Πέμπτη 26 Αυγούστου 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ 2000
Πιο αντιλαϊκή, αλλά σε προεκλογικό φόντο

Στον πρωθυπουργό τα βασικά σενάρια του οικονομικού επιτελείου. Κοροϊδία οι λεγόμενες φοροαπαλλαγές

Στην τελική ευθεία βρίσκονται οι ενδοκυβερνητικές διεργασίες για τη χάραξη της οικονομικής πολιτικής του 2000. Μια πολιτική που, σύμφωνα με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς, θα πρέπει να ικανοποιεί ταυτόχρονα δυο στόχους: Πρώτον, να είναι ακόμα αυστηρότερη, δηλαδή να κινηθεί σε αντιλαϊκότερη κατεύθυνση από τη μέχρι σήμερα, ώστε να εξασφαλιστούν οι όροι ένταξης της χώρας στην ΟΝΕ. Δεύτερον, να εξυπηρετεί τις προεκλογικές σκοπιμότητες του κυβερνώντος κόμματος, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Η προετοιμασία της οικονομικής πολιτικής για το 2000 (κατάρτιση προϋπολογισμού, φορολογική νομοθεσία, Γ ΚΠΣ) ήταν το αντικείμενο πολύωρων συσκέψεων που πραγματοποιήθηκαν χτες υπό την προεδρία του πρωθυπουργού, από το γραφείο του οποίου παρήλασε το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Στις συσκέψεις συμμετείχαν ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Παπαντωνίου, οι υφυπουργοί Γ. Δρυς, Ν. Χριστοδουλάκης, Χρ. Πάχτας καθώς και ο οικονομικός σύμβουλος του πρωθυπουργού Τ. Γιαννίτσης. Λίγο αργότερα ο πρωθυπουργός συναντήθηκε επιπλέον με τον υπουργό Εργασίας Μ. Παπαϊωάννου και με τα προεδρεία της ΓΣΕΕ και της ΑΔΕΔΥ.

Ο Γ. Παπαντωνίου σε δηλώσεις που έκανε μετά τη σύσκεψη επισήμανε την "πολύ μεγάλη σημασία" της οικονομικής πολιτικής του επόμενου έτους "για την κυβέρνηση, για τον τόπο, για την ένταξη της χώρας στην ΟΝΕ", προσθέτοντας ότι για το λόγο αυτό θα σταθμιστούν όλες οι παράμετροι και θα ακολουθήσουν και άλλες συσκέψεις.

Σχετικά με το θέμα του πληθωρισμού ανέφερε ότι επιτεύχθηκε ο αρχικός στόχος μείωσής του στο 2% μέσα στο καλοκαίρι. Οπως υποστήριξε, ο πληθωρισμός "έπεσε στο 2% το καλοκαίρι" παρά τις αυξήσεις στις τιμές του πετρελαίου. Εσπευσε ωστόσο να απαλείψει κάθε προσδοκία για ενδεχόμενη χαλάρωση της πολιτικής λιτότητας, προσθέτοντας ότι "υπάρχει ένα πρόβλημα", που έγκειται στο ότι "ο πληθωρισμός στην Ευρώπη, με τον οποίο συγκρινόμαστε για να μπούμε στην ΟΝΕ, βρίσκεται σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα", αποδίδοντας το γεγονός αυτό στην ύφεση που επικρατεί στην Ευρώπη, σε αντίθεση με την... οικονομική ανάπτυξη που συντελείται στην Ελλάδα! Και αποσαφήνισε ότι "θα χρειαστεί μία εντατική προσπάθεια για να πέσει ο πληθωρισμός σε επίπεδα χαμηλότερα από αυτά που είχαν προβλεφτεί αρχικά", και συγκεκριμένα σε επίπεδα χαμηλότερα του 2%. "Αυτός είναι ένας δύσκολος στόχος για τον πληθωρισμό", τόνισε, για να απευθύνει στη συνέχεια "έκκληση σε όλους τους Ελληνες και Ελληνίδες και ιδιαίτερα στους επιχειρηματίες, που έχουν μία μεγάλη καθοριστική ευθύνη στο σύστημα διαμόρφωσης των τιμών". Στο πνεύμα αυτό κάλεσε τους επιχειρηματίες "όχι μόνο να παγώσουν τις τιμές αλλά να προχωρήσουν και σε μειώσεις, όπου είναι αυτό εφικτό, για να συμβάλουν και αυτοί όπως έχουν συμβάλει μέχρι τώρα οι εργαζόμενοι σε ιδιαίτερα μεγάλο βαθμό στη μείωση του πληθωρισμού".

Σε σχέση με το ίδιο θέμα διευκρίνισε ότι από την πλευρά των οικονομικών υπουργείων "θα ληφθούν όλα τα αναγκαία μέσα για την υποβοήθηση αυτής της διαδικασίας", υπονοώντας τα εξεταζόμενα μέτρα για τη μείωση της έμμεσης φορολογίας στα καύσιμα και σε άλλα είδη και υπηρεσίες.

Φορολογικά

Για το υπό κατάρτιση φορολογικό νομοσχέδιο ο Γ. Παπαντωνίου απέφυγε να κάνει δηλώσεις, αρκούμενος στην επισήμανση ότι "το φορολογικό είναι σε διαδικασία συζήτησης από ολόκληρο το οικονομικό επιτελείο και οι σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν όταν είμαστε απολύτως έτοιμοι". Ωστόσο, όπως είναι γνωστό, η αντιμετώπιση του "μπαμπούλα" του πληθωρισμού δεν έχει αφήσει σχεδόν κανένα περιθώριο λήψης... "φιλολαϊκών" μέτρων, ικανών να "ρίξουν στάχτη στα μάτια" του εκλογικού σώματος για την εξυπηρέτηση των προεκλογικών σκοπιμοτήτων της κυβέρνησης. Παρά ταύτα η κυβέρνηση φέρεται αποφασισμένη να εκμεταλλευτεί ακόμα και ρυθμίσεις - πρόκληση που θα παρουσιαστούν ως... ευεργετήματα και παροχές.

Οι ρυθμίσεις που αναμένεται να προωθηθούν - και πρόκειται να ανακοινωθούν κατά την ομιλία του πρωθυπουργού στα εγκαίνια της ΔΕΘ - είναι περίπου οι παρακάτω:

  • Αύξηση του αφορολόγητου ορίου στα 2 εκατ. δρχ. για μισθωτούς και συνταξιούχους από 1,355 εκατ. δρχ. που είναι σήμερα και στο 1,7 εκατ. δρχ. για τις υπόλοιπες κατηγορίες φορολογούμενων από 1,055 εκατ. δρχ. σήμερα.
  • Αύξηση κατά 10.000 δρχ. της έκπτωσης φόρου που δικαιούνται όσοι έχουν παιδιά.
  • Μείωση του συντελεστή φορολόγησης των προσωπικών εταιριών από 35% που είναι σήμερα στο 25%.

Είναι πασιφανές ότι από όποια σκοπιά κι αν εξεταστούν τέτοιου είδους ρυθμίσεις ουσιαστικά συνιστούν εμπαιγμό σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων τόσο σε σχέση με τις απώλειες που έχουν υποστεί μέχρι σήμερα λόγω της ασκούμενης φορομπηχτικής πολιτικής, όσο και σε σχέση με τις κυβερνητικές υποσχέσεις για φορολογική μεταρρύθμιση.

Σε ό,τι αφορά την εισοδηματική πολιτική για τον επόμενο χρόνο, παράγοντες από το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης άφηναν χτες να αιωρείται ότι δεν αποκλείεται να ανακοινωθεί για το 2000 εισοδηματική πολιτική της τάξης του 2,5% και αύξηση των συντάξεων κατά 4%. Ωστόσο, ακόμη κι αν το σενάριο αυτό υλοποιηθεί (τα αρχικά σενάρια προέβλεπαν εισοδηματική πολιτική 2%) - κάτι που η κυβέρνηση θα σπεύσει να αξιοποιήσει στο έπακρο ενόψει της προεκλογικής περιόδου - θα συνιστά κατάφωρο εμπαιγμό σε βάρος των εργαζομένων και των συνταξιούχων, που όλα αυτά τα χρόνια υπέστησαν σημαντικές απώλειες στα εισοδήματά τους.

Τέλος, κατά τη διάρκεια της χτεσινής σύσκεψης συζητήθηκε και το Γ ΚΠΣ, η κατανομή κονδυλίων από το οποίο θα αποφασιστεί κατά τη συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής που θα πραγματοποιηθεί αύριο.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ