Τουλάχιστον 9 τρισεκατομμύρια θα μοιραστούν οι εκπρόσωποι της άρχουσας τάξης από τα κονδύλια του προϋπολογισμού. Τα 7 από αυτά στους τραπεζίτες - δανειστές του δημοσίου
Περισσότερα από 9 τρισ. δραχμές από τα συνολικά 13,2 τρισ. που αποτελούν τις δαπάνες του Γενικού Προϋπολογισμού του 1999, θα καταλήξουν στις τσέπες των τραπεζών κατά πρώτο και κύριο λόγο, των μεγάλων βιομηχανικών επιχειρήσεων, οι οποίες ενισχύονται ποικιλοτρόπως, των μεγαλοκατασκευαστών δημοσίων έργων, αλλά και των "μικρών" εργολάβων που δραστηριοποιούνται σε επίπεδο περιφέρειας. Συμμετοχή επίσης στη μοιρασιά της πίτας δηλώνουν και οι έμποροι όπλων. Η πατρίδα πρέπει πάντα να εξοπλίζεται για να αντιμετωπίσει τον εχθρό.
Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από μία δεύτερη ανάγνωση του Κρατικού Προϋπολογισμού του 1999. Στοιχεία τα οποία καταρρίπτουν πλήρως τον μύθο ότι για τα ελλείμματα και το δημόσιο χρέος, ευθύνονται οι εργαζόμενοι γενικά, οι απασχολούμενοι στο δημόσιο ειδικότερα, οι οποίοι μάλιστα κατά ορισμένους... καλοπληρώνονται. Τα ίδια τα στοιχεία του προϋπολογισμού αποδεικνύουν την καρικατούρα της λεγόμενης "δημοσιονομικής εξυγίανσης", η οποία στηρίζεται στη συρρίκνωση των δαπανών για μισθούς και συντάξεις καθώς και στις περικοπές κονδυλίων κοινωνικού χαρακτήρα. Οσο και αν περικόψεις τα κονδύλια αυτά, όταν μόνο και μόνο για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους θα διατεθούν το 1999 περισσότερα από 7,1 τρισ. δραχμές, τότε για πια εξυγίανση των δημόσιων οικονομικών μπορεί να γίνει λόγος;
Ο κρατικός προϋπολογισμός του 1999 - όπως άλλωστε και όλοι οι προηγούμενοι - αναδεικνύει τα προβλήματα αλλά και τους γενικότερους προσανατολισμούς του ελληνικού καπιταλισμού. Αναδεικνύεται δηλαδή η υπερχρέωση στην οποία καταδίκασαν οι εναλλασσόμενες στην εξουσία κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, ενώ δε θα ήταν υπερβολή αν λέγαμε ότι η ελληνική οικονομία τελεί υπό καθεστώς ομηρείας του τραπεζικού - τοκογλυφικού κεφαλαίου. Εχουμε λοιπόν και λέμε:
Οπως είναι φυσικό και ο νέος προϋπολογισμός αποτελεί μηχανισμό στήριξης της αναπαραγωγής και της κερδοφορίας του μεγάλου κεφαλαίου.
Ολα τα παραπάνω κονδύλια, που συνολικά συνθέτουν ένα τεράστιο ποσό, που ξεπερνά τα9 τρισ. δραχμές, αποτελεί το μέρος των επίσημων, άμεσων και - κυρίως - των φανερών επιδοτήσεων του κρατικού προϋπολογισμού προς το κεφάλαιο. Αν σε αυτά προσθέσουμε και τα επίσης σημαντικά ποσά που αποσπούν οι επιχειρηματίες από τη διαχείριση των λεγόμενων "κοινοτικών πόρων" που ουσιαστικά ανήκουν στο δημόσιο αλλά τοποθετούνται απευθείας στα χρηματοκιβώτιά τους, τα δεκάδες δισεκατομμύρια που εισπράττουν από τον ΟΑΕΔ με τη μορφή επιδότησης των θέσεων εργασίας, τα διάφορα ποσά που μοιράζονται για τα λεγόμενα "προγράμματα" και τις "έρευνες", τις επιστροφές φόρων κ.ο.κ., τότε ίσως έχουμε μια γενική εικόνα για το πού καταλήγουν κρατικές δαπάνες εντός και εκτός προϋπολογισμού. Ενός προϋπολογισμού που είναι συνέχεια των όσων έχουν αντιμετωπίσει μέχρι σήμερα οι εργαζόμενοι, ενός προϋπολογισμού κομμένου και ραμμένου στα μέτρα της άρχουσας τάξης που έχει αναγάγει σε εθνικό στόχο την ένταξη στην ΟΝΕ. Πρόκειται για στοιχεία ενός προϋπολογισμού που δείχνουν σ' ένα βαθμό ποιος κερδίζει από ρυθμίσεις τέτοιου χαρακτήρα και πόσο ακριβά την πληρώνουμε την πορεία προς την ΟΝΕ γενικά και την "ιδιωτική πρωτοβουλία" ειδικότερα. Μια... πρωτοβουλία που από τη μια καταγγέλλει υποκριτικά τις κρατικές παρεμβάσεις στην οικονομία, που απαιτεί όμως τη συνεχή κρατική παρέμβαση προκειμένου να εξασφαλιστούν οι δικοί της κανόνες αναδιανομής των εισοδημάτων και παραπέρα ενίσχυσης της κερδοφορίας της.
Θανάσης ΚΑΝΙΑΡΗΣ