Γ Μέρος (τελευταίο)
Στις 5 Σεπτέμβρη 1995, ψηφίστηκε από την Εθνοσυνέλευση της Λαϊκής Εξουσίας της Δημοκρατίας της Κούβας ο Νόμος 77 για τις ξένες επενδύσεις. Αν και ο νόμος αυτός επιτρέπει τη δημιουργία επιχειρήσεων με ξένο κεφάλαιο, ισχύουν, όμως, και γι' αυτές οι εργασιακοί νόμοι που ισχύουν σε όλη την Κούβα, οι ίδιες κοινωνικές παροχές και ασφάλιση. Ενας, λοιπόν, ακόμα από τους σκοπούς του νόμου Χελμς - Μπάρτον είναι, με την επέκταση του οικονομικού αποκλεισμού, να σταματήσει η παραπέρα ανοδική πορεία της οικονομίας και με το θέμα που θέτει, της διεκδίκησης των περιουσιών που έχουν εθνικοποιηθεί, την αξίωση καταβολής αποζημιώσεως από όσους επωφελούνται από τη χρήση αυτών των περιουσιών και την επιβολή κυρώσεων που προβλέπει, να επέλθει αποθάρρυνση για παραπέρα αύξηση των επενδύσεων. Η ψήφιση και η έναρξη εφαρμογής αυτού του νόμου επέφερε, καθώς ήταν φυσικό, αντιδράσεις και διαμαρτυρίες από τα κράτη - μέλη της διεθνούς κοινότητας.
1) Η ερμηνεία του όρου "συναλλαγές" του κεφαλαίου 3 του νόμου, περιλαμβάνει τις άμεσες δραστηριότητες πάνω στην περιουσία που έχει κατασχεθεί, όπως είναι η διοίκηση, η διεύθυνση, η υποθήκευση και η μίσθωση. Δεν περιλαμβάνονται: α) η χρηματοδότηση (εκτός στο βαθμό που αυτή είναι ασφαλισμένη με υποθήκη). β) Η πώληση εμπορευμάτων. γ) Η πώληση εξοπλισμού ή άλλων ειδών, ακόμα και αν χρησιμοποιούνται για να επαυξήσουν την παραγωγικότητα.
2) Επιχειρήσεις τρίτων χωρών είναι υποκείμενες στη δικαιοδοσία των δικαστηρίων των ΗΠΑ, μόνο όταν αυτές έχουν συναλλαγές στο έδαφος των ΗΠΑ συστηματικές και διαρκείς. Αυτό απαιτεί η γενική αρχή του Συνταγματικού Δικαίου των ΗΠΑ και η νομολογία του Ανωτάτου Δικαστηρίου.
3) Η εκτέλεση των αποφάσεων των δικαστηρίων των ΗΠΑ κατά εταιριών και επιχειρήσεων τρίτων χωρών είναι σχεδόν αδύνατη να γίνει στις χώρες τους. Είναι δυνατή μόνο εάν έχουν περιουσιακά στοιχεία στις ΗΠΑ.
4) Οι διατάξεις του κεφαλαίου 3 του νόμου που χαρακτηρίζουν τις κατασχέσεις παράνομες στερούνται νομικού κύρους, γιατί είναι αντισυνταγματικές. Με βάση τις διατάξεις του Συντάγματος, ο χαρακτηρισμός της κατασχέσεως, εάν είναι παράνομη ή νόμιμη, ανήκει μόνο στη δικαιοδοσία των δικαστηρίων. Το Κογκρέσο, κατά παράβαση του Συντάγματος, ανέλαβε δικαστικό καθήκον - αποστολή, μέσω διαταγμάτων, να χαρακτηρίσει τις κουβανικές κατασχέσεις - δημεύσεις ως παράνομες.
5) Οι διατάξεις του κεφαλαίου 4 του νόμου απευθύνονται στον υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ για να αποκλείσει την είσοδο στις ΗΠΑ, διευθυντικών στελεχών και αξιωματούχων, που συναλλάσσονται στην κατασχεθείσα περιουσία. Διά διμερών συμφωνιών με 61 χώρες, οι ΗΠΑ υποχρεούνται να επιτρέπουν την είσοδο εντός της επικρατείας τους για επιχειρηματικούς σκοπούς που σχετίζονται με το διεθνές εμπόριο ανάμεσα στις ΗΠΑ και στο συμβαλλόμενο κράτος των προσώπων αυτών, καθώς και των συζύγων και των παιδιών που τα συνοδεύουν. Συνεπώς πρόσωπα, τα οποία μπορούν να επωφεληθούν από το εκτεταμένο δίκτυο των διμερών συμφωνιών, μπορούν να εισέλθουν στο έδαφος των ΗΠΑ, γιατί, όπως έχει δηλώσει το Ανώτατο Δικαστήριο, "ο νόμος του Κογκρέσου οφείλει να μην παραβιάζει την ερμηνεία και το Διεθνές Δίκαιο".
6) Ακόμα και όταν δεν περιορίζεται από υποχρεώσεις συμφωνιών υπάρχουν σοβαροί πρακτικοί παράγοντες που περιορίζουν το αποτέλεσμα του κεφαλαίου 4. Γιατί για να συνταχθεί κατάλογος των αποκλεισθέντων προσώπων πρέπει πρώτα ο υπουργός να αποφασίσει ποιες εταιρίες "συναλλάσσονται" και μετά να αναγνωρίσει τους διοικούντες και αξιωματούχους, όπως και τις συζύγους και τα παιδιά τους. Ακόμα πιο περίπλοκο γίνεται το καθήκον του υπουργού, αφού ο αποκλεισμός δεν ισχύει για "συναλλαγές", οι οποίες έλαβαν χώρα πριν τη θέσπιση του νόμου. Οπως δήλωσε ο υπουργός, το υπουργείο Εξωτερικών δεν έχει τις απαραίτητες πληροφορίες για τη σύνταξη αυτών των περίπλοκων προσδιορισμών.
7) Τέλος, απαραίτητη προϋπόθεση για να αρχίσει δίκη σε μια υπόθεση είναι οι απαιτήσεις των επιχειρήσεων να έχουν βεβαιωθεί από την Επιτροπή Διακανονισμού Ξένων Σχέσεων, πριν τη θέσπιση του νόμου Χελμς - Μπάρτον.
Κωνσταντίνος ΤΟΥΜΑΣΑΤΟΣ
Δικηγόρος, γενικός γραμματέας του Ελληνοκουβανικού Συνδέσμου Φιλίας