Κυριακή 20 Αυγούστου 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Το ιστορικό μιας ανατροπής

Στις αρχές Αυγούστου ο ΕΣΔΚΝΑ επανέφερε προς την κυβέρνηση τους κινδύνους που εγκυμονεί η καθυστέρηση στη χωροθέτηση των δύο ακόμα Ολοκληρωμένων Εγκαταστάσεων Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΟΕΔΑ) που προβλέπει ο ενιαίος σχεδιασμός. Κίνδυνοι που χρόνο το χρόνο καθίστανται μη αναστρέψιμη πραγματικότητα. Ηδη η κυβέρνηση έχει αλλοιώσει τον ενιαίο σχεδιασμό του ΕΣΔΚΝΑ, εξαιρώντας από αυτόν τη χωροθέτηση τρίτης ΟΕΔΑ στη Βορειανατολική Αττική. Την ίδια ώρα η χωροθέτηση της ΟΕΔΑ στην Ανατολική Αττική δεν προχωρά, αφού η μεν αρμόδια Νομαρχία δεν έχει υποδείξει ακόμη το χώρο που αυτή θα δημιουργηθεί, το δε αρμόδιο υπουργείο αρνείται να αναλάβει την ευθύνη και να προχωρήσει στη χωροθέτησή της.

Οι λόγοι που εξηγούν μια τέτοια στάση είναι καθαρά πολιτικοί. Η κυβέρνηση αρνείται να αναλάβει το πολιτικό κόστος και να προχωρήσει στη χωροθέτηση χώρου για την κατασκευή ΟΕΔΑ, μιας και ήδη από το 1993, οπότε και ξεκινά η σχετική διαδικασία, σημειώνονται αντιδράσεις από τους κατοίκους της περιοχής. Παράλληλα, ευελπιστεί - κάτι που ήδη δρομολογείται - στην ανατροπή του σχεδιασμού του ΕΣΔΚΝΑ και την προώθηση αντίθετα άλλων επιλογών για τη διαχείριση των σκουπιδιών. Δεν είναι άγνωστο το ενδιαφέρον πολυεθνικών εταιριών για την προώθηση της μεθόδου της καύσης ή της πυρόλυσης των απορριμμάτων, μέθοδοι που σιγά - σιγά εγκαταλείπονται στις ευρωπαϊκές χώρες. Οπως δεν είναι άγνωστο το «φλερτ» εταιριών με δήμους, στους οποίους προτείνουν να αναλάβουν οι ίδιες τη διαχείριση των απορριμμάτων τους. Κάτι τέτοιο, πέρα από το γεγονός ότι διασπά τον οποιοδήποτε ενιαίο σχεδιασμό, αποβαίνει και σε βάρος των δημοτών, οι οποίο θα κληθούν, μέσα από αυξημένα ανταποδοτικά τέλη, να πληρώσουν το κόστος μιας τέτοιας συνεργασίας.

Φαίνεται, λοιπόν, πως η συνεχής υποβάθμιση του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας που προκαλεί η ανερμάτιστη πολιτική την οποία ακολουθεί το ΥΠΕΧΩΔΕ στην υπόθεση, είναι «φτηνότερη» από το πολιτικό κόστος εφαρμογής ενός ενιαίου σχεδιασμού διαχείρισης των σκουπιδιών. Αλλωστε, η κυβέρνηση έχει φροντίσει ήδη να εξασφαλίσει το άλλοθι για τη διαιώνιση του χρόνιου αυτού προβλήματος, με τη μετάθεση ευθυνών στην Αυτοδιοίκηση. Πρόσφατα, μάλιστα, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτης, επιτέθηκε εναντίον της Νομαρχίας Ανατολικής Αττικής, η οποία δεν ανταποκρίθηκε στην προθεσμία που της είχε θέσει το υπουργείο - μέχρι τις 31 Ιούλη - ώστε να υποδείξει χώρο για την κατασκευή ΕΜΑΚ και ΧΥΤΑ. Από την πλευρά της η Νομαρχία Ανατολικής Αττικής υποστηρίζει πως οι τρεις χώροι που υπέδειξε το Περιφερειακό Συμβούλιο και ανάμεσα στους οποίους πρέπει να επιλέξει, είναι προβληματικοί. Ο ένας (Αυλώνα) βρίσκεται εντός του Εθνικού Δρυμού της Πάρνηθας, ο δεύτερος (Λαυρεωτική) στον Εθνικό Δρυμό Σουνίου και ο τρίτος (Γραμματικό ) πολύ κοντά στον αρχαιολογικό χώρο της Ραμνούντας και στις ολυμπιακές εγκαταστάσεις που θα γίνουν στο Μαραθώνα.

Σήμερα, 16 χρόνια μετά το πρώτο πόρισμα ειδικής επιτροπής για τον εντοπισμό νέων χώρων διάθεσης απορριμμάτων, δε μιλάμε απλά για στασιμότητα και απραξία, αλλά για αρνητικές εξελίξεις. Τη χαριστική βολή, που τινάζει στον αέρα τον ενιαίο σχεδιασμό για τη διαχείριση των απορριμμάτων στην Αττική, έδωσε η υπ' αριθμόν 15043/4921/16-5-97 απόφαση του ΥΠΕΧΩΔΕ για την προέγκριση χωροθέτησης ΟΕΔΑ στα διοικητικά όρια της Νομαρχίας Ανατολικής Αττικής. Η απόφαση αυτή αντί να επιλέγει δύο θέσεις, μια για κάθε ΟΕΔΑ, προεπιλέγει τρεις θέσεις (Αυλώνα, Γραμματικό, Λαυρεωτική) από τις οποίες θα επιλεγεί μία, για να υποδέχεται τα απορρίμματα μόνο της Ανατολικής Αττικής. Να σημειωθεί ότι με βάση το σχεδιασμό του ΕΣΔΚΝΑ απαιτούνται άλλες δύο ΟΕΔΑ δυναμικότητας η κάθε μία 400.000 τόνων το έτος. Ενώ με βάση την επιλογή του ΥΠΕΧΩΔΕ η ΟΕΔΑ Ανατολικής Αττικής θα υποδέχεται μόνο 150.000 τόνους το χρόνο.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ