Οι πολύ μεγάλες εκπτώσεις που προσφέρουν οι εργολάβοι για την εκτέλεση των νομαρχιακών έργων, αποτελεί και την καλύτερη απόδειξη ότι το σύστημα ανάθεσης, εκτέλεσης, κοστολόγησης και ελέγχου παραλαβής των κατασκευαζόμενων έργων νοσεί βαρύτατα. Η προσφορά μεγάλων εκπτώσεων στα υπό εκτέλεση έργα, είναι γνωστό εργολαβικό κόλπο, η επιτυχία όμως του οποίου προϋποθέτει και τη "συνδρομή" δυνάμεων "εκ των έσω". Στην προκειμένη περίπτωση, οι εκ των έσω δυνάμεις, τοποθετούνται στο χώρο των Νομαρχιών και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Η επιχείρηση ανάθεσης των έργων σε συγκεκριμένους εργολάβους λειτουργεί πολύ απλά. Ενώ ο προϋπολογισμός του έργου είναι π.χ. 100 εκατ. δραχμές, ο εργολάβος προσφέρει έκπτωση 60 - 70 ή και 80%. Με τον ανορθόδοξο αυτό τρόπο επιχειρείται η εκτόπιση των άλλων εργολάβων, οι οποίοι θα "υποπέσουν στο λάθος" να προσφέρουν εκπτώσεις, που θα κινούνται σε λογικά επίπεδα. Φυσικά ο μειοδότης του έργου ποτέ δε χάνει. Από τη στιγμή που θα αναλάβει το έργο, αλλάζει το αντικείμενό του, τις μελέτες, το κόστος των υλικών, ώστε τελικά το τίμημα να καλύπτει όχι μόνο την αρχική προσφορά, αλλά τις περισσότερες φορές να υπερκαλύπτει κατά πολύ και τον αρχικό του προϋπολογισμό.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο αναφέρει 235 περιπτώσεις κατασκευής νομαρχιακών έργων στα οποία παρατηρήθηκαν υπερβολικές εκπτώσεις. Θα πρέπει πάντως να επισημάνουμε ότι οι μεγάλες καταχρήσεις και υπερβάσεις παρατηρούνται στα μεγάλα υπό εκτέλεση δημόσια έργα, τα οποία αναλαμβάνει το γνωστό κύκλωμα των μεγαλοεργολάβων.Και αποτελεί κοινό μυστικό, πως η ανάθεση των μεγάλων έργων, αποφασίζεται σε επίπεδο Υπουργικού Συμβουλίου και άνω...
Τις μεγάλες εκπτώσεις ακολουθούν οι μεγάλες υπερβάσεις του κόστους κατασκευής των έργων.Αυτά τα δύο πάνε μαζί. Τα αποτελέσματα της πολιτικής αυτής παρατίθενται στα ακόλουθα παραδείγματα του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Ο κατάλογος του Ελεγκτικού Συνεδρίου του Κράτους, που δείχνει ότι το ελληνικό δημόσιο πληρώνει στους διάφορους εργολάβους διπλάσια και τριπλάσια ποσά σε σχέση με τις συμβάσεις που υπογράφονται είναι ατέλειωτος.