Τετάρτη 10 Σεπτέμβρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Μέτωπο ενάντια στον εκπαιδευτικό νεοφιλελευθερισμό

Τα μέτρα που προωθούνται σε όλες τις βαθμίδες της παιδείας μέσα από το πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε την περασμένη βδομάδα δεν είναι ούτε νέα, ούτε κεραυνός εν αιθρία. Συστηματικά και μεθοδικά καλλιεργήθηκε το έδαφος και ξεδιπλώθηκε η ανάλογη προπαγάνδα, ώστε να συναινέσει ο ελληνικός λαός στα νεοφιλελεύθερης έμπνευσης αντιεκπαιδευτικά μέτρα. Η παιδεία πρέπει να παραδοθεί βορά στα αδηφάγα ιδιωτικά συμφέροντα, να εναρμονιστεί με την οικονομία της αγοράς και τις αξίες του νεοφιλελευθερισμού. Οι ανάγκες της επιχείρησης και όχι του ανθρώπου, το δόγμα της παραγωγικότητας - ανταγωνισμού και οι επιδιώξεις της ΕΕ κατευθύνουν την εκπαιδευτική διαδικασία.

Επιχειρείται μια αντιδραστική τομή στα εκπαιδευτικά πράγματα της χώρας, με στόχο το ξεθεμελίωμα του δημόσιου δωρεάν εκπαιδευτικού συστήματος, την πλήρη αντιστοιχία κοινωνικών και εκπαιδευτικών ανισοτήτων, την ιδιωτικοποίηση και τη δημιουργία ευέλικτου συστήματος εκπαίδευσης - κατάρτισης, ώστε να ανταποκρίνεται στην ευελιξία της παραγωγής. Η "Λευκή Βίβλος" είναι σαφής: "Η εκπαίδευση χρειάζεται να εκλογικευτεί, να προβλέπονται λιγότερο μακροχρόνιες σπουδές, με γενικές καταρτίσεις, που ανταποκρίνονται περισσότερο στις ανάγκες της αγοράς, προωθώντας ταυτόχρονα την επαγγελματική κατάρτιση ως εναλλακτική της πανεπιστημιακής" (σελ. 114). Σε άλλο σημείο: "Αυτός ο δεσμός πτυχίου και θέσης...". Η έκθεση του ΟΟΣΑ, μεταξύ άλλων, τονίζει: "Υπάρχουν μεγάλοι πόροι αποθεμάτων οικογενειακής και κοινοτικής συμμετοχής, δημιουργικότητας και πρωτοβουλίας, που δεν έχουν αξιοποιηθεί". Σε άλλο σημείο αναφέρεται στην επετηρίδα: "Ο δάσκαλος/καθηγητής είναι ο κύριος πόρος στο χώρο της εκπαίδευσης. Είναι απαραίτητο να προσλαμβάνονται κατ' επιλογήν και όχι με βάση την επετηρίδα". Για την αξιολόγηση: "Η δουλιά του καθενός θα πρέπει να αξιολογείται... μέσω αυτοκριτικής και εξωτερικής εποπτείας".

Συνεπώς τα πνευματικά δικαιώματα των αντιεκπαιδευτικών μέτρων ανήκουν στη "Λευκή Βίβλο", στον ΟΟΣΑ, στην ΕΕ, γι' αυτό και τα χρηματοδοτεί (μέχρι το 1999). Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, με τη συμφωνία της ΝΔ και του ΣΥΝ, τα υλοποιεί πρόθυμα.

Επειδή τίποτα δεν είναι τυχαίο, τα μέτρα αυτά έχουν συγκεκριμένους στόχους: Την ένταση των ταξικών φραγμών, τη μορφωτική υποβάθμιση, τη συρρίκνωση των δημοκρατικών δικαιωμάτων και την αυταρχικοποίηση του σχολείου, τον κατακερματισμό και τη διάλυση της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης, την ιδιωτικοποίηση και την αντικατάσταση της ανώτατης εκπαίδευσης σε ένα συνονθύλευμα κέντρων κατάρτισης, την ανατροπή των εργασιακών σχέσεων.

Οι Γενικές Εξετάσεις αντικαθίστανται με συνεχείς και πολλαπλές εξετάσεις μέσα στο σχολείο, στην περιφέρεια, πανελλαδικές και μάλιστα σε περισσότερα μαθήματα. Οποιος αντέξει τις εξετάσεις και αποκτήσει το Εθνικό Απολυτήριο (ΕΑ), τον περιμένουν, για να εισαχθεί στα πανεπιστήμια, τα διαγνωστικά τεστ και τα κριτήρια που θα θέτει κάθε ΑΕΙ/ΤΕΙ (περιλαμβάνουν δύο μαθήματα). Αυτό το φιλτράρισμα αποκαλείται, παραπλανητικά, "ελεύθερη πρόσβαση"!

Εισάγονται δίδακτρα στα πανεπιστήμια, υποβαθμίζονται και όσοι κατορθώσουν να εισαχθούν, μπορούν να αποκτήσουν από απλή βεβαίωση, προπτυχίο, ακόμη και πτυχίο, χωρίς όμως κανένα επαγγελματικό και εργασιακό δικαίωμα.

Μόνιμο συστατικό στοιχείο κάθε αντιδραστικής αλλαγής είναι ο αυταρχισμός. Δημιουργείται ένας άνευ προηγουμένου πολυεπίπεδος και ελεγχόμενος αυταρχικός μηχανισμός για να χειραγωγήσουν και να υποτάξουν τον εκπαιδευτικό. Η εσωτερική αξιολόγηση (διευθυντής, σχολικός σύμβουλος), η εξωτερική αξιολόγηση με τους 400 μισθοφόρους ("Ράμπο") αναλαμβάνουν να "διαπαιδαγωγήσουν" τον εκπαιδευτικό με τις "σύγχρονες παιδαγωγικές" μεθόδους των ποινών και της απόλυσης! Η μονιμότητα εξαρτάται από τις εκθέσεις των 400 "Ράμπο" (ΥΠΕΔΑ της εκπαίδευσης) και το ΠΔ που εκδίδει ο υπουργός Παιδείας. Αποκαλύπτεται ότι η κατάργηση της επετηρίδας συνδέεται με την ανατροπή των εργασιακών σχέσεων. Καταργούν την επετηρίδα, το μόνο αντικειμενικό, αδιάβλητο και αξιοκρατικό σύστημα πρόσληψης, παρά την ομολογία τους ότι "η επετηρίδα λειτούργησε ικανοποιητικά όλα αυτά τα χρόνια". Θέλουν να απαλλαχτούν από τους ενοχλητικούς αδιόριστους και να αποσυνδέσουν τα πτυχία από τα επαγγελματικά δικαιώματα.

Από το πακέτο των αντιεκπαιδευτικών μέτρων δε λείπει το "κερασάκι". Για να συσκοτίσουν τον πραγματικό ταξικό χαρακτήρα των μέτρων, για να γίνουν πιο ελκυστικά, επαναλαμβάνονται γνωστές από παλιά διακηρύξεις με ψευδώνυμο τίτλο. Το Ενιαίο Λύκειο, το ολοήμερο σχολείο, ο ΣΕΠ προβλέπονται από το ήδη υπάρχουν θεσμικό πλαίσιο, αλλά ή δε λειτούργησαν ποτέ ή υπολειτουργούν. Π. χ. το ολοήμερο σχολείο λειτουργεί με χρήματα των γονιών και χωρίς δημιουργική προσφορά στο παιδί (απλώς είναι χώρος αναμονής). Ο "εκσυγχρονισμός" του ΣΕΠ, η εισαγωγή, ως μαθήματα πλέον, της αγωγής υγείας, της περιβαλλοντικής, της ευρωπαϊκής διάστασης της παιδείας αναλαμβάνουν να εμπεδώσουν, στη συνείδηση του μαθητή, τις νέες ευρωπαϊκές "αξίες" του ανταγωνισμού, της διά βίου κατάρτισης, ως ευέλικτων εργασιακών σχέσεων, της ιδιωτικοποίησης και του φθηνού εργατικού δυναμικού.

Η αντίληψη και η πρακτική, που, δεκαετίες τώρα, ανάγει το εκπαιδευτικό πρόβλημα σε πρόβλημα εξετάσεων έχει οδηγήσει σε αδιέξοδα. Καμιά κυβέρνηση δεν το αντιμετώπισε ως πρόβλημα περιεχομένου, υλικοτεχνικής υποδομής, μεθόδων, χρηματοδότησης και κυρίως προσανατολισμού. Ο θεωρούμενος ως αρχιτέκτονας (κ. Κασσωτάκης) των μέτρων, στο βιβλίο του "Η πρόσβαση στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση", αναφέρει μεταξύ άλλων: "Χωρίς γενναία χρηματοδότηση της εκπαίδευσης, μισθολογική ανακούφιση και... αλλαγές στην παιδεία". Ο διορισμός του κου Κασσωτάκη, ως επικεφαλής του ΚΕΕ, ήταν αρκετό για να αγνοηθούν οι παραπάνω προϋποθέσεις και να "βαφτιστούν" τα ίδια μέτρα, που είχε εξαγγείλει ο προηγούμενος υπουργός Παιδείας, ως μεταρρύθμιση ή και με άλλους ψευδώνυμους τίτλους. Στα ίδια συμπεράσματα καταλήγει και η Επιτροπή Παιδείας του 1958: "... δημιουργεί διά την πολιτική ηγεσία την υποχρέωση να μη φεισθή δαπανών, αλλά να εύρη το ταχύτερο τους αναγκαίους πόρους διά να αποκτήση η χώρα μας εις αριθμόν επαρκές και ικανοποιητικώς αμειβόμενον διδακτικόν προσωπικόν. Ανευ των προϋποθέσεων τούτων ουδέν μέτρον βελτιώσεως του εκπαιδευτικού μας συστήματος είναι δυνατόν να τελεσφορήση". Σαφώς χρειάζονται και άλλες προϋποθέσεις από αυτές που τονίζει η Επιτροπή, αλλά όλοι συμφωνούμε στην ανάγκη γενναίας χρηματοδότησης. Η δήθεν μεταρρύθμιση της κυβέρνησης θα στοιχίσει 48 δισ. ετησίως. Ναι, με τόσα χρήματα θα γίνει η "επανάσταση" στην παιδεία! Μάλιστα από αυτά τα 11,5 δισ. (δηλαδή το 1/4) δίνονται για τους "Ράμπο" της αξιολόγησης και για τις διάφορες εξετάσεις. Μένουν 6,5 δισ. από τα οποία τα 10 δισ. για τα ΠΣΕ των ΑΕΙ και τα 26,5 δισ. για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Αυτό το πακέτο των μέτρων πρέπει να μείνει στα χαρτιά. Αμεσα, όλη η εκπαιδευτική κοινότητα μαζί με το εργατικό κίνημα, οφείλουν να αντιτάξουν αγωνιστικό μέτωπο, ενάντια στην αντιδραστική τομή που επιχειρείται στην εκπαίδευση. Το περιεχόμενο της "ΛΒ" και των εντολών του ΟΟΣΑ δεν ταιριάζει στα οράματά μας, στις διεκδικήσεις μας για το χαρακτήρα της δημόσιας δωρεάν παιδείας. Ολοι μαζί να διεκδικήσουμε το δικαίωμα στη μόρφωση, στη δουλιά και όλοι μαζί να πούμε όχι στην αντιδραστική μεταρρύθμιση, να αποσυρθούν τα αντιεκπαιδευτικά μέτρα κυβέρνησης, ΟΟΣΑ, ΕΕ. Η παιδεία είναι κοινωνικό δικαίωμα και όχι εμπόρευμα.

Η πραγματική ριζοσπαστική μεταρρύθμιση δεν "έρχεται" από μόνη της, αλλά θα επιβληθεί με σκληρούς αγώνες. Επίκαιρα τα λόγια του μεγάλου δασκάλου Δ. Γληνού: "Κάθε σημαντική κοινωνική μεταρρύθμιση, άρα και η εκπαιδευτική, γίνεται με μέσο την πάλη των κοινωνικών τάξεων".

Σάββας ΣΑΒΒΑΣ

Μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ, στέλεχος της "Δημοσιοϋπαλληλικής Ενότητας Εκπαιδευτικών"


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ