Σάββατο 6 Ιούνη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 53
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πηγές πληροφόρησης των μαθητών για το δάσος

Για την περιβαλλοντική εκπαίδευση (ΠΕ) στην Ελλάδα και το σημαντικό έργο που παράγεται σε πλήθος σχολείων της Α/μιας και Β/μιας εκπαίδευσης έχουμε γράψει αρκετές φορές. Δάσκαλοι και καθηγητές σε συνεργασία με μαθητές δημιουργούν "μικρά θαύματα".Κι όλα αυτά επειδή η ΠΕ γίνεται σε εθελοντική βάση και η εκ των άνωθεν "εποπτεία" είναι ακόμα χαλαρή. Βέβαια, δεν ξέρουμε τι θα συμβεί με τα νέα προγράμματα του ΥΠΕΠΘ, όπου εμφανίζεται σχετικό μάθημα με το περιβάλλον. Αν η ΠΕ ενταχθεί στα "υποχρεωτικά " μαθήματα θα αρχίσουν τα παρατράγουδα. Οχι πως τώρα δεν υπάρχουν. Αλλά είναι λίγα και αντιμετωπίζονται με τον ένα ή άλλο τρόπο. Δηλαδή, δεν είναι διόλου απίθανο να διαβάσουμε σε κάποιο εγχειρίδιο μετά από κάμποσα χρόνια ότι η καταστροφή στο πράσινου του Πάρκου Ελευθερίας, ωφέλησε το περιβάλλον της πρωτεύουσας ή ότι το Ολυμπιακό Χωριό στο Πεντελικό θα συμβάλει στο πολεοδομικό ιστό του Λεκανοπεδίου. Μέχρι τότε ας χαιρόμαστε με τις δουλιές που γίνονται, ελπίζοντας ότι τα "οράματα" των στρατηγών και των επιτελών τους δε θα περάσουν...

Περί δάσους

Εργασίες ΠΕ για το δάσος έχουν γίνει δεκάδες. Ομως η πλειοψηφία τους είχεστόχο την ευαισθητοποίηση των παιδιών - κάτι πολύ σημαντικό - είτε με άμεση γνωριμία και επαφή, είτε με δεντροφυτεύσεις. Από ένα τεχνικό λύκειο της Αθήνας (10ο) έχουμε μια σημαντική εργασία, μέσω της οποίας διερευνώνται οι πηγές πληροφόρησης των νέων για το δάσος. Η χρησιμότητά του είναι πέρα από κάθε αμφισβήτηση, όπως και η ανάγκη προστασίας του. Ομως για να γίνει αυτό θα πρέπει να έχουμε ολοκληρωμένη εικόνα της αξίας του από συγκεκριμένους φορείς που μπορεί να κάνουν αυτή τη δουλιά. Κάτι τέτοιο δε γίνεται, αν πάρουμε υπ' όψη τα στοιχεία μιας έρευνας του ΑΠΘ που παρουσιάστηκαν σε συνέδριο τουΠανεπιστημίου Αιγαίου πριν από ένα χρόνο. Την ίδια μεθοδολογία ακολούθησαν και οι μαθητές της ομάδας περιβάλλοντος. Ας δούμε τα αποτελέσματα στα πέντε ερωτήματα που τέθηκαν διευκρινίζοντας την ύπαρξη 100 πινάκων μια και τα ερωτήματα αναλύονται κατά τάξη, φύλο, τομέα, μορφωτικό και οικονομικό επίπεδο οικογένειας.Επειδή, λόγω χώρου είναι αδύνατο να δώσουμε όλες τις λεπτομέρειες θα παρουσιάσουμε μόνο τα συνολικά αποτελέσματα.

Από πού αντλούν οι νέοι τις πληροφορίες

Οι περισσότερες πληροφορίες των παιδιών, όπως δείχνει και σχετικός πίνακας προέρχονται από την άμεση επαφή τους με το δάσος (46%), την τηλεόραση (45%) και τα έντυπα (40%). Τις λιγότερες πληροφορίες παίρνουν από τους συγγενείς όπως δηλώνει το 75% του δείγματος, ή τους φίλους σύμφωνα με το 51% και το σχολείο 32%. Κι αν για τα δυο πρώτα υπάρχει δικαιολογία για το σχολείο είναι απαράδεχτο και θα πρέπει να προσεχτεί. Γιατί αν δεν ευαισθητοποιούνται οικολογικά οι έφηβοι μέσα σ' αυτό πού θα επιτελεστεί αυτή η διαδικασία. Διαφοροποίηση παρουσιάζουν οι απαντήσεις μεταξύ φύλων.Ετσι τ' αγόρια πληροφορούνται περισσότερο από τα έντυπα, ενώ τα κορίτσια από την άμεση επαφή. Ως προς την τηλεόραση και τα δυο φύλα εμφανίζουν πολύ υψηλό ποσοστό.

Πόσο σημαντικό είναι το δάσος

Η σημαντικότητα του δάσους βρίσκεται στη δυνατότητά του να μην παρασύρονται τα χώματα των βουνών από τις βροχές, στην κατακράτηση των νερών και στη βιοποικιλότητα (47%,46%,42%). Λιγότερο σημαντική εμφανίζεται η σημασία του στη μείωση των θορύβων (15%) και της σκόνης (15%). Κι εδώ υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις κατά φύλο. Στις τρεις πρώτες μεταβλητές τα ποσοστά για τα αγόρια βρέθηκαν: 67%, 60%, 67% και για τα κορίτσια 81%, 79%, 72%. Ως προς τα συναισθήματα που νιώθουν όταν επισκέπτονται το δάσος το 93% δηλώνει ηρεμία,το 63% χαρά,το 35% περιέργεια,το 8% λύπη και το 6% φόβο.Τα αντίστοιχα ποσοστά για τα αγόρια είναι: 90%, 60%, 37%, 10%, 3% και για τα κορίτσια 97%, 67%, 33%, 6%, 9%. Κι εδώ η διαφοροποίηση κατά φύλο είναι εμφανής.

Αιτίες και συχνότητα επισκέψεων στο δάσος

Κυριότερη αιτία επίσκεψης στο δάσος εμφανίζεται η ανάγκη για καθαρό αέρα (87,3%) κι ακολουθούν η ηρεμία (81%) και η ξεγνοιασιά (67%). Τα αντίστοιχα ποσοστά για τα αγόρια είναι 91%, 91%, 85% και για τα κορίτσια 83%, 70%, 47%. Τέλος, μόνο το 32% δηλώνει ότι επισκέπτεται συχνά το δάσος, ενώ το 18% σπάνια.Τα αγόρια απαντούν με ποσοστά 33% και 20%, ενώ τα κορίτσια 30% και 15%. Αν υπήρχαν οι προϋποθέσεις το δείγμα να ήταν μεγαλύτερο και να καλύπτει περισσότερες περιοχές θα είχαμε μια καλύτερη εικόνα. Ούτως ή άλλως οι υπάρχουσες τάσεις είναι ενδεικτικές για το τι συμβαίνει.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ