωλέσει πλέον του 10% της δυνάμεώς της. Υπάρχουν δυστυχώς πολλές ενδείξεις ότι η τάση αυτή θα ενταθεί και κατά το τρέχον έτος, κατόπιν της συνεχιζόμενης απραξίας του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της καταστάσεως. Πολλοί είναι αυτοί που ήλπιζαν την εκδήλωση του κυβερνητικού ενδιαφέροντος, που απογοητευμένοι πλέον, αναζητούν τη συνέχιση της δραστηριότητάς τους σε άλλα κατ' ανάγκη νηολόγια που θα τους επιτρέπουν να συναγωνίζονται με τους κύριους ανταγωνιστές τους με ίσους όρους".

Αποσαφηνίζοντας το θέμα, το δελτίο συνεχίζει: "Το θέμα έγκειται βασικά, εάν η Ελληνική Κυβέρνηση επιθυμεί να διατηρήσει η Ελληνική σημαία την προέχουσα θέση της, ως η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη της Ευρωπαϊκής Ενώσεως και εάν έχει την πρόθεση να δημιουργήσει για αυτό τις αναγκαίες συνθήκες. Ο Ελληνικός εφοπλισμός κατ' επανάληψη απέδειξε την ικανότητά του να επιβιώνει, έστω και μακράν της Ελληνικής σημαίας, γιατί ως επιγραμματικά είχε πει ο Μεγάλος της Ελληνικής Ναυτιλίας αείμνηστος Μανώλης Κουλουκουντής "ουδείς είναι διατεθειμένος να αυτοκτονήσει υπό Ελληνική σημαία""!

Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ