Πέμπτη 11 Γενάρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΩΝ
ΡΟΥΜΛΕ ΧΑΜΕΡΙΚ
Ο νεαρός Αντερσεν

Οι προσωπογραφίες, είτε αυτές είναι λογοτεχνικές, είτε κινηματογραφικές, είτε αφιερώματα, πάσχουν από τη γνωστή «υμνογραφητίαση»! Μια «αρρώστια» που οφείλεται στον «όγκο» του βιογραφούμενου και στον «όγκο» του βιογράφου. Συνήθως ο δεύτερος είναι μικρότερης κλάσης! Πέρα, βέβαια, και από άλλες, ταπεινότερες, σκοπιμότητες!

Ο Ρούμλε Χάμερικ, δεν αποτέλεσε εξαίρεση αυτού του κανόνα. Δε στάθηκε κριτικά απέναντι στο μεγάλο Δανό συγγραφέα. Δε σχολίασε τις ελλείψεις του. Δεν αναζήτησε τις βαθύτερες, από τις «γνωστές» και «πολυσυζητημένες», ανησυχίες, τόσο του ίδιου συγγραφέα όσο και της εποχής του. Μην ξεχνάμε τα μεγάλα και καθοριστικά γεγονότα που συνέβησαν το 17ο αιώνα! Τα οποία, βέβαια, δεν μπορούν να περάσουν ασχολίαστα, γιατί, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, επηρέασαν τους ανθρώπους και την ιστορία. Ο Ρούμλε Χάμερικ, παράβλεψε! Και υμνολόγησε! Με προσοχή, βέβαια, αλλά υμνολόγησε! Και μαζί με τον συγγραφέα υμνολόγησε και για το δανέζικο παλάτι, το οποίο, σύμφωνα με την ταινία, φρόντισε για τη μόρφωση του Αντερσεν. (Δε λέω πως δεν έγιναν έτσι τα πράγματα. Λέω πως δεν έγιναν μόνον έτσι).

Παρ' όλα αυτά, όμως, η ταινία του είναι με το πλευρό του θεατή! Γιατί του μιλάει, με αξιοπρόσεχτο καλλιτεχνικό τρόπο, για υψηλές ιδέες, για σοβαρές ανησυχίες, για μεγάλους προβληματισμούς. Στο ενεργητικό της ταινίας είναι το γεγονός ότι διάλεξε την περίοδο που ο συγγραφέας δεν ήταν ακόμα συγγραφέας και της δόθηκε έτσι η ευκαιρία να μιλήσει για τις αιτίες, αλλά και την αγωνία της δημιουργίας και του δημιουργού. Δεν είναι μικρή η άποψη που προβάλει η ταινία, πως το ταλέντο, χωρίς τη γνώση, αλλά και χωρίς την τεχνική (φόρμα), δεν μπορεί να παρέξει σοβαρό καλλιτεχνικό έργο.

«Ο νεαρός Αντερσεν» γυρίστηκε στα πλαίσια των εκδηλώσεων για τα 200 χρόνια από τη γέννηση του συγγραφέα (1805-1875). Είναι μια τιμητική ταινία! Η οποία στηρίζεται γερά πάνω σε σωστή αναπαράσταση της εποχής, σε εντυπωσιακά ντεκόρ, σε καλά κοστούμια, σε φωτογραφία με άποψη, σε σωστές ερμηνείες. Είναι αξιόπιστη. Ο ενημερωμένος, για το έργο του Αντερσεν, θεατής, θα ευχαριστηθεί τους διαλόγους της ταινίας και τους υπαινιγμούς της για την τέχνη. Ακόμα και διαφωνίες να έχει μαζί τους θα συμφωνήσει, οπωσδήποτε, πως η τέχνη, τελικά, είναι πολύ σοβαρή υπόθεση που πρέπει -και μπορεί- να γίνεται μόνον από σοβαρούς ανθρώπους.

Παίζουν: Σίμον Νταχλ Τάουλοου, Πέτερ Στέεν (μικρός και μεγάλος Αντερσεν), Χένινγκ Γιένσεν, Λαρς Μπρούγκμαν, Μίκελ Χέσελνταχλ, Τούβα Νοβότνι, Πουκ Σχαρμ.

* Σημείωση: Περισσότερα στο φύλλο της Κυριακής στη στήλη «από τις ταινίες της εβδομάδας».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ