Κυριακή 31 Μάρτη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Οι κυριότερες παραβάσεις στις δαπάνες

Πληθώρα παραβάσεων και παραλείψεων στις δαπάνες του κράτους (δηλαδή των υπουργείων), των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και άλλων επιχορηγούμενων από το κράτος φορέων

Στο δεύτερο μέρος περιέχονται γενικές παρατηρήσεις για τις παραβάσεις και τις ελλείψεις που διαπιστώθηκαν στις δαπάνες του κράτους, των ΟΤΑ και των άλλων ΝΠΔΔ. Οι κυριότερες παρατηρήσεις, από αυτές που κατέγραψε το Ελεγκτικό Συνέδριο στο δεύτερο κεφάλαιο της έκθεσης, είναι οι ακόλουθες:

1) Κατάρτιση, έγκριση και εκτέλεση των προϋπολογισμών των υπουργείων, νομαρχιών και των ΝΠΔΔ.Η έκθεση επισημαίνει ότι και το 1994 παρατηρήθηκε καθυστέρηση στην έγκριση των προϋπολογισμών, με αποτέλεσμα τη μη εύρυθμη λειτουργία των ενδιαφερόμενων νομικών προσώπων. Αποτέλεσμα της μη εύρυθμης λειτουργίας ήταν η εκδήλωση φαινομένων, όπως πιστώσεις να παραμείνουν αδιάθετες ή να μη μεταβιβάζονται έγκαιρα, καθώς και οι αλλεπάλληλες αναμορφώσεις προϋπολογισμών. Παρατηρήσεις επίσης γίνονται και για τον τρόπο καταβολής των χρηματικών ενταλμάτων προπληρωμής (χ. ε. π) (προκαταβολές), μιας και όπως αναφέρεται διαπιστώθηκαν παραβάσεις. Αναφέρεται συγκεκριμένα "έκδοση (χ. ε. π.), δραχμών 960.000.000, που αφορούσε χορήγηση προκαταβολής για την προμήθεια ελικοπτέρων, ενώ είχε πραγματοποιηθεί δημόσιος τακτικός μειοδοτικός διαγωνισμός και είχε υπογραφεί η σχετική σύμβαση".

2) Δαπάνες προμηθειών.Στην έκθεση αναφέρεται ότι διαπιστώθηκαν και το 1994 περιπτώσεις προμηθειών που έγιναν χωρίς τη διενέργεια τακτικού ή πρόχειρου μειοδοτικού διαγωνισμού. Αναφέρεται επίσης ότι σε πολλές περιπτώσεις ακολουθήθηκε η τακτική της κατάτμησης της δαπάνης σε μικρότερα ποσά, ώστε το καθένα από αυτά να μην υπερβαίνει το ανώτατο όριο, πέραν του οποίου επιβάλλεται η διενέργεια διαγωνισμού τακτικού ή πρόχειρου. Διαπιστώνονται επίσης περιπτώσεις προμηθειών μη προβλεπόμενων από διάταξη νόμου, εκκαθαρίσεων δαπάνης προμήθειας ειδών, χωρίς να επισυνάπτονται τα πρωτότυπα δικαιολογητικά (τιμολόγια προμηθευτή, δελτίο αποστολής, πιστωτικό σημείωμα κτλ.) και χωρίς να διενεργούνται οι νόμιμες κρατήσεις.

3) Δαπάνες οδοιπορικών εξόδων: Διαπιστώνονται παραβάσεις, όπως μη νόμιμη καταβολή εξόδων για μετακινήσεις υπαλλήλων, χωρίς εγκριτική διαταγή αρμόδιου οργάνου, καταβολή αποζημιώσεων για περισσότερες μέρες από τις προβλεπόμενες στη διαταγή μετακίνησης, καθώς και καταβολή ημερήσιας αποζημίωσης για περισσότερες μέρες των δικαιούμενων κατά μήνα.

4) Δαπάνες εκτέλεσης δημοσίων έργων: Στην έκθεση επισημαίνεται πλημμελής προγραμματισμός και υπερβάσεις στην εκτέλεση των δημοσίων έργων οι οποίες - αναφέρεται χαρακτηριστικά - αποτελούν σχεδόν μόνιμο φαινόμενο.Κατά την έκθεση αυτό οφείλεται είτε στην έλλειψη ορθού προγραμματισμού είτε στη φαινομενική επέκταση των εκτελούμενων έργων (ενώ πρόκειται περί αυτοτελών νέων έργων).Αναφέρεται δε ότι η τακτική αυτή "οδηγεί σε υπερδιπλασιασμό του κόστους των έργων κατά παράβαση, πολλές φορές, ρητών διατάξεων του νόμου".

5) Κατοχή δεύτερης θέσης: Αναφέρεται ότι διαπιστώθηκαν περιπτώσεις παραβάσεων του γενικού απαγορευτικού κανόνα κατοχής δεύτερης θέσης από υπαλλήλους και συνταξιούχους του δημοσίου. Αναφέρονται συγκεκριμένα οι ακόλουθες περιπτώσεις:

  • Μόνιμος υπάλληλος του δημοσίου εισέπραξε αχρεώστητα ποσό δραχμών 4.288.692 από δεύτερη θέση στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, την οποία κατείχε παράνομα.
  • Μόνιμος γιατρός ασφαλιστικού οργανισμού εισέπραξε αχρεώστητα 2.284.569 από δεύτερη θέση ως καθηγητής ΤΕΙ, την οποία κατείχε παράνομα.
  • Υπάλληλος του δημόσιου τομέα εισέπραξε αχρεώστητα ποσό 1.158.690 δραχμών από δεύτερη θέση ως υπάλληλος του δημοσίου τομέα, την οποία κατείχε παράνομα.
  • Ως λανθασμένος υπολογισμός μη νόμιμης εκκαθάρισης κρίνεται επίσης η περίπτωση εκκαθάρισης αποδοχών σε καθηγητή ΤΕΙ, για χρονικό διάστημα που υπηρετούσε ως νομάρχης.

6) Εντολή πληρωμής για δεύτερη φορά: Αναφέρεται ότι χρηματικά εντάλματα επιστράφηκαν αθεώρητα για το λόγο ότι αφορούσαν δαπάνες που είχαν ήδη εξοφληθεί με προηγούμενα χρηματικά εντάλματα. Σαν παράδειγμα στο υπουργείο Εξωτερικών κόπηκε ένταλμα πληρωμής 2.566.129 δραχμών για δαπάνη ραδιοτηλεπικοινωνιακών τελών, ενώ το ποσό είχε καταβληθεί με προηγούμενο χρηματικό ένταλμα. Στο ίδιο υπουργείο κόπηκε ένταλμα πληρωμής 10.314.129 εκατ. δραχμών για εξόφληση λογαριασμού της ΔΕΗ, το οποίο όμως είχε εξοφληθεί από το υπουργείο Προεδρίας.

7) Παράνομη δαπάνη: Η έκθεση αναφέρεται σε μια περίπτωση παράνομης δαπάνης, σύμφωνα με την οποία κοινοτική πίστωση ύψους 5.529.995 δραχμών, με σκοπό τη δημιουργία Κέντρου AIDS, δαπανήθηκε για την πραγματοποίηση συμποσίου από την Ελληνική Μικροβιολογική Εταιρεία, χωρίς μάλιστα να επισυνάπτεται εγκριτική απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ