Πέμπτη 28 Γενάρη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Ο αγώνας των μαθητών είναι δίκαιος

Η μάχη των μαθητών με τη συμπαράσταση των καθηγητών και των γονιών συνεχίζεται με πείσμα και αποφασιστικότητα. Οι μαθητές έγιναν καθηγητές. Μας έμαθαν να παλεύουμε σε μια εποχή που όποιος παλεύει θεωρείται... εξωγήινος. Και αυτό το μάθημα είναι υψίστης σημασίας. Το χρειάζεται ο κάθε άνθρωπος σε όλη του τη ζωή. Οποιος δεν έμαθε να παλεύει δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα στη ζωή.

Αλλά γιατί παλεύουν οι μαθητές; Παλεύουν για να εξασφαλίσουν το δικαίωμα στη μόρφωση, το δικαίωμα, εφόσον το θέλουν και υποστούν τις αναγκαίες εξετάσεις, να παίρνουν δίπλωμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ανεξάρτητα αν προέρχονται από γονείς που ανήκουν στην εργατική τάξη και την αγροτιά, ή την αστική τάξη. Αυτό το δικαίωμα επιδιώκει να καταργήσει η λεγόμενη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση με τις απανωτές εξετάσεις: Εξετάσεις στη Β Λυκείου, διπλασιασμό των μαθημάτων που θα εξετάζονται στη Γ Λυκείου, υποχρέωση να επαναλαμβάνουν όλα τα μαθήματα στη Γ Λυκείου αν αποτύχουν έστω σε ένα μάθημα. (Αυτό ας το καταλάβει και ο κ. Καραγεώργος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου που δέχεται να πάει ως εκπρόσωπος του υπουργείου σε τηλεοπτικές συζητήσεις).

***

Εγιναν βέβαια στο παρελθόν προσπάθειες να περιοριστεί ο αριθμός των σπουδαστών που έχουν γονείς εργάτες ή αγρότες. Ολες οι προσπάθειες απέτυχαν. Ο Γιάννης Ρίτσος θα έλεγε για την περίπτωση: "Τη ρωμιοσύνη μην την κλαις". Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι Ελληνες εργαζόμενοι επιμένουν να δίνουν προτεραιότητα στις σπουδές των παιδιών τους. Το 1991 - 92 το 21,6% των φοιτητών των ΑΕΙ ήταν παιδιά τεχνιτών, εργατών και χειριστών μεταφορικών μέσων. (Ο εκσυγχρονισμός της στατιστικής βρίσκεται στο να θολώνει τα πράγματα και να μη δίνει στοιχεία με καθαρά ταξικές αναφορές). Το αντίστοιχο νούμερο 1984 - 85 ήταν 22,9% (ΕΣΥΕ, Στατιστικές εκπαίδευσης 1991 - 92, 1984 - 85). Τα στοιχεία για τις άλλες χώρες π. χ. για τη Γαλλία, είναι ότι μόνο το 6% περίπου των φοιτητών προέρχονται από την εργατική τάξη.

Γι' αυτό άλλωστε πολλοί ακαδημαϊκοί αρθρογράφοι στενοχωριούνται που οι Ελληνες εργαζόμενοι πουλάνε ακόμη και το σπίτι τους για να σπουδάσουν τα παιδιά τους. Κάτι που, όπως λένε, δε γίνεται πουθενά στον κόσμο.

Οι αστοί ιδεολόγοι για να δυσφημίσουν τον δίκαιο αγώνα των μαθητών, μιλάνε για "ήσσονα" προσπάθεια, για τεμπελιά, για χαβαλέ κλπ. Οι Ελληνες όμως γνωρίζουν γιατί έχουν παιδιά ή παιδιά συγγενών τους που δίνουν τη μάχη για μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ότι οι μαθητές με τα τέσσερα μαθήματα στις εξετάσεις, πηγαίνουν 5 - 6 ώρες σχολείο, 3 - 4 ώρες στο φροντιστήριο και 4 - 5 ώρες διαβάζουν, δηλαδή δουλεύουν τουλάχιστον 13 ώρες την ημέρα, τουλάχιστον 90 ώρες τη βδομάδα. Τώρα με το διπλάσιο αριθμό μαθημάτων που εξετάζονται, είναι φυσικό να αυξηθεί ο χρόνος απασχόλησής τους. Ετσι, δεν είναι δυνατόν να κατηγορούνται οι μαθητές για "ήσσονα" προσπάθεια...

***

Το γεγονός βέβαια ότι οι μαθητές δουλεύουν εντατικά, ότι γίνεται δουλιά στα Λύκεια και τα Γυμνάσια, φαίνεται απ' την ωριμότητα που δείχνουν, την τεκμηριωμένη προβολή των θέσεών τους, την αποφασιστικότητα και την αγωνιστικότητά τους.

Βέβαια χάνουν τα μαθήματα. Και αυτό είναι ένα ζήτημα. Αλλά εδώ χάνουν το μέλλον τους. Χάνουν το όλο...

Κώστας ΚΑΠΠΟΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ