Κυριακή 11 Φλεβάρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 36
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΑΥΠΗΓΕΙΟ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ
Ελλειψη χρημάτων, παύση ναυπηγείου;

Σε αδιέξοδο οδηγεί τη λειτουργία του ναυπηγείου η άρνηση των τραπεζών να συνεχίσουν τη χρηματοδότηση. Ανοίγουν αύριο οι προσφορές

"Η κυβέρνηση εγγυήθηκε την παραγωγική αναδιάρθρωση του ναυπηγείου και τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας". Αυτό ήταν ένα από τα επιχειρήματα που χρησιμοποίησαν τα στελέχη της ΠΑΣΚΕ στα Ναυπηγεία Ελευσίνας,στην καθοριστική γενική συνέλευση του Αυγούστου, όπου εκβίασαν με ωμό τρόπο τη συμφωνία των εργαζομένων στη "λύση" της εκκαθάρισης και του νέου ξεπουλήματος σε έναν άλλο Περατικό των ναυπηγείων, που επέβαλε η κυβέρνηση. Δε χρειάστηκαν παρά λίγοι μήνες για να αποδειχτεί ότι οι "εγγυήσεις" της κυβέρνησης ήταν απλώς... φούμαρα. Η οικονομική ασφυξία, η άρνηση νέας χρηματοδότησης από τις πιστώτριες τράπεζες έχουν φέρει πλέον πολύ κοντά τον κίνδυνο του κλεισίματος.

Στις 14 Αυγούστου ο Περατικός σε μια εκβιαστική κίνηση εγκατέλειψε τα ναυπηγεία, αφού πρώτα φρόντισε να τα "φεσώσει" με 22 δισ. δρχ. χρέη. Παρά το φιάσκο Περατικού, η κυβέρνηση αποφασίζει την εκ νέου ιδιωτικοποίησή τους, θέτοντάς τα υπό καθεστώς εκκαθάρισης. Οι πιστώτριες τράπεζες (Εμπορική, ΕΤΒΑ, Εθνική, Ιονική, Αγροτική) αναλαμβάνουν να χρηματοδοτήσουν τα ναυπηγεία με 6 δισ. δραχμές, ώστε να μπορέσουν να λειτουργήσουν.

Εξι μήνες μετά την απόφαση της εκκαθάρισης, τα ναυπηγεία βρίσκονται σε οριακό σημείο, λόγω έλλειψης "ρευστού". Η εταιρία, με αίτησή της, ζητά από τις τράπεζες και νέα χρηματοδότηση ύψους 2 δισ. δραχμών. Η αίτηση όμως "σκοντάφτει" στην άρνηση της Εθνικής Τράπεζας, που σημειωτέον δεν έχει καταβάλει ακόμα 160 εκατομ. δραχμές, μέρος της συμμετοχής της στην αρχική χρηματοδότηση, που αποτελεί και συμβατική της υποχρέωση.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι σημαντικό μέρος των 6 δισ. δραχμών κατευθύνθηκε στο να καλυφθούν - όπως χαρακτηριστικά είπε συνδικαλιστής - "οι στάχτες του Περατικού", στην αγορά υλικών, αλλά και εργαλείων. Παράλληλα μεγάλες δουλιές διώχνονται η μια μετά την άλλη, εξαιτίας της άρνησης του εκκαθαριστή (η Τράπεζα Επενδύσεων έχει επιλεγεί σε αυτό το ρόλο) να προσφέρει τις απαραίτητες εγγυήσεις προς τους "πελάτες" εφοπλιστές.

Ταυτόχρονα προχωρούν ολοταχώς οι διαδικασίες ξεπουλήματος. Ηδη έχει προκηρυχτεί διεθνής πλειοδοτικός διαγωνισμός και οι προσφορές - σύμφωνα με πληροφορίες δεν έχει εκδηλωθεί αξιόλογο ενδιαφέρον - για την εξαγορά του ναυπηγείου ανοίγουν αύριο, Δευτέρα.Στον νέο "Περατικό" προσφέρεται με μοναδικό όρο την κατάθεση εγγυητικής επιστολής 250 εκατομ. δραχμών (!) ένα σύγχρονο ναυπηγείο - το δεύτερο μεγαλύτερο της χώρας - η αξία του οποίου εκτιμάται στα 25 δισ. δραχμές (τιμές '92). Και όχι μόνο αυτό, αλλά του προσφέρεται και ως "προίκα" το πρόγραμμα των τεσσάρων αρματαγωγών του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς και 58 βαγονιών του ΟΣΕ, αξίας αρκετών δισ. δραχμών.

Οσο δε για τις "εγγυήσεις" της κυβέρνησης για τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας.., στην προκήρυξη γίνεται απλώς επίκληση "για την εξασφάλιση όσο το δυνατόν περισσότερων θέσεων εργασίας του υπάρχοντος προσωπικού και των παροχών προς αυτό"! Εκτός από τις ομαδικές απολύσεις, τις οποίες η κυβέρνηση ήδη έχει προαναγγείλει, συμπεριλαμβάνοντας σχετική διάταξη στην τροπολογία - έκτρωμα για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, με τους όρους της προκήρυξης μπαίνουν στο "σφυρί" και τα κεκτημένα όσων εργαζομένων τελικά απομείνουν στο ναυπηγείο. Ολα αυτά βέβαια σύμφωνα με τα "αισιόδοξα" σενάρια, αφού όπως εκτιμούν οι συνδικαλιστές τα ναυπηγεία ίσως δεν προλάβουν καν να ξεπουληθούν.

Σχολιάζοντας τις τελευταίες εξελίξεις ο Α. Χοροζάνης,μέλος του ΔΣ του σωματείου, δήλωσε στην εφημερίδα μας: "Αποδεικνύεται το πόσο ρεαλιστικές ήταν οι θέσεις της ΕΣΑΚ, που πραγματικά αντιδρούσαμε στη "λύση" της εκκαθάρισης, λέγοντας πως με τον τρόπο αυτό δεν εξασφαλιζόταν η λειτουργία των ναυπηγείων. Δυστυχώς, βγήκαμε αληθινοί. Οι πιστώτριες τράπεζες άρχισαν ήδη να δημιουργούν προβλήματα στην επιχείρηση, πριν καν ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης που η ίδια η κυβέρνηση έχει επιλέξει. Το πρόβλημα είναι καθαρά πολιτικό. Η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων, που έχει επιλέξει η κυβέρνηση, έχει αυτά τα αποτελέσματα και φαίνεται καθαρά πως προχωρούμε προς τη διάλυση του ναυπηγείου. Εμείς σαν παράταξη είπαμε, έστω και την τελευταία στιγμή, να δεχτούμε να συζητήσουμε στο σωματείο μια πρότασή μας, απόλυτα ρεαλιστική για τα σημερινά δεδομένα. Να σταματήσει η εκκαθάριση και η κυβέρνηση να διορίσει διοίκηση στο ναυπηγείο. Το επενδυτικό πρόγραμμα (ύψους 11,5 δισ. δρχ. ), όπως και τα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού και του ΟΣΕ να γίνουν με ευθύνη του δημοσίου. Παρέμβαση της κυβέρνησης, ώστε να υπάρχει συμμετοχή του ναυπηγείου στα μεγάλα έργα. Να παγώσει κάθε διαδικασία για το ιδιοκτησιακό καθεστώς. Εμείς επιμένουμε ότι για να ζήσουν τα ναυπηγεία στην Ελλάδα, πρέπει να δημιουργηθεί ενιαίος δημόσιος φορέας ναυπηγικής βιομηχανίας, στον οποίο θα συμμετέχουν εκτός των άλλων και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας".


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ