Σάββατο 24 Φλεβάρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 28
ΤΗΛΕ ...ΠΑΘΗ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Η Προστακτική της υποταγής

Στο βιβλίο για τη διδασκαλία της γλώσσας στη ΣΤ Δημοτικού επιλέχθηκε μια συνταγή μαγειρικής, για να μάθουν οι μαθητές τη χρήση της Προστακτικής και το «πώς δίνουμε οδηγίες για μια συνταγή». Και αυτό είναι ένα παράδειγμα από τα πολλά που αποδεικνύει την υποβάθμιση της γλώσσας ως μέσου επικοινωνίας, αλλά και τον τρόπο που αυτή μαζί με το περιεχόμενο της παρεχόμενης γνώσης χρησιμοποιείται για να αμβλύνει τη σκέψη. Η Προστακτική και η σαλάτα είναι το μέτρο για το βαθμό ανάπτυξης των πνευματικών δυνάμεων του μαθητή και της προσδοκώμενης συνείδησης. Οι σκέψεις μας δεν πάνε παραπέρα από τις παραστάσεις και τις γνώσεις μας.

Η Προστακτική είναι η Εγκλιση που συμβάλλει στη διαμόρφωση συνείδησης στο νέο, που θα υπακούει, θα υποτάσσεται και θα πειθαρχεί και, αντί για όνειρα, θα έχει αυταπάτες. Τη χρησιμοποιούμε, όταν θέλουμε να δώσουμε μια προσταγή. Οταν δίνουμε εντολές και καθαρές διαταγές. Προσαρμόσου στις ανάγκες της ανταγωνιστικότητας, υποτάξου σε αυτόν που έχει τη δύναμη, συμβιβάσου με ό,τι σου προσφέρουν, αδιαφόρησε για ό,τι συμβαίνει δίπλα σου, πειθάρχησε στις εντολές, παραιτήσου από τα δικαιώματά σου. Στους χρόνους που έχει, διαθέτει μόνο δύο πρόσωπα, υποτάξου - υποταχτείτε.

Είναι η Εγκλιση, που θα βοηθήσει το νέο να επιβιώσει ικετεύοντας και ζητιανεύοντας για λίγα ψίχουλα ζωής, αντί να απαιτεί και να διεκδικεί το μέλλον του. «Βοήθησέ με σε παρακαλώ να βρω μια δουλιά», «συχώρεσέ με σε παρακαλώ για το λάθος που έκανα, να συμμετάσχω στην απεργία», «δάνεισέ μου μερικά ευρώ, γιατί δεν μπορώ να καλύψω τις ανάγκες μου».

Σίγουρα η σαλάτα και αυτή η πλευρά της Προστακτικής δεν έχουν καμιά σχέση με την Παιδεία που θα καταστήσει το νέο ικανό να μπορεί να κατανοεί και να ερμηνεύει ό,τι συμβαίνει δίπλα του, γιατί συμβαίνει, τις σχέσεις των πραγμάτων μεταξύ τους, θα έχει αυτοπεποίθηση, εμπιστοσύνη και αυτοεκτίμηση, θα έχει στόχους και διάθεση να τους εκπληρώσει, θα μπορεί να ορθώσει το ανάστημά του σε ό,τι μπαίνει εμπόδιο στα όνειρά του, θα μπορεί με τη δράση του να επιδρά και να συμβάλλει στην εξέλιξη της κοινωνίας.

Αυτή η Παιδεία έχει ως βάση της τον Μέλλοντα. Θα εμπνεύσει το νέο να πει «θα αγωνιστώ, θα διεκδικήσω, θα απαιτήσω, θα συγκρουστώ, θα θυσιάσω, θα προσφέρω». Αυτό απαιτεί αλλού είδους παραστάσεις και γνώσεις. Σαν την ιστορία του 14χρονου ΕΠΟΝίτη μικρού ήρωα της Εθνικής Αντίστασης. Που μια μέρα του Σεπτέμβρη του 1944 βρήκαν στους δρόμους της Αθήνας το σημείωμά του: «Μπαμπά! Με πάνε για εκτέλεση στην Καισαριανή, μαζί με άλλους εφτά κρατούμενους (τα ονόματα γράφονταν). Ειδοποίησε σε παρακαλώ πολύ τα σπίτια τους! Μη λυπάσαι. Πεθαίνω για τη λευτεριά και την πατρίδα. Αντρέας». Πόσο διαφέρει αυτή η Προστακτική «ειδοποίησε»! Η προσταγή μετατρέπεται σε κάλεσμα αλληλεγγύης και αγώνα, με τη σιγουριά πως και ο ίδιος έκανε το καθήκον. Γίνεται υποθήκη για το μέλλον. Κληρονομιά για όλους τους νέους. Γίνεται προτροπή: Διεκδίκησε, αγωνίσου, απαίτησε, δημιούργησε, πίστεψε.

Αραγε, πότε θα διαβάσουν τα παιδιά στο Αναγνωστικό του σχολείου την ιστορία του συνομήλικού τους Ανδρέα Λυκουρίνου;


Ηρακλής ΚΑΚΑΒΑΝΗΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ