Πέμπτη 3 Αυγούστου 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
Τηλεόραση
Η γκάιντα και το σιτάρ

Ανάμεσα στην Ανατολή και τη Δύση, η Ελλάδα δέχτηκε και αφομοίωσε δημιουργικά ποικιλόμορφες επιδράσεις και στη μουσική της. Οι ξένοι ταξιδιώτες μάς δίνουν πολλές πληροφορίες για το δημοτικό τραγούδι, το χώρο και τα λαϊκά όργανα της Ελλάδας του Μεσαίωνα και της Τουρκοκρατίας. Οπως το δημοτικό τραγούδι διαιρείται στο ακριτικό και στο κλέφτικο, έτσι και τα όργανα χωρίζονται στα δημοτικά και στα λαϊκά. Η γκάιντα, που παρουσιάζεται στη σημερινή εκπομπή της ΝΕΤ στις 10.30 από τη σειρά «Τα λαϊκά μουσικά όργανα και η κατασκευή τους» ανήκει στην κατηγορία των δημοτικών οργάνων μαζί με τη λύρα, το λαγούτο, τον ταμπουρά, το ζουρνά και το νταούλι. Ηρθε στην Ελλάδα από την Ασία γύρω στον 1ο με 2ο αιώνα μ.Χ. σύμφωνα με τον Σουετόνιο. Η γκάιντα ή άσκαυλος παίζεται σήμερα κυρίως στη Μακεδονία και τη θράκη. Είναι σε διάφορα μεγέθη και κάθε οργανοπαίκτης κατασκευάζει τη δική του από τομάρι και επιστόμιο και δυο αυλούς.

Στις 23.00 από τη ΝΕΤ και πάλι από τη σειρά «Οι μουσικοί του κόσμου», θα παρουσιαστεί το μουσικό πορτρέτο του Ραβί Σανκάρ, του δεξιοτέχνη του σιτάρ. Ο Ινδός συνθέτης είναι μια χαρισματική, ξεχωριστή μουσική προσωπικότητα που εμπνέει το σεβασμό και έχει επηρεάσει πολλούς Δυτικούς καλλιτέχνες, όπως τους Μπιτλς, τον Μακ Λάφλιν, τον Γκλας και πολλούς άλλους. Κοντά του οι μαθητές και οι συνεργάτες του βιώνουν μιαν άλλη διάσταση της μουσικής. Οι νότες του μετουσιώνονται σε μουσικό διαλογισμό ενώ οι ήχοι του εκφράζουν τα συναισθήματα του καλλιτέχνη.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ