Κυριακή 1 Μάρτη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 36
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
"Εκσυγχρονιστική" χαριστική βολή στον ΟΣΕ

Συρρίκνωση του δικτύου, κατάργηση σιδηροδρομικών γραμμών και δραστική μείωση του προσωπικού, με παράλληλη ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, είναι οι τρεις πρώτοι στόχοι της κυβέρνησης, πριν την ιδιωτικοποίηση

Σιδηρόδρομος σημαίνει φτηνή μαζική μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων, αλλά και εργαλείο ανάπτυξης. Ομως, στην Ελλάδα, ήταν πάντα ο "φτωχός συγγενής", μόνο και μόνο για να θησαυρίζουν ασύστολα οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι εταιρίες πετρελαιοειδών και γενικά ολόκληρο το "κύκλωμα αυτοκίνητο". Από την εποχή του '50, οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι (ΣΕΚ και ΟΣΕ) έχουν εγκαταλειφθεί στην τύχη τους από όλες τις κυβερνήσεις. Και σήμερα, με το πρόσχημα των τεράστιων ελλειμμάτων, αναμένουν την "εκσυγχρονιστική" χαριστική βολή.

Το κυβερνητικό σχέδιο για τη συρρίκνωση και το ξεπούλημα των ελληνικών σιδηροδρόμων στους ιδιώτες, έχει τεθεί ήδη σε εφαρμογή από τη διοίκηση του ΟΣΕ, με το "λουκέτο" του οδοντωτού σιδηροδρόμου Διακοφτό - Καλάβρυτα, τις δραστικές περικοπές στα δρομολόγια των τοπικών γραμμών, το κλείσιμο σιδηροδρομικών σταθμών και γραφείων εμπορευμάτων, αλλά και μεταθέσεις προσωπικού στη Μακεδονία. Παράλληλα, με εντολή του υπουργού Εθνικής Οικονομίας Γ. Παπαντωνίου,η διοίκηση του ΟΣΕ προχώρησε στην αναθεώρηση του προϋπολογισμού για το 1998, περικόπτοντας δραστικά όλες τις προβλεπόμενες δαπάνες!

Τα παραπάνω, είναι ορισμένα από τα μέτρα συρρίκνωσης που προβλέπει το "Επιχειρηματικό Σχέδιο" του ΟΣΕ, το οποίο καταρτίστηκε κατ' εντολή της κυβέρνησης από την κοινοπραξία "ΠΛΑΝΟΣΕ" και η επίσημη εφαρμογή του έχει προσδιοριστεί το αργότερο μέχρι το ερχόμενο καλοκαίρι.

Σημειώνεται ότι οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ, έχουν κηρύξει για τις 9 και 10 Μάρτη, έξι 3ωρες στάσεις εργασίας, με κύριο αίτημα την ανάκληση όλων των αποφάσεων που αφορούν τις περικοπές στα τοπικά δρομολόγια και τις βάρδιες, καθώς και τις αλλαγές στο πρόγραμμα ωρών εργασίας του προσωπικού. Επίσης, ζητούν να αρχίσει άμεσα πρόγραμμα συντήρησης της γραμμής και του τροχαίου υλικού και να υπάρξει μέριμνα για την απρόσκοπτη λειτουργία των τοπικών γραμμών.

"Πατέντα" ΝΔ - Εφαρμογή ΠΑΣΟΚ

Το "Επιχειρηματικό Σχέδιο" του ΠΑΣΟΚ βασίζεται σε παλιό σχέδιο που ετοίμασε η Νέα Δημοκρατία,χωρίς να προλάβει να το υλοποιήσει. Και τα δύο σχέδια έχουν ως κεντρική φιλοσοφία τη συρρίκνωση του δικτύου με το κλείσιμο των "μη κερδοφόρων γραμμών", την ιδιωτικοποίηση των προσοδοφόρων υπηρεσιών και τη δραστική μείωση του προσωπικού.Η διαφορά τους είναι μόνο στις σφραγίδες: Της μεν ΝΔ φέρει την αγγλική σφραγίδα της εταιρίας "Τρανσμάρκ",ενώ του ΠΑΣΟΚ τη γαλλική της "Σοφρερέλ",που είναι επικεφαλής στην κοινοπραξία της "ΠΛΑΝΟΣΕ". Είναι αξιοσημείωτο ότι στη "Σοφρερέλ" είχε ανατεθεί ο ίδιος ρόλος και το 1972!

Σημειώνεται ότι το σχέδιο είναι πλήρως εναρμονισμένο με τις εντολές της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την πλήρη απελευθέρωση και των σιδηροδρομικών μεταφορών, με το διαχωρισμό της υποδομής από την εκμετάλλευση (Οδηγία 91/440). Με την οδηγία αυτή, ο ΟΣΕ "εντέλλεται" να πληρώνει το υπέρογκο κόστος, που συνεπάγεται η υποδομή (έργα, συντήρηση γραμμής κλπ.), για να μπορούν οι ιδιώτες να δρομολογούν τρένα στις κερδοφόρες γραμμές και να θησαυρίζουν.

Τι έχει εφαρμοστεί

Ηδη εδώ και καιρό διακόπηκε η λειτουργία του οδοντωτού σιδηροδρόμου, καταργήθηκε το δρομολόγιο Αργος - Ναύπλιο,περιορίστηκαν δραστικά τα τοπικά δρομολόγια σε Πελοπόννησο,Θεσσαλία και Μακεδονία,έκλεισαν πολλοί σιδηροδρομικοί σταθμοί (πρόσφατα έκλεισαν οι σταθμοί της Λιβαδειάς και της Θήβας), καθώς και γραφεία εμπορευμάτων και πώλησης εισιτηρίων. Παράλληλα, έχουν αρχίσει δραστικές περικοπές στις βάρδιες και άλλες καταργούνται, όπως οι κεντρικοί σταθμάρχες, ενώ λίγες μέρες πριν κοινοποιήθηκαν και 60 μεταθέσεις υπαλλήλων στη Βόρεια Ελλάδα, που πάγωσαν προσωρινά, μετά την έντονη αντίδραση του τοπικού σωματείου των εργαζομένων. Στα άμεσα σχέδια, είναι, επίσης, η μείωση των δρομολογίων Αθηνών - Πατρών από τέσσερα σε τρία κάθε μέρα, έναντι των έξι που ήταν παλιότερα με αμαξοστοιχίες "ιντερσίτι". Συζητείται ακόμα η περικοπή ενός δρομολογίου με απλό τρένο στη γραμμή Αθήνα - Πάτρα - Κυπαρισσία και ενός στις γραμμές Αθήνα - Λουτράκι και Αθήνα - Ναύπλιο.Στο δίκτυο της Μακεδονίας φημολογείται ότι επίκειται η κατάργηση του τοπικού δρομολογίου Δράμας - Αλεξανδρούπολης,καθώς και η περικοπή των έξι από τα οκτώ δρομολόγια Φλώρινας - Αμυνταίου.

Τι μένει προς εφαρμογή

Είναι αξιοσημείωτες οι υπογραμμισμένες αναφορές της "ΠΛΑΝΟΣΕ", ότι για να πετύχει τους στόχους του ο ΟΣΕ, επιβάλλεται: "Να διακοπούν οι ζημιογόνες δραστηριότητες", "να ασπαστεί το προσωπικό την ιδέα ότι το μέλλον του οργανισμού εξαρτάται από τη δική του αποδοτικότητα" και "να καταλάβουν οι συνδικαλιστικοί φορείς ότι η επιβίωση του ΟΣΕ προϋποθέτει αυξημένη συνεργασία με τις προσπάθειες της διοίκησης"!

Οσον αφορά το προσωπικό, η πρόβλεψη είναι να μειωθεί μέχρι το 2001 κατά 3.360 άτομα, χωρίς να αποκλείεται και περαιτέρω μείωση, με την επισήμανση ότι "το πλεονάζον προσωπικό θα καθοριστεί με μεγαλύτερη ακρίβεια πριν τα μέσα του 1998".

Για τη συρρίκνωση του δικτύου, ενώ ξεκαθαρίζεται ότι διατηρούνται όλα τα δρομολόγιακορμού Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Σβίλενγκραντ,όλα τα υπόλοιπα κατατάσσονται σε "εν δυνάμει κερδοφόρα, αμφισβητήσιμα αλλά ενδιαφέροντα και αμφισβητήσιμα", ενώ 10 δρομολόγια χαρακτηρίζονται "άσχετα με την εκμετάλλευση των σιδηροδρόμων"!

  • "Εν δυνάμει κερδοφόρα": Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη και Θεσσαλονίκη - Ορμένιο - Σβίλενγκραντ.
  • "Αμφισβητήσιμα αλλά ενδιαφέροντα": Πλατύ - Φλώρινα - Κοζάνη, Αθήνα - Πάτρα, Οινόη - Χαλκίδα και Λάρισα - Βόλος.
  • "Αμφισβητήσιμα": Παλαιοφάρσαλος - Καλαμπάκα και Πάτρα - Ολυμπία.
  • "Ασχετα με την εκμετάλλευση: Κόρινθος - Ναύπλιο, Διακοφτό - Καλάβρυτα, Λιανοκλάδι - Στυλίδα, Παλαιοφάρσαλος - Βόλος, Παλαιοφάρσαλος - Καλαμπάκα, Αργος - Καλαμάτα, Αλφειός - Κυπαρισσία, Καλό Νερό - Ζευγολατιό, Πύργος - Κατάκωλο και Καβάσιλα - Κυλλήνη.

Αξιοσημείωτο είναι ότι για όλο το δίκτυο της Πελοποννήσου, αναφέρεται ότι τα "δρομολόγια μπορούν να λειτουργήσουν με άλλα μέσα από τα παρόντα, με παραχώρηση δικαιώματος εκμετάλλευσης", ενώ για τον οδοντωτό σιδηρόδρομο προτείνεται ξεκάθαρα η ιδιωτικοποίησή του!

Οπως, ξεκάθαρα προβλέπεται και η εκχώρηση της συντήρησης της γραμμής σε ιδιώτες, "για να ελέγχεται εάν η ποιότητα υπηρεσίας και το κόστος του ΟΣΕ παραμένουν ανταγωνιστικά σε σύγκριση με προσφορές του ιδιωτικού τομέα". Να σημειωθεί εδώ ότι το τελευταίο διάστημα, που όλο και υποβαθμίζεται η συντήρηση της γραμμής, οι καθημερινές καθυστερήσεις στα δρομολόγια των τρένων αυξάνονται με "γεωμετρική πρόοδο" και αυτό έχει ως επακόλουθο να μειωθεί από 85% σε 45% η πληρότητα των "ιντερσίτι"!

Χρέος 600 δισ. δραχμές

Το συνολικό χρέος του ΟΣΕ από το 1970, σύμφωνα με έκθεση που συνέταξε για λογαριασμό του ΟΣΕ η ιδιωτική εταιρία ΚΡΜG, ανέρχεται σε 599,1 δισ. δραχμές. Απ' αυτά, 354,3 δισ. δραχμές είναι υπόλοιπο δανείων προς αποπληρωμή, 102 δισ. τοκοχρεολύσια παλιών δανείων και 50 δισ. βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις σε ασφαλιστικά ταμεία και προμηθευτές, καθώς και άλλες υποχρεώσεις προς την εφορία, τον ΟΑΕΔ κ.α.

Το έλλειμμα για το τρέχον έτος, σύμφωνα με τον επίσημο προϋπολογισμό, υπολογίζεται σε 97,5 δισ. δραχμές.

Νέα δάνεια και περικοπές δαπανών

Η διοίκηση του ΟΣΕ, στην τελευταία της συνεδρίαση, αποφάσισε τη σύναψη δύο νέων δανείων με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου, συνολικού ποσού 120 δισ. δραχμών. Τα δάνεια αυτά προορίζονται για την κάλυψη των άμεσων ταμειακών αναγκών του οργανισμού και τη χρηματοδότηση των "προγραμματικών συμφωνιών" για την προμήθεια τροχαίου υλικού, έργα συντήρησης του δικτύου κλπ. Παράλληλα, κατ' εντολή της κυβέρνησης, προχώρησε στην αναθεώρηση του προϋπολογισμού για το 1998, με δραστικές περικοπές στις δαπάνες προσωπικού κατά 6,7 δισ. δραχμές (από 94,2 δισ. σε 87,5 δισ.), αλλά και στις δαπάνες χρήσης κατά 6,2 δισ. δραχμές (από 131,2 δισ. σε 125 δισ.).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ