Είναι γνωστή η επιδρομή των 3.200 αγγλοαμερικανικών αεροπλάνων, λίγες μέρες πριν από τη νίκη, και η καταστροφή της Δρέσδης. Ανάμεσα στις 35.000 τους σκοτωμένους και τα εκατοντάδες κέντρα πολιτισμού που μετατράπηκαν σε ερείπια, ήταν και η φημισμένη σ' ολόκληρο τον κόσμο Πινακοθήκη, η γνωστή Τσαβίνγκερ Γκαλερί. Μπαίνοντας στην πόλη οι σοβιετικοί στρατιώτες, μαζί με την ανθρωπιστική βοήθεια που προσέτρεξαν να προσφέρουν στους επιζώντες κατοίκους, καταπιάστηκαν και με τη διάσωση των έργων της πινακοθήκης αυτής με τα αμύθητα αριστουργήματα. Τα ξέθαψαν από τα συντρίμμια και μέσα από τα υπόγεια, τα σιγούρεψαν και τα 'στειλαν στη Μόσχα. Εκεί, ειδικά συνεργεία από καλλιτέχνες επιδιόρθωσαν τις βλάβες τους και με εντολή της κυβέρνησής τους, τα επέστρεψαν στη Δρέσδη. Οι σοβιετικοί βοήθησαν επίσης στην επανατοποθέτηση των έργων στο ανοικοδομημένο πια κτίριο της πινακοθήκης, και έτσι άρχισε η επαναλειτουργία της. Η βαρυσήμαντη αυτή πράξη, σκόπιμα άγνωστη στη Δύση, εξέφραζε το υψηλό επίπεδο αδερφικών σχέσεων ανάμεσα στα δύο σοσιαλιστικά κράτη.
Δεν ξέρουμε, κι ούτε είναι δικό μας ζήτημα, τι θα κάνει ο Γιέλτσιν, τι θα απαντήσει στο αίτημα αυτό. Στο κάτω κάτω αυτός ξεπουλάει τους θησαυρούς της ίδιας της χώρας του. Ομως στον κ. Κολ μένει ένα ερώτημα: τι θα τους κάνει τους καλλιτεχνικούς θησαυρούς που ζητάει; Να τους παραδώσει στους ιδιώτες, στο "ελεύθερο εμπόριο"; Δεν είναι αλήθεια ότι οι μακρυχέρηδες άδειασαν πολλά από τα μουσεία και τις πινακοθήκες της πρώην Γερμανικής Λαοκρατικής Δημοκρατίας;
Δημήτρης ΚΗΠΟΥΡΟΣ