Κυριακή 9 Απρίλη 1995
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 3
ΟΜΟΚΕΝΤΡΑ
Χαιρετισμός στην Αλκη Ζέη

Του Μ. ΜΕΡΑΚΛΗ

Το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης υποδέχτηκε τιμητικά, μετά τον Καμπανέλλη, και την Αλκη Ζέη, στην οποία ο υποφαινόμενος απηύθυνε τον παρακάτω χαιρετισμό.

"Αγαπητή κυρία Αλκη Ζέη, οι εκπαιδευτικοί, που θέλουν να είναι και παιδαγωγοί, κυριολεκτικά παιδεύονται να συνταιριάσουν δύο στοιχεία που, ενώ είναι εξίσου αναγκαία στη ζωή των ατόμων και προπάντων των κοινωνιών, είναι- ή θεωρούνται ότι είναι - αταίριαστα+ατ εννοώ τα στοιχεία του αγαθού και του ωραίου ή, πιο τετριμμένα, τα στοιχεία της ηθικής και της αισθητικής.

Οι αρχαίοι Ελληνες, που ήσαν πιο απλοί από εμάς - η απλότητα πολλές φορές έχει κι ένα βάθος, που δεν το έχουν οι περίπλοκοι άνθρωποι και οι διαλογισμοί τους - δεν έστηναν κανένα σινικό τείχος ανάμεσα στην αισθητική και την ηθική, αν κρίνουμε και από το γεγονός, ότι η αρχαία λέξη "καλός" σήμαινε ωραίος και η λέξη "αγαθός" καλός, αλλά με τέτοιο τρόπο, ώστε: αφενός ο καλός να σημαίνει (στους Αρχαίους πάντα) εν μέρει ΚΑΙ αγαθός, αφετέρου ο αγαθός να σημαίνει εν μέρει ΚΑΙ ωραίος. Δηλαδή η μια λέξη, νοηματικά, εισέδυε μέσα στην άλλη. Και αξίζει να σημειώσω ακόμα, ότι η ωραιότητα του καλού αποδιδόταν στο γεγονός της ευχαρίστησης (της ηδονής), όπως έλεγε ο Αριστοτέλης, που αυτό (δηλαδή το ηθικά καλό) προκαλούσε+ατ η θέα του αγαθού ήταν και μια αισθητική απόλαυση: "καλόν μεν ουν έστιν ο αν, αγαθόν ον, ηδύ η, ότι αγαθόν". "Το ωραίον - στους αρχαίους - είναι η εξωτερική ακτινοβολία των άλλων αξιών, η ιδανικότης αυτών", σχολίαζε ο Ιωάννης Συκουτρής.

Ο δύσκολος Αριστοτέλης είναι εδώ, όπως βλέπουμε, σαφής. Σήμερα οι θεωρίες, προπάντων αυτές που αναφέρονται σε ζητήματα αισθητικής αλλά και παιδαγωγικής, έχουν γίνει περίπλοκες. Μπερδεύεται κανείς να τις παρακολουθεί. Και έχει τη διάθεση, αφήνοντας στην άκρη τις θεωρίες, να καταφεύγει σε λύσεις πρακτικές: να διαβάζει ένα βιβλίο και να λέει πως του άρεσε ή όχι. Και, αν ανακαλύπτει στο βιβλίο και μηνύματα, όπως λέμε, να το δηλώνει καθαρά και απλά. Να μην αναθεωρεί την αισθητική χαρά που του προξένησε, γιατί ανακάλυψε και ιδεολογικά μηνύματα. Δεν είναι τα μηνύματα, που κάνουν ένα λογοτεχνικό έργο ωραίο ή όχι. Απλώς ένα ωραίο λογοτεχνικό έργο μπορεί να περιέχει και τέτοια μηνύματα ή να μην περιέχει. Και στη μια και στην άλλη περίπτωση παραμένει ωραίο. Ο παιδαγωγός εύλογα προτιμάει την πρώτη περίπτωση: το ωραίο έργο που περιέχει μηνύματα.

Σ' αυτή την περίπτωση ανήκει και το δικό σας έργο. Γράφετε βιβλία που αρέσουν στα παιδιά και τους νέους (αρέσουν μάλιστα πάρα πολύ, αν κρίνουμε και από τις μεγάλες κυκλοφορίες τους). Και περιέχουν και μηνύματα. Ηταν λοιπόν εύλογο να σας προσκαλέσουμε να έλθετε, να μιλήσουμε για σας και, κυρίως, να μιλήσετε σε εμάς. Και σας ευχαριστούμε, γιατί δεχτήκατε την πρόσκληση".


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ