Πέμπτη 22 Φλεβάρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τα τρένα, που φύγαν... αρχαία μας πήραν

Κίνδυνος καταστροφής των αρχαιοτήτων του Κεραμεικού από το "Μετρό"

Προ του κινδύνου και δεύτερης (μετά την αρχική κατασκευή του σιδηροδρόμου στην περιοχή αυτή) κατάρρευσης των ανυπολόγιστης αξίας αρχαιοτήτων βρίσκεται ο κηρυγμένος αρχαιολογικός χώρος του Κεραμεικού,εάν η αμερικανοελληνική εταιρία "Αττικό Μετρό" συνεχίσει με το μετροπόντικα τις εργασίες της για τη γραμμή 3.Προ της κατάρρευσης βρίσκεται εδώ και ένα χρόνο, διάστημα στο οποίο η Εφορεία προειδοποιούσε και η Διεύθυνση Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟ βομβάρδιζε την εταιρία με έγγραφα.

Η "Αττικό Μετρό" από την πλευρά της, συστηματικά επέλεγε συνεννοήσεις μέσω τηλεφώνου, προκειμένου να μην υπάρχουν αποδεικτικά έγγραφα στα αρχεία, που να αποκαλύπτουν τις προθέσεις της...

Στην προχτεσινή συνεδρίαση του ΚΑΣ ήρθε το θέμα του Κεραμεικού, αφού η κατάσταση έχει φθάσει στο "μη περαιτέρω". Αν και είναι γεγονός ότι αυτή η συζήτηση θα μπορούσε να έχει γίνει πολύ νωρίτερα, ώστε η εταιρία να αναλάβει τις ευθύνες της.

Σύμφωνα, με σχέδια της σήραγγας που έχει στα χέρια του ο καθηγητής και μέλος του ΚΑΣ, Ηλίας Μαργιολάκος, η οροφή της σήραγγας απέχει 3 μέτρα από τα θεμέλια του προτειχίσματος του αρχαίου τείχους και 5-7 μέτρα από το έδαφος.Επίσης, διασχίζει παράλληλα τον Ηριδανό και περνάει κάτω από το Δίπυλο και την οδό των τάφων.Οπως είπε ο Η. Μαργιολάκος οι καθιζήσεις, το μέγεθος των οποίων είναι απροσδιόριστο, είναι σχεδόν βέβαιες,εάν ληφθούν υπόψη τα παρακάτω: Η διάμετρος της σήραγγας είναι 10 μέτρα. Τα πετρώματα είναι προσχώσεις του παλαιού Ηριδανού και συνεπώς χαλαρά. Το πάχος των προσχώσεων δεν είναι σταθερό και τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά τους δεν είναι γνωστά. Η γεωφυσική έρευνα, που διεξήχθη από την εταιρία και που κατατέθηκε μόλις χτες, δεν έδωσε συγκεκριμένες απαντήσεις. Και τέλος ο υδροφόρος ορίζοντας βρίσκεται κοντά στην επιφάνεια και παράλληλα της αρχαίας Ιεράς Οδού.

Με βάση τα παραπάνω πρότεινε τη διενέργεια μελετών από έμπειρους επιστήμονες, όπως γεωτεχνική, γεωλογική - υδρογεωλογική και να οριστούν νέες θέσεις για δειγματοληπτικές γεωτρήσεις.Πιο συγκεκριμένα δύο γεωτρήσεις θα διεξάγει η "Μετρό", τις υπόλοιπες το ΙΓΜΕ. Ολες όμως θα χρηματοδοτηθούν από την εταιρία.

Χτες, πάντως, η εκπρόσωπος της "Αττικό Μετρό" παραδέχτηκε τους κινδύνους, ωστόσο έξι μήνες πριν την έναρξη της κατασκευής δεν ανέλαβε καμιά πρωτοβουλία εκτός από τη γεωφυσική μελέτη. Σε παρέμβασή της η αρχαιολόγος Ε. Παρλαμά είπε χαρακτηριστικά: "Τα αρχαία έχουν πληρώσει φόρο αίματος για την κατασκευή του Μετρό. Μάλιστα, η εταιρία, μέχρι σήμερα, για ανασκαφές έχει δώσει μόλις 6 δισ. ενώ ο προϋπολογισμός του 1989 προέβλεπε 21 δισ.".

Το ΚΑΣ απαγόρευσε την έναρξη εργασιών για τη σήραγγα, από το Μοναστηράκι μέχρι τον Κεραμεικό ή τη συνέχισή τους στο φρέαρ των Ασωμάτων.Εξάλλου, προειδοποίησε ότι θα απαγορευτεί η "γραμμή 3",εάν μετά τις έρευνες βεβαιωθεί ο κίνδυνος. Η εκπρόσωπος της "Μετρό" αντέδρασε με τον ισχυρισμό ότι "η παράκαμψη είναι αδύνατη" (!) και πρότεινε αύξηση του βάθους κατά 2 μέτρα. Πρόταση, την οποία ο Η. Μαργιολάκος απέρριψε χαρακτηρίζοντάς την "ως ελάχιστη"...

Και ο ΟΣΕ...

Και ενώ τα αρχαία του Κεραμεικού κινδυνεύουν, άλλος ένας χώρος με σημαντικές αρχαιότητες "παραδόθηκε" από την πολιτική ηγεσία αυτού του τόπου προς καταστροφή και συγκεκριμένα επί υπουργίας Ντόρας Μπακογιάννη και πριν ακόμα δώσουν οριστικά αποτελέσματα οι ανασκαφές.Ο λόγος για τη θέση "Λουλουδιές" Κίτρους, στη Θεσσαλονίκη όπου ο ΟΣΕ με 980 εκατομ. από το 1ο Πακέτο Ντελόρ και εθνικούς πόρους πραγματοποιεί διάνοιξη νέας γραμμής.Το '93 ξεκίνησαν ανασκαφές, (για τις οποίες ο ΟΣΕ, έδωσε 315 εκατομ.), που αποκάλυψαν οικισμούς από τα προϊστορικά ως τα παλαιοχριστιανικά χρόνια και ανάμεσά τους ένα τετραπύργιο συγκρότημα με επισκοπικό.Ωστόσο, με την έναρξη των ανασκαφών, μια σύσκεψη σε πολιτικό επίπεδο αποφάσιζε τη διάνοιξη της γραμμής,φέροντας την Εφορεία προ τετελεσμένων γεγονότων, παρόλο που το ΚΑΣ διαμαρτυρόταν ότι μία υπόθεση του '93 κρατείται σε τοπικό επίπεδο και η οποία ήρθε τελικά στο ΚΑΣ το 1996 (!).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ