Σάββατο 22 Φλεβάρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 29
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
Κινδυνεύει η ίδια η ύπαρξή της

Τα σωματεία των εργαζομένων της ΕΛΣ συναντήθηκαν χτες με τη ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλ. Παπαρήγα, η οποία δήλωσε τη συμπαράσταση του Κόμματος στους εργαζόμενους αλλά και υπογράμμισε την ευθύνη των διανοουμένων και καλλιτεχνών απέναντι στο πρόβλημα του γενικότερου πολιτιστικού κατήφορου

Δραματική, σε όλους τους τομείς και για όλους τους εργαζόμενους (ακόμα και γι' αυτούς που δε θεωρούνται "ενοχλητικοί" από τη διεύθυνση και διοίκηση), με σοβαρότατες επιπτώσεις στον προγραμματισμό της (ακύρωση, ή καλλιτεχνική υποβάθμιση των παραγωγών), είναι η κατάσταση που επικρατεί στη χρηματοδοτούμενη από το λαό, αλλά ιδιωτικοποιημένη Εθική Λυρική Σκηνή.Τόσο δραματική, που "δεν πάει άλλο... ".Κατάσταση που "εξυπηρετεί τους στόχους του Μεγάρου Μουσικής και του "ευεργέτη" των αναξιοπαθούντων λυρικών καλλιτεχνών Χ. Λαμπράκη",όπως τόνισαν σε χτεσινή συνάντησή τους με τη Γενική Γραμματέα της ΚΕ του ΚΚΕ,Αλέκα Παπαρήγα και τον υπεύθυνο του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ,Σταύρο Παπαθανασίου,στον Περισσό, εκπρόσωποι των σωματείων της Λυρικής: Σύλλογος Πρωταγωνιστών ΕΛΣ, Σωματείο Καλλιτεχνών ΕΛΣ, Σωματείο Χορευτών ΕΛΣ και Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος - Ακροάματος.

Ολοι οι εκπρόσωποι των σωματείων - παραθέτοντας πλήθος κατά κλάδο παραδείγματα ατομικής και συλλογικής τρομοκράτησης, προσβολής, καλλιτεχνικής υποβάθμισης - έως αχρήστευσης των καλλιτεχνών από την καλλιτεχνική και διοικητική διεύθυνση - αποκάλυψαν:

  • Τις, προς όφελος του Μεγάρου Μουσικής και του καθοριστικού ρόλου του Χ. Λαμπράκη σε βάρος της ύπαρξης της Λυρικής, ολέθριες συνέπειες της αλλαγής του θεσμικού πλαισίου."Το ΝΠΙΔ που υποτίθεται αποσκοπούσε στην αναβάθμιση της Λυρικής, δυστυχώς έχει δείξει ότι έγινε για άλλους λόγους. Ευνόησε αντίθετους σκοπούς και όχι την αξιοκρατική διαχείριση της ΕΛΣ και αξιοποίηση των καλλιτεχνών της.Το αποτέλεσμα του ΝΠΙΔ είναι η μονοκρατορία του καλλιτεχνικού διευθυντή και του αναπληρωτή του, που (αμειβόμενοι με υπέρογκα μηνιαία ποσά, εκτός από τις αμοιβές τους για το καλλιτεχνικό τους έργο) μόνοι αυτοί αποφασίζουν για όλα,χωρίς τη γνώμη μιας καλλιτεχνικής επιτροπής, χωρίς την εκπροσώπηση των εργαζομένων στη διοίκηση: Μαζικές απολύσεις, χωρίς κριτήρια και ανεξαρτήτως ηλικίας, 45 νέων, άξιων, στην "καλύτερη ώρα τους" διακεκριμένων και στο εξωτερικό καλλιτεχνών, ακόμη και αυτών που βρίσκονται στο παρά πέντε της συνταξιοδότησης. Αυτοί και μόνο αποφασίζουν να καταστήσουν ανέργους και χωρίς δικαίωμα συνταξιοδότησης τους καλλιτέχνες. Αυτοί αποφασίζουν ποιος καλλιτέχνης θα αξιοποιηθεί και ποιος θα αχρηστευθεί.Ποιος ημέτερος θα σκηνοθετήσει (χρησιμοποιώντας λ. χ. στο "Στούντιο Οπερας" παιδιά - ερασιτέχνες). Θα χορογραφήσει (με χορευτές της δικής του, ιδιωτικής, χορευτικής ομάδας και όχι τους χορευτές της Λυρικής). Θα αναλάβει να απολύσει άξιους και νέους χορευτές (πουλώντας στην ΕΛΣ και κοστούμια της δικής του, ιδιωτικής, χορευτικής ομάδας).
  • Την προσβολή και "αποβολή" σπουδαίων καλλιτεχνών, λ. χ. του Οδυσσέα Δημητριάδη με διευθυντικές δηλώσεις του τύπου "δε μας κάνεις".Τη συστηματική, "δικτατορική" όπως τη χαρακτήρισαν καλλιτεχνική "δίωξη" και τρομοκράτηση των καλλιτεχνών.Τις ατομικές συμβάσεις για να διασπώνται οι εργαζόμενοι. Την άρνηση επί δυόμισι χρόνια υπογραφής συλλογικής σύμβασης εργασίας (χτες θα γινόταν η πρώτη συνάντηση για τη ΣΣΕ). Τις άθλιες συνθήκες εργασίας (πρόβες σε αποθήκες). Την άρνηση να εφαρμόσουν απόφαση του Αρείου Πάγου υπέρ απολυμένης εργαζόμενης.Την οικογενειοκρατία του αναπληρωτή διευθυντή σε παραγωγές. Την εξουθένωση των χορευτών με επτά παραγωγές σε λίγους μήνες και την απόλυσή τους αν μιλήσουν για υπερκόπωσή τους. Την καλλιτεχνική "έκπτωση" των παραγωγών (σε δύο βδομάδες ανέβασαν τη "Ζιζέλ", διασκευές αντί των προτύπων έργων, παραστάσεις για παιδιά με ερασιτέχνες κλπ.).
Εναντίωση στον κατήφορο του πολιτισμού

Οι συνδικαλιστές ζήτησαν τη συμπαράσταση του ΚΚΕ και η Αλέκα Παπαρήγα αφού δήλωσε την αμέριστησυμπαράσταση του Κόμματος, με παράστασή της στον υπουργό Πολιτισμού και προσπάθεια να τεθεί το θέμα στη Βουλή και να απαντήσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός, υπογράμμισε: Την ανάγκη - προκειμένου να υπάρξει μια μεγαλύτερη εναντίωση στην κατάσταση που επικρατεί - εκτός από το δικό τους καθαρό συνδικαλιστικό αγώνα, οι ίδιοι ως εργαζόμενοι στη Λυρική να ενημερώσουν και ευαισθητοποιήσουν πλατιά την κοινή γνώμη, τη νεολαία, τους σπουδαστές των ωδείων, τους διανοούμενους για το πού οδηγείται όχι μόνο η Λυρική, οι σημερινοί, αλλά και οι αυριανοί καλλιτέχνες.

"Πρέπει να ανοίξετε το θέμα και της εκρηκτικής κατάστασης που δημιουργείται στο χώρο της μουσικής παιδείας. Πού οδηγούνται τόσα παιδιά που σπουδάζουν σε τόσα ωδεία, με χαμηλό επίπεδο μουσικής παιδείας και θέλουν να ασχοληθούν με τη μουσική, την όπερα, το χορό; Πού θα δουλέψουν αύριο, αφού το Μέγαρο είναι για ελάχιστους; Για μια ελίτ; Και σ' αυτήν την κατεύθυνση, εκτός από το συνδικαλιστικό αγώνα σας, θα σας βοηθήσουμε", τόνισε η ΓΓ του ΚΚΕ, για να επισημάνει μεταξύ άλλων και τα παρακάτω:

"Μας εξοργίζει η κατάσταση που περιγράφετε, αλλά δε μας εντυπωσιάζει, γιατί είναι γενικευμένη σε όλους τους χώρους και κλάδους.Το ιδιαίτερο με τη Λυρική είναι, ότι αυτή η κατάσταση αφορά τον πολιτισμό. Το μεγάλο πρόβλημα του πολιτισμού είναι ο κατήφορος που έχει πάρει. Και αυτό που με ανησυχεί, είναι ότι ενώ στο χώρο του πολιτισμού υπάρχει ένα δυναμικό, αυτό το δυναμικό δεν αντιδρά. Βλέπετε, τη γενικότερη στάση των διανοουμένων... Σωστά είπατε ότι με αυτή την κατάσταση κινδυνεύει η Λυρική και ωφελείται το Μέγαρο.Οι πληροφορίες μας λένε, ότι ο Λαμπράκης θα κάνει όπερα. Θα ρημάξει τη Λυρική. Φέρνει ξένους. Πήρε το Φεστιβάλ Αθηνών. Θα εμπλακεί σε εγκαταστάσεις του ΕΟΤ που σχετίζονται με καλλιτεχνικές εκδηλώσεις. Μπαίνει στην παιδεία με τα συστήματα πληροφορικής. Ο Λαμπράκης είναι στην ουσία "υπουργός" Πολιτισμού. Δε γίνεται κανείς υπουργός Πολιτισμού, χωρίς την έγκρισή του".


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ