Τετάρτη 16 Ιούνη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Τα θέματα της Ιστορίας

ΟΜΑΔΑ Α

ΘΕΜΑ Α1: Γαλλική Επανάσταση

Α.1.1. Να γράψετε στο τετράδιό σας τη λέξη που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

Η Γαλλική Επανάσταση ήταν:

α) αριστοκρατική

β) αστική

γ) αγροτική

δ) εργατική

(Μονάδες 2)

  • Να αιτιολογήσετε με συντομία την απάντησή σας. (Μονάδες 5)

Α.1.2. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν με την ένδειξη Σωστό ή Λάθος δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί στην κάθε πρόταση.

Κατά τη Γαλλική Επανάσταση:

α) Δόθηκε στις γυναίκες το δικαίωμα να ψηφίζουν.

β) Ο στρατός έγινε μισθοφορικός.

γ) Χωρίστηκε η Εκκλησία από το Κράτος.

δ) Οι εργάτες δεν είχαν το δικαίωμα να συνεταιρίζονται.

ε) Καταργήθηκε η απολυταρχία.

στ') Διατηρήθηκαν τα προνόμια των ευγενών.

(Μονάδες 6)

Α.1.3. Να γράψετε στο τετράδιό σας ολογράφως τα στοιχεία της πρώτης στήλης και δίπλα τους αριθμούς των προτάσεων που αντιστοιχούν στο κάθε στοιχείο.

α. Ο κλήρος

β. Η τάξη των ευγενών

γ. Η τρίτη τάξη

1. Περιλάμβανε τους μεγαλοαστούς.

2. Είχε ως κύριο εισόδημα την είσπραξη των φεουδαρχικών δικαιωμάτων.

3. Αποτελούσε το 0.5% του πληθυσμού.

4. Επιβαρυνόταν με το σύνολο των φόρων.

5. Ελεγχε την εκπαίδευση.

6. Αντλούσε δύναμη από κληρονομικούς τίτλους.

(Μονάδες 6)

Α.1.4. Να απαντήσετε στην ακόλουθη ερώτηση:

Ποιες ουσιαστικές αλλαγές επέφερε η Γαλλική Επανάσταση στον τομέα της παιδείας; (Μονάδες 6)

ΘΕΜΑ Α2: Καποδιστριακή και Οθωνική περίοδος

Α.2.1. Να προσδιορίσετε το περιεχόμενο των ακόλουθων όρων:

α. Μεγάλη Ιδέα

β. Χάτι Χουμαγιούν

γ. Αλληλοδιδακτική μέθοδος

(Μονάδες 9)

Α.2.2. Να τεκμηριώσετε με συγκεκριμένα στοιχεία το περιεχόμενο της ακόλουθης φράσης:

Στα χρόνια του Καποδίστρια η Αίγινα αναδείχτηκε σε εκπαιδευτικό κέντρο. (Μονάδες 5)

Α.2.3. Να απαντήσετε στην ακόλουθη ερώτηση:

Ποια στοιχεία καθιστούν το Σύνταγμα του 1844 συντηρητικό;

(Μονάδες 8)

Α.2.4. Να γράψετε στο τετράδιό σας τη σωστή απάντηση:

Η Ελλάδα αναγνωρίστηκε για πρώτη φορά ως ανεξάρτητο κράτος με:

α. Τη συνθήκη της Κωνσταντινούπολης 1832.

β. Το πρωτόκολλο της Πετρούπολης 1826.

γ. Την Ιουλιανή σύμβαση 1827.

δ. Το πρωτόκολλο του Λονδίνου 1830.

(Μονάδες 3)

Β ΟΜΑΔΑ

ΘΕΜΑ Β1: Η αφύπνιση της Ελληνικής εθνικής συνείδησης

Β.1.1. Διαβάστε προσεκτικά τα κείμενα που ακολουθούν:

Διατί να μην στρέψωμεν και μίαν φοράν τους οφθαλμούς μας εις τα απελθόντα διά να καταλάβωμεν ευκολώτερα και τα μέλλοντα; Ποίος αγνοεί, ότι ο κύριος στοχασμός των αλλογενών δυναστών (ξένων μοναρχών) είναι εις το να προσπαθήσουν να κάμουν το ίδιόν των όφελος με τη ζημίαν των άλλων;

Και ποίος στοχαστικός άνθρωπος ημπορεί να πιστεύση, ότι όποιος από τους αλλογενείς δυνάστας ήθελε κατατροπώσει τον οθωμανόν, ήθελε μας αφήσει ελευθέρους; Ω, απάτη επιζήμιος!

Ανωνύμου, Ελλην. Νομαρχία, (εκδ. Βαλέτα) σελ. 198.

Η Ευρώπη προσηλώνουσα τους οφθαλμούς της εις ημάς, απορεί διά την ακινησίαν μας. Ας αντηχήσωσι λοιπόν όλα τα όρη της Ελλάδος από τον ήχον της πολεμικής μας σάλπιγγος και οι κοιλάδες από την τρομεράν κλαγγήν των αρμάτων μας. Η Ευρώπη θέλει θαυμάσει τα ανδραγαθίας μας, οι δε τύραννοι ημών, τρέμοντες και ωχροί θέλουσι φύγει απεμπροσθέν μας. Οι φωτισμένοι λαοί της Ευρώπης ενασχολούνται εις την αποκατάστασιν της ιδίας ευδαιμονίας και πλήρεις ευγνωμοσύνης διά τας προς αυτούς των προπατόρων ευεργεσίας, επιθυμούσι την ελευθερίαν της Ελλάδος.

Ημείς φαινόμενοι άξιοι της προπατορικής αρετής και του παρόντος αιώνος, είμεθα ευέλπιδες να επιτύχωμεν την υπεράσπισιν των δικαίων αυτών και βοήθειαν. Πολλοί εκ τούτων φιλελεύθεροι θέλουσιν έλθει διά να συναγωνισθώσι με ημάς.

Απόσπασμα από την προκήρυξη του Αλέξανδρου Υψηλάντη "Μάχου υπέρ πίστεως και Πατρίδος".

α. Ποια διαφορά θέσεων διαπιστώνετε ανάμεσα στα δύο κείμενα;

(Μονάδες 5)

β. Με βάση τις ιστορικές σας γνώσεις, να σχολιάσετε τις απόψεις των δύο συγγραφέων σε συνδυασμό με την ανάπτυξη του φιλελληνικού κινήματος και την πολιτική των Μεγάλων Δυνάμεων απέναντι στην Ελληνική Επανάσταση.

(Μονάδες 15)

Β.1.2. Προεστοί (ή δημογέροντες ή κοτζαμπάσηδες)

Να απαντήσετε στις ακόλουθες ερωτήσεις:

α. Ποια ήταν τα χαρακτηριστικά αυτής της κοινωνικής ομάδας;

(Μονάδες 5)

β. Ποια ήταν η στάση που κράτησαν οι προεστοί απέναντι στην Ελληνική Επανάσταση και ποια θέση προσδοκούσαν να έχουν σε ένα μελλοντικό ανεξάρτητο κράτος;

(Μονάδες 10)

ΘΕΜΑ Β2: Βιομηχανική Επανάσταση

Παρατηρώντας προσεκτικά τον παρακάτω πίνακα και με βάση τις γνώσεις σας, να εξηγήσετε τη διαφορά ανάμεσα στις Ευρωπαϊκές χώρες ως προς την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου στα μέσα του 19ου αιώνα.

(σ. σ. Δίνεται πίνακας με τις χώρες και την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου σε χιλιόμετρα το 1840 και το 1860 αντίστοιχα)

Γερμανία: 549 - 11.237. Αυστρουγγαρία: 144 - 4.524. Βέλγιο: 365 - 1.728. Κίνα: 0 - 0. Ισπανία: 0 - 1.915. Γαλλία: 579 - 9.466. Αγγλία: 1.349 - 16.792. Ινδία (και Πακιστάν): 0 - 1.352. Ιταλία: 21 - 1.803. Ιαπωνία: 0 - 0. Ρωσία: 25 - 1.593. Ε. Π. Α.: 4.540 - 49.310.

(Μονάδες 15)

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
ΑΤΙΤΛΟ (2009-03-25 00:00:00.0)
ΑΤΙΤΛΟ (2003-03-25 00:00:00.0)
Τεχνολογία Υπολογιστικών Συστημάτων & Λειτουργικά Συστήματα (2000-06-23 00:00:00.0)
Τεχνολογία & Ανάπτυξη Τεχνολογικής Κατεύθυνσης (2000-06-23 00:00:00.0)
Αρχές Φιλοσοφίας Γ' Τάξης Θεωρητικής Κατεύθυνσης (2000-05-31 00:00:00.0)
Νεότερη Ελληνική Ιστορία (2000-05-26 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ