Σάββατο 6 Δεκέμβρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Βιώσιμη ανάπτυξη και περιστέρια

Δάνειος τίτλος από το δοκίμιο του κοινωνιολόγου (κι όχι μόνο) Ιβάν Ιλιτς,που αναλύειπαραστατικότατα, αποκαλυπτικά (και ταυτόχρονα συγκλονιστικά) μεστοιχεία, τη σπατάλη ενέργειας σε μια σειρά μέσα συγκοινωνίας και τα πλεονεκτήματα άλλων. Παράδειγμα, οι αεροπορικές μεταφορές και τα ΙΧ αυτοκίνητα, σε σχέση με το παραγωγικό τους έργο είναι δαπανηρά και οικοκτόνα.Αντίθετα, ο σιδηρόδρομος και το ποδήλατο (αλήθεια πόσοι θυμούνται τα ποδήλατα που κυκλοφορούσαν πριν είκοσι χρόνια σε πολλές επαρχιακές πόλεις μας) προσφέρουν (ή θα μπορούσαν να προσφέρουν) σημαντικό μεταφορικό έργο και κυρίως είναι φιλικά με το περιβάλλον.

Εδώ είναι Βαλκάνια

Ομως το σημερινό μας σημείωμα δεν έχει να κάνει μεοποιασδήποτε μορφής "κήρυγμα" και πολύ περισσότερο με προσπάθεια ανάλυσης των απόψεων του Ι. Ιλιτς. Εξ άλλου τα περισσότερα βιβλία του κυκλοφορούν εδώ και χρόνια στα ελληνικά και μπορεί να τα προμηθευτεί ο κάθε ενδιαφερόμενος. Τα original ήταν και είναι πιο ενδιαφέροντα από τα imitacion.Γράφουμε, λοιπόν, διαβάζοντας σε επαρχιακή εφημερίδα, σχόλιο συνεργάτη της που δηλώνει ευχαριστημένος, γιατί λαμβάνει την εφημερίδα την επαύριο της κυκλοφορίας της (σ.σ. μένει σε απόσταση σαράντα χιλιομέτρων). Σε οποιαδήποτε άλλη χώρα κάτι τέτοιο θα ήταν αυτονόητο. Φυσικά " εδώ είναι Βαλκάνια",όπως έγραφε κι ο ποιητής Ν. Εγγονόπουλος (κι όχι, όπως βλακωδώς είπε ένας γιαλαντζί "εκσυγχρονιστής" παράγοντας, ο Σαββόπουλος, ο οποίος δανείστηκε το στίχο σ' ένα τραγούδι του πριν μερικά χρόνια) και τέτοια ταχύτητα θεωρείται επίτευγμα. Ισως κάποιος γραφειοκράτης θα έπρεπε να συμβουλεύσει το υπουργείο Συγκοινωνιών να γραφεί το... ρεκόρ αυτό στο Βιβλίο Γκίνες.Κι αν το καλοσκεφτούμε δε θα 'χε άδικο.

Οικολογία και μεταφορές

Ως ενισχυτικό των παραπάνω θα κατέγραφα την προσωπική μου εμπειρία. Το φύλλο που αναφερόμαστε έχει ημερομηνία 6-11-97 κι εγώ το παρέλαβα στις 18-11-97!! Χρειάστηκαν δηλαδή δώδεκα ολόκληρες μέρες. Κι επειδή η Αθήνα δε συνδέεται με τη Μυτιλήνη από στεριά (όπου εκδίδεται το έντυπο), ακόμα οι της χωροταξίας και δημοσίων έργων πολιτικοί προϊστάμενοι δε μας έταξαν κρεμαστές γέφυρες (ίσως, όμως, αν έχουμε υπομονή να γίνει κι αυτό, εξ άλλου εκλογές πλησιάζουν, και οι "σοσιαλιστές" μας κάτι τέτοια τα παίζουν κομπολόι), άρα δεν υπάρχει περίπτωση να στάλθηκε με αραμπά.Αποκλείοντας το πλοίο που χρειάζεται 10 - 15 ώρες και το αεροπλάνο που διανύει την απόσταση σε 35 λεπτά, παίρνοντας υπ' όψη μας ότι τα υποβρύχια χρησιμοποιούνται αποκλειστικά σε στρατιωτικές επιχειρήσεις και ότι οι μηχανότρατες βρίσκονται σε φουλ σεζόν, άρα δεν ευκαιρούν για μεταφορές κατέληξα σ' ένα άκρως ενδιαφέρον συμπέρασμα. Που τιμά τη διοίκηση των ΕΛΤΑ (και βεβαίως - βεβαίως την πολιτική τους ηγεσία). Πρόκειται για εγχείρημα που προωθεί αποφασιστικά την υπόθεση της οικολογίας και πιο συγκεκριμένα τη βιώσιμη ανάπτυξη,για την οποία τόσο λόγος γίνεται τελευταία. Μάλιστα αποτελεί παράδειγμα πρώτης τάξεως για ασφαλείς μεταφορές, με μηδενικό κόστος, με καθαρή (πεντακάθαρη) τεχνολογία, χωρίς να προξενεί την παραμικρή ρύπανση στο περιβάλλον και κυρίως άνευ των ενοχλητικών πασχολήσιμων που προξενούν αλλεργία στον κ. Γιάννο και τους συναγωνιστές του, που μέσα από τις " συμπληγάδες των συντεχνιών" προσπαθούν να προσφέρουν καλύτερες μέρες στο λαό.Τα πλεονεκτήματα είναι και άλλα πολλά της μεθόδου που ανακαλύφτηκε, αλλά η απαρίθμησή τους ίσως θα περιέκλειε τον κίνδυνο να χαρακτηριστούμε αβανταδόροι του εκσυγχρονισμού.

Η λύση στο αυγό του Κολόμβου

Είναι βέβαιο ότιδιά της ατόπου απαγωγής οι αναγνώστες του "Ρ" ' έπιασαν το μήνυμα. Οι υπηρεσίες του νησιού έδωσαν απάντηση σ' ένα πρόβλημα πολύ μεγαλύτερης σπουδαιότητας από το αυγό του Κολόμβου. Επανέφεραν στην επικαιρότητα τα ταχυδρομικά περιστέρια.Από μας ένα μεγάλο "μπράβο" και πολλές ευχές για παρόμοιες επιτυχίες. Αν τώρα η Ακαδημία Αθηνών, το Ιδρυμα Ωνάση ή κάποιο πανεπιστήμιο κατανοήσει το μέγεθος του επιτεύγματος σίγουρα θα πρέπει να επιβραβεύσει τον υπουργό και τους επιτελείς του. Κι επειδή καλές οι ηθικές επιβραβεύσεις, αλλά και καλό το χρήμα, ίσως θα έπρεπε να υπάρξει και κάποιο κονδύλι. Ισως από την εκμετάλλευση της πατέντας,που πρέπει να κατοχυρωθεί γρήγορα μήπως κλέψει την ιδέα κανένας κουτόφραγκος. Εξ άλλου οι κλασικοί πάντα υποστήριζαν ότι η βάση του εποικοδομήματος είναι η οικονομία....


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ