Σάββατο 8 Νοέμβρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 1998
Αντιλαϊκά μέτρα "τελευταίας στιγμής"

Και τη συναλλαγματική κρίση επικαλείται τώρα η κυβέρνηση, για να δικαιολογήσει τη διεύρυνση και σκλήρυνση της λιτότητας με την οικονομική πολιτική του 1998

Συμπληρωματικά αντιλαϊκά μέτρα της τελευταίας στιγμής επεξεργάζεται το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης για τον προϋπολογισμό του 1998, τα οποία επιδιώκει τώρα να καμουφλάρει με το "μανδύα" του κόστους από τη συναλλαγματική κρίση που βρίσκεται σε εξέλιξη. Παρά το γεγονός ότι το κόστος το οποίο επικαλούνται με κάθε ευκαιρία τις τελευταίες μέρες οι αρμόδιοι κυβερνητικοί ιθύνοντες παραμένει ανεξακρίβωτο επίσημα - ενώ δεν αποκλείεται οι τρέχουσες εξελίξεις να επιφέρουν τελικά κέρδος για το ελληνικό δημόσιο - η κυβέρνηση έσπευσε να το επικαλεστεί ως πρόσχημα για τη νέα φορολογική επέλαση που ετοιμάζει για το 1998. Εγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ότι με το παραπάνω πρόσχημα η κυβέρνηση αποφάσισε να εγκαταλείψει το σενάριο για την ισχνή αύξηση του αφορολόγητου ορίου κατά 200.000 δρχ. για το 1998 που σχεδίαζε αρχικά, με το επιχείρημα ότι θα επέφερε κόστος της τάξης των 40 δισ. δρχ. Με την ίδια λογική, πληροφορίες κάνουν λόγο για αναθεώρηση επί το αντιλαϊκότερον της "σφιχτής" εισοδηματικής πολιτικής που σχεδίαζε για το 1998 η κυβέρνηση και πρόβλεπε ονομαστικές αυξήσεις 2%+2%.

Τα παραπάνω προκύπτουν σαφέστατα και από τις χτεσινές δηλώσεις του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Παπαντωνίου,μετά τη συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής, με αντικείμενο τον προϋπολογισμό του 1998. Ο τελευταίος στις δηλώσεις του απέφυγε για άλλη μια φορά να αναφερθεί στα συγκεκριμένα μέτρα που θα προβλέπει ο προϋπολογισμός του 1998, παραπέμποντας για τελικές αποφάσεις στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Τετάρτη,το βράδυ της οποίας αναμένεται να κατατεθεί και ο προϋπολογισμός του επόμενου έτους στη Βουλή.

Δίνοντας το στίγμα της οικονομικής πολιτικής του '98, ο Γ. Παπαντωνίου ανέφερε ότι:

  • Θα είναι απόλυτα σύμφωνη με τους στόχους της "σύγκλισης" για το έλλειμμα και τον πληθωρισμό.
  • Θα κινείται στην κατεύθυνση της ακόμη μεγαλύτερης θωράκισης της ελληνικής οικονομίας, υποστηρίζοντας ότι ενδέχεται να εμφανιστούν πιέσεις και στη διάρκεια του 1998. Επικαλούμενος το παραπάνω επιχείρημα, ο υπουργός τόνισε ότι "το στίγμα της πολιτικής μας θα είναι ακριβώς αυτή η αυστηρότητα και η δικαιοσύνη σε ό,τι αφορά και το φορολογικό σκέλος και το σκέλος των δαπανών". Σε σχέση μ' αυτό προανήγγειλε νέο "σφαγιασμό" των κρατικών δαπανών (ιδιαίτερα αυτών που έχουν κοινωνικό χαρακτήρα), τονίζοντας ότι "οι δαπάνες θα είναι ιδιαίτερα συγκρατημένες" και καλώντας ολόκληρη την κοινωνία στην ίδια κατεύθυνση.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι τόσο από τις παραπάνω δηλώσεις όσο και από τη γενικότερη εικόνα, που έχει προβληθεί από την κυβέρνηση για τον προϋπολογισμό του 1998, προκύπτει ξεκάθαρα μία στροφή σε ακόμη πιο αντιλαϊκή και φιλομονοπωλιακή κατεύθυνση στην οικονομική πολιτική των επόμενων χρόνων, ενώ απουσιάζει παντελώς οποιαδήποτε αναφορά - ακόμη και σαν "στάχτη στα μάτια" - σε μέτρα που θα αποσκοπούν στην απονομή "κοινωνικής δικαιοσύνης".

Αντίθετα, η κυβέρνηση προωθεί με τον προϋπολογισμό του 1998 μέτρα που θα οδηγήσουν σε ακόμη μεγαλύτερη αφαίμαξη των λαϊκών εισοδημάτων όπως:

  • Αλλαγή της κλίμακας παρακράτησης φόρου από μισθωτούς και συνταξιούχους, που θα σημάνει σημαντική επιβάρυνση για όσους έχουν ετήσιο καθαρό εισόδημα πάνω από 4 εκατ. δρχ.Με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση ουσιαστικά αντισταθμίζει τις όποιες απώλειες θα έχει από την προωθούμενη υποτιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας γύρω στο 5,7%.
  • Αύξηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων γύρω στο 25% με 30%, η οποία θα ισχύσει από 1η Γενάρη 1998 και θα επιφέρει σημαντικές αυξήσεις στους φόρους μεταβίβασης (από αγοραπωλησίες, δωρεές, κληρονομιές, γονικές παροχές κλπ.).
  • Αύξηση των τεκμηρίων διαβίωσης γύρω στο 15%.
  • Αύξηση των συντελεστών καθαρού κέρδους για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
  • Επιβολή φόρου επί των συναλλαγών που πραγματοποιούνται στο Χρηματιστήριο, μέσω της επιβολής ενός ενιαίου τέλους 0,3% σε κάθε αγοραπωλησία.
  • Αύξηση της φορολογίας στο ενεργητικό των αμοιβαίων κεφαλαίων στο 0,3% από 0,2%.
  • Η αύξηση του συντελεστή φορολόγησης των κερδών των μη εισηγμένων στο Χρηματιστήριο εταιριών που έχουν ονομαστικές μετοχές, από 35% σε 40%.
  • Η επιβολή πάγιου μηνιαίου τέλους στους κατόχους κινητών τηλεφώνων, το οποίο θα κυμαίνεται από 1.000 έως 2.000 δρχ.
  • Η αύξηση του συντελεστή φορολόγησης των τόκων από τίτλους του δημοσίου σε 10% από 7,5% που είναι σήμερα.

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ