Τετάρτη 27 Νοέμβρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
"Λάθος εποχή"

Το παραμύθι της Σταχτοπούτας - όπως το 'λεγε, παλιότερα, η γιαγιά στην εγγονή - δεν είχε δράκο. Η ομορφιά των πρωταγωνιστών συνδυαζόταν με καθαρή ψυχή κι αγνές προθέσεις. Η πλοκή είναι απλή, ρομαντική. Το κατάλληλο νούμερο της γόβας βρέθηκε. Το παραμύθι καταλήγει με "χάπι εντ".

Στη σημερινή εποχή, το παραμύθι - όπως και η πραγματικότητα - έχει εκσυγχρονιστεί. Ολα είναι διαφορετικά.

Το ρόλο της γλυκιάς γιαγιάς ανέλαβε η κακιά μάγισσα τηλεόραση. Της άδολης Σταχτοπούτας το "μοντέλο" - επαγγελματίας. Του ρομαντικού βασιλόπουλου ο ρεαλιστής μάνατζερ. Η πλοκή βρίθει από ίντριγκες. Ο δράκος παραμονεύει στο πρόσωπο ενός λαμπερού συστήματος, που προσφέρει πρόσκαιρη δόξα και χρήμα, για να συντρίβει προσωπικότητες. Το "χάπι εντ" δεν εγγυάται την πραγματική ευτυχία.

Η 18χρονη Ειρήνη πλέει σε πελάγη ευτυχίας. Με το δίκιο της. Ανακηρύχτηκε η ομορφότερη γυναίκα του κόσμου. Η φύση δεν "τσιγκουνεύτηκε" και της χάρισε απλόχερα την ομορφιά. Ενα χάρισμα που ύμνησαν οι ποιητές. Ενα προσόν που θέλει - και δικαίως - να διαθέτει κάθε γυναίκα.

Η Ειρήνη προέρχεται από φτωχή οικογένεια. Κι επιμένει να δηλώνει πως βλέπει τον εαυτό της σαν τη Σταχτοπούτα του παραμυθιού. Δυστυχώς, όμως, ζει σε "λάθος εποχή". Το χάρισμα που της δώρισε η φύση, στη σημερινή καπιταλιστική κοινωνία, δεν το υμνούν πια οι ποιητές, αλλά το εκμεταλλεύονται οι έμποροι.

Η Ειρήνη, αν πραγματικά έχει ακόμα αγνές προθέσεις και καθαρά όνειρα, ήδη θα πρέπει να απογοητεύτηκε προσγειωμένη ανώμαλα στην πραγματικότητα. Το πρώτο σοκ δέχτηκε όταν είδε χιλιάδες Ινδούς να διαδηλώνουν και να συγκρούονται με την Αστυνομία, διαμαρτυρόμενοι για τη χλιδή των καλλιστείων, σε αντίθεση με τη φτώχεια τους. Και, ίσως, να σκέφτηκε πως ο άνθρωπος δεν μπορεί να νιώθει όμορφος μέσα στην ασχήμια της φτώχειας που επικρατεί στον κόσμο. Το δεύτερο σοκ θα το ένιωσε όταν είδε πώς επιχειρούν να εκμεταλλευτούν τον τίτλο της ομορφιάς της τα ΜΜΕ, εξευτελίζοντας την προσωπικότητά της και "πουλώντας" τη σαν ένα όμορφο κορμί στην αγορά της τηλεθέασης.

Αν μαζί με την ομορφιά διαθέτει στο μυαλό της την απαραίτητη φαιά ουσία, θ' αντιληφθεί πολύ γρήγορα ότι τελικά χρησιμοποιείται σαν όμορφο "μοντέλο" για την κατασκευή ενός απατηλού κοινωνικού πίνακα. Πλασάρεται σαν μοναδικό πρότυπο επιτυχημένης γυναίκας στους νέους και ιδιαίτερα στις κοπέλες. Χρησιμοποιείται για την αποενοχοποίηση ενός άδικου και εκμεταλλευτικού συστήματος, το οποίο δημιουργεί αδιέξοδα στους νέους ανθρώπους και προσπαθεί ν' ανακυκλώσει τη σαπίλα του, προβάλλοντας λαμπερά μεν, αλλά απλησίαστα πρότυπα για την πλειοψηφία των νέων γυναικών. Υπόσχεται λαμπρές καριέρες, λίγων και εκλεκτών, στις πασαρέλες, και κρύβει τη γύμνια του μέσα στο έρεβος της ανεργίας των πολλών. Ποδοπατά την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Σβήνει τα όνειρα για κοινωνική εξέλιξη και πρόοδο.

Μέσα σ' ένα τέτοιο σύστημα "αξιών", οι σύγχρονες Σταχτοπούτες δεν μπορεί παρά να είναι "μοντέλα" και να περπατούν κουνώντας το κορμί τους στις πασαρέλες. "Μοντέλα", στα οποία εύκολα διατίθενται τα κατάλληλα νούμερα γόβας, αρκεί να διαθέτουν αρμονικά μεγέθη στήθους, μέσης, γλουτών και μικρό μέγεθος μυαλού...

Παύλος ΡΙΖΑΡΓΙΩΤΗΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ