Κυριακή 21 Γενάρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Το άρθρο 16 και τα κολέγια: Επιχείρηση παραπλάνησης!

Η κυβέρνηση της ΝΔ και η ηγεσία του ΠΑΣΟΚ προωθούν την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος στο μέρος που αφορά την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα. Στην προσπάθειά τους δε να αποπροσανατολίσουν και να περιορίσουν τις αγωνιστικές αντιδράσεις, καταφεύγουν σε χοντροκομμένα διλήμματα και ψέματα.

Η πρώτη συχνή άποψη, διατυπωμένη τόσο από τον πρωθυπουργό (δευτερολογία στη Βουλή 24/11/06) και την υπουργό Παιδείας (Βουλή 26/5/06), όσο και από τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ («ΒΗΜΑ» 10/12/06) και σημαίνοντα στελέχη του (Μιχ. Χρυσοχοΐδης, «ΒΗΜΑ» 14/1/07), υποστηρίζει ότι η αναθεώρηση του άρθρου 16 είναι τάχα επιβεβλημένη, για να τεθεί ένας έλεγχος στα ιδιωτικά Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών (ΚΕΣ) που λειτουργούν στη χώρα μας με το σύστημα franchisingδικαιόχρηση»), δηλ. σε συνεργασία - συμφωνία με πανεπιστήμια άλλων χωρών της ΕΕ.

Βέβαια, η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική. Η νέα οδηγία της ΕΕ 2005/36/ΕΚ, που αντικατέστησε την 89/48/ΕΚ, γίνεται υποχρεωτική για όλα τα κράτη - μέλη από τον Οκτώβρη του 2007. Η οδηγία αυτή, όπως και η προηγούμενη, ρυθμίζει «την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων». Στο άρθρο 50 παρ. 3 καθορίζονται τα δικαιώματα του κράτους - μέλους υποδοχής (το κράτος που απευθύνεται ο απόφοιτος για επαγγελματική ισοτιμία με βάση το πτυχίο του), προκειμένου αυτό ν' αναγνωρίσει τους τίτλους εκπαίδευσης που έχουν εκδοθεί από αρμόδια αρχή του κράτους - μέλους καταγωγής (κράτος στο οποίο εκδόθηκε το πτυχίο) και να χορηγήσει με βάση τον τίτλο εκπαίδευσης την επαγγελματική ισοτιμία.

Συγκεκριμένα, το μόνο «δικαίωμα» που έχει είναι «να επαληθεύει με τον αρμόδιο φορέα στο κράτος - μέλος καταγωγής του τίτλου» τα παρακάτω τρία στοιχεία:

...Συναντούν τη μαζική αντίδραση της νεολαίας
...Συναντούν τη μαζική αντίδραση της νεολαίας
α) Κατά πόσον η εκπαίδευση στο ίδρυμα που παρείχε την κατάρτιση έχει πιστοποιηθεί επίσημα από το εκπαιδευτικό ίδρυμα που βρίσκεται στο κράτος - μέλος καταγωγής του τίτλου.

β) Κατά πόσον οι εκδιδόμενοι τίτλοι εκπαίδευσης είναι οι ίδιοι με εκείνους που θα είχαν χορηγηθεί, εάν η εκπαίδευση πραγματοποιούνταν εξ ολοκλήρου στο κράτος - μέλος καταγωγής του τίτλου.

γ) Κατά πόσον οι τίτλοι εκπαίδευσης προσδίδουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα στην επικράτεια του κράτους - μέλους που χορήγησε τον τίτλο.

Ο κάθε κατεργάρης στον πάγκο του

Το β' στοιχείο είναι αρκετά αποκαλυπτικό και καταρρίπτει από μόνο του το μύθο του ελέγχου των ΚΕΣ που λειτουργούν σαν παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων, χωρών της ΕΕ. Κανένας έλεγχος στην ποιότητα σπουδών και διδασκαλίας δεν μπορεί να γίνει από το κράτος υποδοχής. Αυτό θεωρείται αρμοδιότητα του κράτους, της αρχής που εξέδωσε τον τίτλο. Γι' αυτό άλλωστε, κατά τη διαμόρφωση της νέας οδηγίας 2005/36/ΕΚ, απορρίφθηκε τροπολογία ευρωβουλευτών της ΝΔ (τροπολογία Τρακατέλη - Χατζηδάκη) που εισηγούνταν: «Το κάθε κράτος - μέλος μπορεί να υποβάλει τα ΚΕΣ στους ιδίους ελεγκτικούς μηχανισμούς, με τους οποίους παρακολουθεί την ποιότητα της πανεπιστημιακής του εκπαίδευσης, και να θέσει αυστηρούς όρους ως προς τη διδασκαλία και τις συνθήκες σπουδών».

Τα ψευτοεπιχειρήματα που ακούγονται μέσα και έξω από τη Βουλή για το άρθρο 16 και τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια...

Eurokinissi

Τα ψευτοεπιχειρήματα που ακούγονται μέσα και έξω από τη Βουλή για το άρθρο 16 και τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια...
Δεύτερη άποψη - θέση με στόχο τη μοιρολατρία: «Η Ελλάδα πρέπει να άρει τη συνταγματική απαγόρευση για τα μη κρατικά ΑΕΙ γιατί, με βάση τη νέα κοινοτική οδηγία, πρέπει να αναγνωρίσει μέχρι τις 20 Οκτωβρίου επαγγελματικά δικαιώματα στους πτυχιούχους παραρτημάτων ξένων ΑΕΙ» (η υπουργός Παιδείας στον «ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΤΥΠΟ» 8/1/07). Οχι μόνο αναγνωρίζονται τα «επαγγελματικά προσόντα» πτυχιούχων, που μέρος των σπουδών τους έγινε σε παράρτημα σε άλλη χώρα από την έδρα του Πανεπιστημίου, αλλά με το ΠΔ 44/2005 (προσοντολόγιο Δημοσίου) παρ. 5α έχουν δικαίωμα, μετά την αναγνώριση επαγγελματικής ισοτιμίας από το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικής Ισοτιμίας (ΣΑΕΙ) να συμμετάσχουν σε διαγωνισμούς πρόσληψης στο δημόσιο τομέα, χωρίς καν να έχουν εγγραφεί στον αντίστοιχο επαγγελματικό φορέα (π.χ. ΤΕΕ, Οικονομικό Επιμελητήριο κλπ)! Ποιος είναι άραγε ο σκοπός αυτής της κατευθυνόμενης από την ΕΕ επαγγελματικής εξομοίωσης; Να αναβαθμιστούν οι πτυχιούχοι των ΚΕΣ (όπως προπαγανδίζουν στους έρμους γονείς, που ανησυχούν για το μέλλον των παιδιών τους) ή αντίθετα να υποβαθμιστούν οι πτυχιούχοι όλων των πανεπιστημίων, να αποσυνδεθεί από το επάγγελμα το πτυχίο όλων των ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης; Το τελευταίο, αν και αναμενόμενο, κρύβεται επιμελώς.

Μία τρίτη άποψη - θέση προβάλλεται συχνά από το ΣΥΝ. Αναφερόμενος σε δημοσιεύματα του Τύπου για την υποχρεωτική, λόγω οδηγίας της ΕΕ, αναγνώριση των πτυχίων που δίνονται μέσω ΚΕΣ, το Γραφείο Τύπου 23/12/06 του ΣΥΝ αισθάνθηκε την ανάγκη να στηρίξει την ΕΕ: «Ευσεβής πόθος των επιχειρηματιών, που ενθαρρημένοι από ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, ονειρεύονται πανεπιστημιακά σούπερ μάρκετ, είναι ότι η Ελλάδα οφείλει με βάση την κοινοτική νομοθεσία να ανοίξει ιδιωτικά πανεπιστήμια ανεξάρτητα από τη συνταγματική μεταρρύθμιση. Συγχέουν σκόπιμα την επαγγελματική αναγνώριση των ξένων πτυχίων με βάση την οδηγία 36/05, με τη λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, η οποία με βάση την αρχή της επικουρικότητας των Ευρωπαϊκών Συνθηκών αποτελεί απόλυτη αρμοδιότητα της χώρας μέλους και η Ευρωπαϊκή Ενωση δε δικαιούται την ελάχιστη παρέμβαση, ούτε καν γνωμοδοτικά. Γνωρίζουν αντίθετα εξαιρετικά καλά, αλλά δεν το λένε, ότι μια ελληνική κυβέρνηση διαθέτει το δικαίωμα να κλείσει μέσα σε μια νύχτα όλα τα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών που συνεργάζονται με ξένα πανεπιστήμια, χωρίς η Ευρωπαϊκή Ενωση να μπορεί να έχει οιαδήποτε αντίδραση. Το εάν λειτουργήσουν ιδιωτικά ΑΕΙ εξαρτάται αποκλειστικά από την τροποποίηση του Συντάγματος, αλλά η εκπαιδευτική κοινότητα θα στηρίξει με όλα τα μέσα το άρθρο 16».

Και οι τρεις παραπάνω απόψεις - θέσεις είναι παραλλαγές της ίδιας πολιτικής που θέτει πάνω απ' όλα τη νομιμότητα της ΕΕ, την υποταγή σ' αυτή και όχι τα συμφέροντα και τις καταχτήσεις του λαού μας.

ΣΥΝ: Πότε έλεγε την αλήθεια;

Αφού ο ΣΥΝ πρωτοστάτησε (βλ. «ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ», τεύχος 25) τα προηγούμενα χρόνια, με συνεχείς πιέσεις στα ευρωπαϊκά όργανα, να αναγνωριστούν τα ΚΕΣ και οι «σπουδές» σ' αυτά, τα γυρίζει τώρα μπροστά στις κινητοποιήσεις για το άρθρο 16. Αλήθεια, πότε είχε δίκαιο ο ΣΥΝ; Οταν καλούσε την ΕΕ να παρέμβει και να συμμορφώσει, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο, την ελληνική κυβέρνηση, ώστε ν' αναγνωριστούν οι «σπουδές» στα ΚΕΣ, ή σήμερα που ισχυρίζεται ότι το ευρωπαϊκό Δίκαιο επιτρέπει να κλείσουν τα ΚΕΣ;

Γνωρίζει καλά ο ΣΥΝ, που ανέλαβε εργολαβικά τον εξωραϊσμό της ΕΕ, ότι σύμφωνα με την «ευρωπαϊκή νομιμότητα» δεν επιτρέπεται ούτε κλείσιμο ούτε έλεγχος ποιότητας στα ΚΕΣ που λειτουργούν με το σύστημα δικαιόχρησης («οι αρμόδιες αρχές του κράτους υποδοχής δε δύνανται να εξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο άλλο κράτος - μέλος ή, πολύ περισσότερο, εκπαιδευτικό ίδρυμα εδρεύον σε άλλο κράτος - μέλος διαχειρίζεται τα ζητήματα παροχής διδασκαλίας και εκπαιδεύσεως», απόσπασμα από την απάντηση της Επιτροπής στον - ευρωβουλευτή τότε - Αλ. Αλαβάνο).

Επικαλείται την αρχή της επικουρικότητας για τα ΚΕΣ (άρθρα 149 και 150 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Κοινότητα), ενώ γνωρίζει ότι κάτι τέτοιο δεν αφορά στη λειτουργία παραρτημάτων πανεπιστημίων σ' άλλες χώρες. Η λειτουργία των παραρτημάτων πανεπιστημίων σ' άλλη χώρα υπάγεται ακριβώς στην αρχή της «ελεύθερης εγκατάστασης» και «παροχής υπηρεσιών» (βλ. άρθρο 43 Συνθήκης ΕΚ, σημεία 1, 11 των «εκτιμήσεων» της οδηγίας 36/05, «ΘΕΜΑ» 24/12/06, απόφαση ΔΕΚ για υπόθεση Νερί). Τα παραρτήματα και η εκπαίδευση που παρέχεται σ' αυτά, δεν αποτελούν μέρος του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας που λειτουργούν (υποδοχής), αλλά «εκείνης της χώρας στο έδαφος της οποίας έχει την έδρα του το ξένο πανεπιστήμιο». Το πτυχίο που εκδίδεται για παράδειγμα από βρετανικό ή γαλλικό πανεπιστήμιο, εφόσον αναγνωρίζεται στη Βρετανία ή στη Γαλλία, πρέπει ν' αναγνωριστεί και στην Ελλάδα, ανεξάρτητα αν μέρος των σπουδών έγινε σε παράρτημα της χώρας μας με το σύστημα της δικαιόχρησης. Ανοίγει έτσι ο δρόμος, ακριβώς στο πλαίσιο της «ευρωπαϊκής νομιμότητας», να έρθει κάποια στιγμή και η ακαδημαϊκή ισοτιμία μετά την αναγνώριση της επαγγελματικής ισοτιμίας αυτών των πτυχίων. Αυτή είναι η μια πλευρά του ζητήματος.

ΟΧΙ στις αυταπάτες

Η άλλη πλευρά είναι οι αυταπάτες που καλλιεργεί στο κίνημα ο ΣΥΝ. Υπέρτατος νόμος και αξία στην ΕΕ είναι το κέρδος, η ασυδοσία της αγοράς, η εμπορευματοποίηση των πάντων. Οποιοδήποτε άρθρο ή αρχή στέκεται εμπόδιο σ' αυτά παραμερίζονται με χίλια δυο τερτίπια αποφάσεις, κανονισμοί, οδηγίες)...

Για ποια συνθήκη και επικουρικότητα τολμούν να κάνουν λόγο, όταν η ίδια η ΕΕ προωθεί βήμα βήμα την ιδιωτικοποίηση, την άλωση της εκπαίδευσης από την αγορά, τον έλεγχο και τη σύγκλιση αρχών και στόχων των εκπαιδευτικών συστημάτων; Αυτούς τους στόχους προωθούν η οδηγία 36/05, οι αποφάσεις της Λισαβόνας, της Μπολόνιας και άλλα μέτρα για τη «διά βίου μάθηση» (που αποδιαρθρώνουν πέρα από την ανώτατη και τη βασική ακόμα κι επαγγελματική εκπαίδευση), όπως η αξιολόγηση και το «Ευρωπαϊκό σύστημα πιστοποίησης και μεταφοράς διδακτικών μονάδων», το λεγόμενο «ευρωδιαβατήριο» και τα διάφορα προγράμματα όπως της «επιχειρηματικότητας». Αυτές τις ευρωπαϊκές επιταγές αποτυπώνουν ο νόμος πλαίσιο για τα ΑΕΙ καθώς και η λειτουργία των παραρτημάτων ξένων ΑΕΙ.

Οι αγώνες και γενικότερα οι συσχετισμοί δύναμης είναι που θα κρίνουν τα δικαιώματα και τις καταχτήσεις των λαών. Η πραγματική, η αποτελεσματική υπεράσπιση του άρθρου 16 και της δημόσιας δωρεάν Παιδείας περνάει πρώτα και κύρια από τη σύγκρουση με την πολιτική της ΕΕ, τις αντιεκπαιδευτικές αναδιαρθρώσεις που προωθεί. Απαιτεί την απειθαρχία, την ανυπακοή στην «ευρωπαϊκή νομιμότητα» και τη διεκδίκηση στόχων όπως της Ενιαίας Ανώτατης Εκπαίδευσης, της κατάργησης του διπλού σχολικού δικτύου, το ενιαίο 12χρονο σχολείο για όλους, αιτήματα σύμφωνα με τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες.

Διαφορετικά ολόκληρη η εκπαίδευση θα ιδιωτικοποιείται όλο και περισσότερο, όπως και γίνεται, και το άρθρο 16 θα καταντήσει κενό γράμμα. Αν σήμερα το κεφάλαιο και οι εκπρόσωποί του θέλουν ν' αναθεωρήσουν το άρθρο 16, είναι για να εισέλθει η ιδιωτικοποίηση στην εκπαίδευση πιο γρήγορα, από την πόρτα και όχι από το... παράθυρο.

Το κήρυγμα υποταγής στην ευρωπαϊκή νομιμότητα το επενδύει ο ΣΥΝ με ένα ριζοσπαστικό αίτημα «να κλείσουν τα ΚΕΣ...». Προσοχή όμως: Να κλείσουν τα ΚΕΣ, γιατί τάχα η νομιμότητα της ΕΕ το επιτρέπει, και όχι γιατί παραβιάζεται, καταστρατηγείται το άρθρο 16!

Οσο και αν φωνάζει ο ΣΥΝ, όσο και αν προσπαθεί να καπελώσει (ο πρόεδρος του ΣΥΝ φιγουράρει στην πρώτη γραμμή στις κινητοποιήσεις των φορέων και μιλάει εξ ονόματος του κινήματος, - είναι δε γνωστή η προσπάθεια του ΣΥΝ μέσω της ΠΟΣΔΕΠ να καπελώσει άλλες οργανώσεις προαναγγέλλοντας εν αγνοία τους «πανελλαδική επιτροπή κατά της αναθεώρησης του άρθρου 16»), χοντροκομμένα μάλιστα, τις κινητοποιήσεις ενάντια στην αναθεώρηση του άρθρου 16, δεν μπορεί να κοροϊδέψει κανένα. Ας πάψει ο ΣΥΝ να πατά σε δύο βάρκες. Υπεράσπιση του άρθρου 16 και πειθαρχία στην ευρωπαϊκή νομιμότητα δε γίνεται.

Δεν μπορείς να υπερασπίζεται το άρθρο 16 και ταυτόχρονα, σε πλήρη ταύτιση με το ΠΑΣΟΚ, να τάσσεσαι υπέρ της αυτονομίας, της οικονομικής, ακαδημαϊκής και ερευνητικής αυτοτέλειας των πανεπιστημίων με όλα όσα δηλαδή χαρακτηρίζουν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Ούτε βέβαια με το να καλείς, στην ουσία, το ΠΑΣΟΚ να ψηφίσει την αναθεώρηση του άρθρου 16 στην επόμενη Βουλή (βλ. «ΑΥΓΗ», 6/1/07).

Μια τελευταία κουβέντα, για την ηγεσία του ΠΑΣΟΚ. Στην προσπάθειά της να συγκάλυψη την ταύτισή της με τη ΝΔ, προσπαθεί να στρέψει την προσοχή όχι στην αναθεώρηση του άρθρου 16, αλλά στον «εκτελεστικό νόμο» που θα την υλοποιεί. Ονομα και πράγμα. Στην κυριολεξία πρόκειται για εκτέλεση της δημόσιας δωρεάν Παιδείας.

Οι υπέρμαχοι της αναθεώρησης, και όχι μόνο, χρησιμοποιούν πολλά και διάφορα «επιχειρήματα» προκειμένου να αποπροσανατολίσουν, να πείσουν το λαό. Θα πέσουν όλα στο κενό.


Σάββας ΣΑΒΒΑ
Μέλος του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Με την Ευρωπαϊκή Ενωση ενάντια στη νεολαία... (2009-03-11 00:00:00.0)
Παράγει πελάτες στην Εκπαίδευση (2008-07-19 00:00:00.0)
«Διαστ-ΑΛΤ(!)-ικά» (2008-05-21 00:00:00.0)
Στόχος η ιδιωτικοποίηση των δημόσιων πανεπιστημίων (2008-05-18 00:00:00.0)
Το άρθρο 16 και η απίστευτη λαθροχειρία του ΣΥΝ (2006-07-06 00:00:00.0)
Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και η διγλωσσία του ΣΥΝ (2004-02-25 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ