Η απάντηση που έδωσε για τις χτεσινές ανατιμήσεις στις βενζίνες και στο ντίζελ ο πρόεδρος των ΕΛΔΑ Μ. Δασκαλάκης - ότι δηλαδή αυξήθηκαν οι διεθνείς τιμές γι' αυτό ακρίβυναν τα υγρά καύσιμα - δεν πείθει. Οι νέες αυξήσεις στις βενζίνες και το ντίζελ, σε συνδυασμό με τους "φουσκωμένους" λογαριασμούς της ΔΕΗ και γενικότερα το κύμα ακρίβειας στην αγορά, αποτελούν χαρακτηριστικά δείγματα της ληστρικής για τους εργαζόμενους "γαλαζοπράσινης" κυβερνητικής πολιτικής και απλά έρχονται να επιβεβαιώσουν τη γνωστή λαϊκή παροιμία "στην Ελλάδα ό,τι ακριβαίνει δε φτηναίνει"...
Αδιάψευστος μάρτυρας του γεγονότος η ξέφρενη πορεία των τιμών στα υγρά καύσιμα στην περίοδο από το 1989 μέχρι και σήμερα. Σε μια περίοδο που οι διεθνείς τιμές πετρελαίου παρέμειναν στάσιμες στα 17 περίπου δολάρια το βαρέλι (με εξαίρεση την περίοδο μερικών βδομάδων του πολέμου στον Κόλπο, 1995 που η τιμή του πετρελαίου άγγιξε τα 40 δολάρια το βαρέλι). Παρά το γεγονός, όμως, ότι οι διεθνείς τιμές πετρελαίου παραμένουν στάσιμες την τελευταία εξαετία και οι ονομαστικές αυξήσεις των μισθών δεν ξεπέρασαν στην ίδια περίοδο το 40%, οι τιμές στις βενζίνες σχεδόν τριπλασιάστηκαν (αυξήθηκαν περίπου 190%) και στο ντίζελ υπερτετραπλασιάστηκαν (αυξήθηκαν περίπου 340%)! Ετσι, η βενζίνη σούπερ, από 77 δραχμές το λίτρο που την αγόραζαν οι γιωταχήδες το 1989, πουλιέται σήμερα πάνω από 220 δραχμές το λίτρο. Η αμόλυβδη βενζίνη, από 72 δραχμές το '89, τινάχτηκε στα ύψη και σήμερα πουλιέται πάνω από 200 δραχμές το λίτρο. Το ντίζελ από 38 δραχμές το 1989, πουλιέται σήμερα κοντά στις 140 δραχμές!
Ισως κάποιοι μας πούνε πως στην ίδια περίοδο αυξήθηκε σημαντικά η τιμή του δολαρίου, με το οποίο αγοράζουν τα διυλιστήρια (κρατικά και ιδιωτικά) το αργό πετρέλαιο, από το οποίο παράγονται το ντίζελ και οι βενζίνες. Είναι αλήθεια πως η τιμή του δολαρίου από 170 δραχμές το 1989 (μέση τιμή έτους) σήμερα πουλιέται κοντά στις 245 δραχμές. Ακρίβυνε δηλαδή το δολάριο - και κατά συνέπεια προκάλεσε αύξηση της δαπάνης για την προμήθεια αργού πετρελαίου - κατά 44%. Από το 44%, που είναι η αύξηση της τιμής του δολαρίου, μέχρι το 190% και το 340%, που αυξήθηκαν οι τιμές στις βενζίνες και στο ντίζελ, η διαφορά είναι ασύγκριτη.
Τα σπασμένα αυτής της πολιτικής τα πληρώνουν οι καταναλωτές. Οι γιωταχήδες γέμιζαν το 1989 το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου (50 λίτρα βενζίνη σούπερ) με 4.500 δραχμές και σήμερα πληρώνουν για την ίδια ποσότητα πάνω από 11.000 δραχμές. Ζημιωμένα είναι, επίσης, τα νοικοκυριά, που πληρώνουν "φουσκωμένα" κοινόχρηστα, καθώς οι διαχειριστές πολυκατοικιών ακριβοπληρώνουν το πετρέλαιο θέρμανσης. Οι μεγάλοι κερδισμένοι είναι οι εταιρίες πετρελαιοειδών, που έχουν αυξήσει προκλητικά τα περιθώρια κέρδους τους και, φυσικά, τη μάζα των κερδών τους, και το ελληνικό δημόσιο, που σήμερα εισπράττει εκατοντάδες δισ. δραχμές παραπάνω σε σχέση με το 1989.
Το κέρδος των εταιριών ανά λίτρο τριπλασιάστηκε, αφού από 7 δραχμές που κέρδιζαν σε κάθε λίτρο βενζίνης το 1989 στις βενζίνες, σήμερα κερδίζουν πάνω από 20 δραχμές το λίτρο. Τα έσοδα του κράτους από τη φορολογία καυσίμων πενταπλασιάστηκαν. Από 200 δισ. δραχμές το 1989, προϋπολογίζεται να φτάσουν φέτος τα 1.126 δισ. δραχμές! Ετσι, ενώ το 1989 για καθεμία δραχμή αύξησης της βενζίνης πήγαιναν ως κέρδη στα θησαυροφυλάκια των εταιριών πετρελαιοειδών και ως φόροι στα ταμεία του κράτους γύρω στα 11 δισ. δραχμές, σήμερα, για κάθε δραχμή που ακριβαίνουν τα καύσιμα, κράτος και εταιρίες πετρελαιοειδών κερδίζουν πάνω από 35 δισ. δραχμές!
Αυτή είναι η πικρή αλήθεια, την οποία αρνείται να παραδεχτεί σήμερα δημόσια η ηγεσία του ΠΑΣΟΚ, και στην προσπάθειά της να κρύψει αυτό που κατάγγελνε από το βήμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης και να συγκαλύψει τις ευθύνες της για το γεγονός ότι σήμερα εφαρμόζει την ίδια πολιτική με εκείνη της ΝΔ, αποφεύγει "σαν ο διάβολος το λιβάνι" να μιλήσει για την "ταμπακέρα". Επικαλείται, δηλαδή, μια σειρά από διάτρητα επιχειρήματα για να μην παραδεχτεί, πως η πολιτική απελευθέρωσης και η φορομπηχτική πολιτική που ακολουθείται είναι η ρίζα του κακού για το κύμα ακρίβειας και αισχροκέρδειας. Μια πολιτική, που αποδείχτηκε χρυσοφόρα για τις εταιρίες πετρελαιοειδών και καταστροφική για τις τσέπες των καταναλωτών.
Λάμπρος ΤΟΚΑΣ
ΣΠΟΤ: Οι Ελληνες καταναλωτές πληρώνουν σήμερα τις βενζίνες πιο ακριβά από τις πιο πλούσιες χώρες της Κοινότητας, ενώ η αγοραστική δύναμη των μισθών και συντάξεων είναι από τις φτηνότερες των χωρών - μελών της