Κυριακή 22 Νοέμβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 34
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Κυβερνητικοί εκπρόσωποι με τη βούλα

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο

Κυβερνητικές αντιπροσωπείες της κεντρικής διοίκησης σε επίπεδο νομού. Αυτό το μέλλον επιφυλάσσει η κυβέρνηση για τις νομαρχίες, όπως αποδεικνύεται από μια άρθρο προς άρθρο ανάγνωση του νομοσχεδίου για τα οικονομικά του θεσμού. Οι αιρετοί, εκλεγμένοι για να εξυπηρετήσουν λαϊκές ανάγκες, δε θα έχουν λόγο ούτε για την κατάρτιση των νομαρχιακών προϋπολογισμών. Για όλα θα παίρνουν εντολές από την κυβέρνηση. Και για το περιεχόμενο και για τον τύπο κατάστρωσης των σχεδίων τους. Επιπλέον, για να τους διευκολύνει στην ανεύρεση πόρων - εφόσον τους πετσοκόβει την αναγκαία και απορρέουσα από το ίδιο το Σύνταγμα κρατική οικονομική ενίσχυση - τους εφοδιάζει με το θεσμικό οπλοστάσιο για την επιβολή πρόσθετων φόρων και τελών στο δημότη και για την "εκποίηση" της νομαρχιακής περιουσίας.

Αρθρο 1. Εσοδα ΝΑ

Ως τακτικά έσοδα αναφέρει μόνιμους φόρους και τέλη υπέρ των νομαρχιών. Επιπλέον, τέλη, δικαιώματα και εισφορές, αυτή τη φορά ανταποδοτικού χαρακτήρα. Και εισοδήματα από εκμετάλλευση της κινητής και ακίνητης περιουσίας, με άλλα λόγια ξεπούλημα σε ιδιώτες.

Κάνει λόγο για "ειδική ετήσια επιχορήγηση από τον τακτικό προϋπολογισμό για την κάλυψη του κόστους άσκησης κρατικών αρμοδιοτήτων, οι οποίες μεταβιβάζονται στη ΝΑ". Σε αυτό το σημείο λείπει ο επιθετικός προσδιορισμός "πάγια". Αρα, η κάλυψη της οικονομικής επιβάρυνσης από τη μεταβίβαση αυτή δεν είναι εγγυημένη και μπορεί να σταματήσει όποτε το θελήσει η κυβέρνηση.

Ως έκτακτα έσοδα της ΝΑ, αναφέρει "τέλη για χρήση έργων που χρηματοδοτούνται με δανεισμό". Νέα τέλη, ακόμα και για να καλυφθούν δάνεια που θα πάρει η εκάστοτε νομαρχία προκειμένου να παραχθεί έργο.

Σε ένα ρεσιτάλ κυνικότητας, μιλά για "εκποίηση περιουσιακών στοιχείων", ενώ δεν παραλείπει να μιλήσει για χρηματοδοτήσεις από την Ευρωπαϊκή Ενωση ή άλλων διεθνών οργανισμών. Και αυτό ενώ είναι γνωστό πως οι εταίροι δε χρηματοδοτούν για έργα ανάγκης. Με βάση την αρχή της διαβόητης "επιλεξιμότητας" στη χρηματοδότηση έργων, δεν κρίνονται "επιλέξιμα" έργα οι παιδικοί σταθμοί (σχετικό έγγραφο 16ης Γενικής Διεύθυνσης Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχει αποσταλεί στον περιφερειάρχη Αττικής). Ομως κρίνονται "επιλέξιμα" και χρηματοδοτούνται άλλα, "αναγκαία" για τα λαϊκά στρώματα έργα, όπως γήπεδα γκολφ, ενταγμένα σε μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες...

Αρθρο 3. Κατανομή των εσόδων από ΚΑΠ

Στην παράγραφο 3 αναφέρεται: "Με κοινή απόφαση των υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Οικονομικών, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση της Ενωσης Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων Ελλάδας, καθορίζονται τα κριτήρια και η διαδικασία κατανομής των εν λόγω εσόδων στις ΝΑ. Ως κριτήρια κατανομής λαμβάνονται υπόψη ιδίως:

α) το πληθυσμιακό μέγεθος, οι πληθυσμιακές διακυμάνσεις ανά εποχές και η δημογραφική βάση.

β) το μήκος και η βατότητα του οδικού δικτύου.

γ) το επίπεδο των κοινωνικών εξυπηρετήσεων.

δ) η δυνατότητα άντλησης τοπικών πόρων.

ε) οι περιβαλλοντικές συνθήκες.

Η κατανομή των εσόδων αυτών στις ΝΑ γίνεται με κοινές αποφάσεις των ανωτέρω υπουργών που εκδίδονται κατ' έτος".

Δηλαδή, τα κριτήρια κατανομής των πόρων παραμένουν αδιευκρίνιστα. Θα λαμβάνονται "ιδίως" υπόψη ορισμένες παράμετροι, χωρίς να αναφέρεται και ποιες άλλες θα παίζουν ρόλο. Επίσης, περιλαμβάνονται και κάποιες διατάξεις -"λάστιχο", όπως αυτή περί του μήκους και της βατότητας του οδικού δικτύου. Από την προηγούμενη εμπειρία προκύπτει: Αν υπάρχουν νομοί, όπου πρέπει να γίνουν οδικά έργα για να εξυπηρετηθούν τα σχέδια των Βρυξελλών για τη χώρα (την κατοχύρωσή της δηλαδή ως κόμβου διακίνησης εμπορικών αγαθών), το οδικό δίκτυο θα κρίνεται ανεπαρκές και κονδύλια θα οδεύουν στο νομό για να το ενδυναμώσουν.

Αν υπάρχουν ανάγκες για κατασκευή δρόμων, προκειμένου να συνδεθούν χωριά και να διευκολύνουν τη λειτουργία των εργαζομένων, αλλά δε συνάδουν με τα οράματα περί ΟΝΕ, το οδικό δίκτυο θα κρίνεται επαρκέστατο.

Επιπρόσθετα, η κυβέρνηση θα "εκτιμά" και "τη δυνατότητα άντλησης τοπικών πόρων". Τη δυνατότητα, δηλαδή, των νομαρχιών να επιβάλλουν χαράτσια στους κατοίκους των νομών. Μάλιστα, έχοντας δώσει στους αιρετούς το θεσμικό οπλοστάσιο για να επιβάλλουν όλο και περισσότερους φόρους στους δημότες, είναι σίγουρο πως σε κάθε νομό θα "αναδειχτούν" οι δυνατότητες άντλησης πόρων από την τσέπη του δημότη. Αν οι ίδιοι αιρετοί δεν τις "βλέπουν", θα τις υποδεικνύουν οι αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες.

Αρθρο 5. Θέματα Προϋπολογισμού ΝΑ

Στην παράγραφο 2 διευκρινίζεται πως "η σύνταξη του σχεδίου προϋπολογισμού εσόδων και εξόδων από τη Νομαρχιακή Επιτροπή και η ψήφιση του προϋπολογισμού από το Νομαρχιακό Συμβούλιο γίνεται έως το τέλος των μηνών Αυγούστου και Σεπτεμβρίου κάθε έτους αντίστοιχα, με βάση απόφαση κατάρτισης προϋπολογισμού που εκδίδεται από τα υπουργεία Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Οικονομικών.

Η απόφαση αυτή καθορίζει μεταξύ άλλων και τα επιτρεπόμενα όρια εξέλιξης των δαπανών, έτσι ώστε να είναι συμβατά με τις γενικότερες μακροοικονομικές και δημοσιοοικονομικές εξελίξεις, με εξαίρεση τις δαπάνες που χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από πόρους της ΝΑ που προέρχονται από ανταποδοτικά τέλη".

Και στην παράγραφο 4 η κυβέρνηση συνεχίζει: "Οι συνολικές λειτουργίες και λοιπές δαπάνες του προϋπολογισμού των ΝΑ δεν μπορούν να αυξάνονται σε ετήσια βάση κατά ποσοστό μεγαλύτερο εκείνου της αύξησης των αντίστοιχων συνολικών δαπανών του Κρατικού Προϋπολογισμού, που προβλέπονται για την κεντρική διοίκηση".

Η κυβέρνηση διευκρινίζει πώς αντιμετωπίζει τη ΝΑ. Οχι ως βαθμίδα Αυτοδιοίκησης με λόγο και πρόγραμμα. Αλλά ως ένα μέρος της κεντρικής διοίκησης που διατάσσεται να καταρτίζει προϋπολογισμούς, οι οποίοι δε θα ξεφεύγουν ούτε από τον τύπο, ούτε από το περιεχόμενο του κρατικού προϋπολογισμού. Οι νομαρχίες εντέλλονται, οι δαπάνες τους - που αφορούν επενδύσεις και έργα που έχουν ανάγκη οι εργαζόμενοι - να μην ξεπερνούν όρια που θα θέσουν όχι οι αιρετοί του θεσμού, αλλά οι κυβερνώντες. Νομάρχες και νομαρχιακοί σύμβουλοι ψηφίστηκαν από το λαό και δεν έχουν, τελικά, ρόλο. Η κυβέρνηση θα τους καπελώνει και θα τους ορίζει πώς οφείλουν να κινηθούν και ποιες ανάγκες θα εξυπηρετήσουν, ανεξάρτητα από τη λαϊκή βούληση και τις λαϊκές ανάγκες.

Και εκτός από την ουσία του καπελώματος, η κυβέρνηση κατοχυρώνει και το τυπικό μέρος της υπόθεσης. Αφού επιτάσσει πως κατάρτιση και ψήφιση των νομαρχιακών προϋπολογισμών θα πρέπει να ολοκληρώνεται κάθε χρόνο μέχρι τα τέλη του Σεπτέμβρη, στην παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου συνεχίζει: "Σύνοψη του προϋπολογισμού των ΝΑ περιλαμβάνεται σε ιδιαίτερο τεύχος, που συνοδεύει τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Με απόφαση των υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Οικονομικών καθορίζεται το περιεχόμενο της σύνοψης του προϋπολογισμού, οι σχετικές διαδικασίες και ο χρόνος υποβολής καθώς και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια". Οχι μόνο οι προϋπολογισμοί των νομαρχιών θα καταρτίζονται αποκλειστικά με βάση τις κατευθύνσεις που θα δίνει η κεντρική διοίκηση, αλλά θα αποτελούν και αναπόσπαστο κομμάτι του δικού της προϋπολογισμού.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ