Πέμπτη 22 Μάρτη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΓΟΡΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΕΙΔΩΝ
Στο απυρόβλητο η δράση των μονοπωλίων

Τα μέτρα που εισηγείται η Επιτροπή Ανταγωνισμού για την «εξυγίανση» της αγοράς υγρών καυσίμων αποσκοπούν στην ενίσχυση του ανταγωνισμού και όχι στην προστασία των καταναλωτών

Μπορεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού μετά από τόσους μήνες να έκανε μια σειρά προτάσεις, ωστόσο καμία από αυτές δε δίνει απάντηση στο πραγματικό ερώτημα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά: Πώς γίνεται οι τιμές στα καύσιμα να ακολουθούν συνεχώς ανοδική πορεία, όχι μόνο όταν οι λεγόμενες διεθνείς τιμές ανεβαίνουν, αλλά και όταν αυτές «πέφτουν» σε ποσοστά που ξεπερνούν και το 20%...

ICON

Μπορεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού μετά από τόσους μήνες να έκανε μια σειρά προτάσεις, ωστόσο καμία από αυτές δε δίνει απάντηση στο πραγματικό ερώτημα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά: Πώς γίνεται οι τιμές στα καύσιμα να ακολουθούν συνεχώς ανοδική πορεία, όχι μόνο όταν οι λεγόμενες διεθνείς τιμές ανεβαίνουν, αλλά και όταν αυτές «πέφτουν» σε ποσοστά που ξεπερνούν και το 20%...
Στο απυρόβλητο αφήνουν την ασυδοσία και την κερδοσκοπία των μονοπωλίων που θησαυρίζουν στο χώρο διύλισης και διακίνησης υγρών καυσίμων, τα μέτρα και οι προτάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τον κλάδο της αγοράς και εμπορίας πετρελαιοειδών, που παρουσιάστηκαν χτες. Επιπλέον, οι προτάσεις για νομοθετική παρέμβαση που περιλαμβάνονται στο πόρισμα, ενισχύουν τις τάσεις συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης στον κλάδο και ανοίγουν το δρόμο στην επικράτηση των πολυεθνικών (εταιρείες του κλάδου αλλά και πολυκαταστήματα, σούπερ μάρκετ κλπ) και στο λιανεμπόριο.

Κατά τα άλλα, ακόμα και η περιβόητη... «διαφάνεια» που υποτίθεται πως επιβάλλει η Επιτροπή για «γνωστοποίηση» τιμών και ποσοστών εκπτώσεων αποτελεί στάχτη στα μάτια των καταναλωτών. Η «διαφάνεια» αυτή, αφορά αποκλειστικά τις σχέσεις των κρατούντων στον κλάδο (διυλιστήρια και εταιρείες εμπορίας) και δεν έχει καμία σχέση έστω και με την ενημέρωση των καταναλωτών για τις πραγματικές τιμές και πώς αυτές διαμορφώνονται στους διάφορους κρίκους της αλυσίδας παραγωγή - διακίνηση. Αλλωστε, στόχος των μέτρων και των προτάσεων της Επιτροπής, όπως χαρακτηριστικά προκύπτει και από το πόρισμα, δεν είναι ο οποιοσδήποτε έλεγχος των τιμών ή η όποια (έστω και φιλολογικού χαρακτήρα) διασφάλιση του καταναλωτή, αλλά αποκλειστικά «η ενίσχυση του επιπέδου του ανταγωνισμού στον κλάδο».

Μεταξύ των νομοθετικών παρεμβάσεων που προτείνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι και τα ακόλουθα:

  • Να ολοκληρώσει το υπουργείο Ανάπτυξης τον κανονισμό τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας με στόχο τη διευκόλυνση των εισαγωγών πετρελαιοειδών από τις εταιρείες εμπορίας.
  • Απελευθέρωση του ωραρίου λειτουργίας των πρατηρίων υγρών καυσίμων.
  • Αναθεώρηση της νομοθεσίας που αφορά στην αδειοδότηση και τους όρους λειτουργίας των πρατηρίων, έτσι που να μπορούν να ιδρύουν πρατήρια και τα σούπερ μάρκετ και πολυκαταστήματα.
  • Αρση ακόμα και αυτού του αποσπασματικού μέτρου της επιβολής πλαφόν στις λιανικές τιμές.

Ακόμη, η Επιτροπή Ανταγωνισμού προτείνει στην κυβέρνηση να γίνουν ρυθμιστικές παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου, της νοθείας και της φοροδιαφυγής. Επίσης, και προκειμένου να εξασφαλιστεί ο... υγιής ανταγωνισμός, η Επιτροπή δε διστάζει να προτείνει και την κατάργηση του πετρελαίου θέρμανσης μέσα από τη διαδικασία εξίσωσης των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα πετρελαιοειδή ανά κατηγορίες. Δηλαδή του πετρελαίου θέρμανσης με του κίνησης, της σούπερ με την αμόλυβδη!

Εκτός από τις προτάσεις που απευθύνει στην κυβέρνηση, η Επιτροπή Ανταγωνισμού επιβάλλει προσωρινά -για ένα χρόνο, με στόχο να επανεξεταστούν μέχρι τότε- έξι μέτρα που αφορούν κυρίως τη γνωστοποίηση είτε από τα διυλιστήρια στις εταιρείες, είτε από τις εταιρείες στην Επιτροπή Ανταγωνισμού στοιχείων τιμών ή ποσοστών εκπτώσεων.

Συγκεκριμένα υποχρεώνει:

  • τα διυλιστήρια ΕΛΠΕ και ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ, να τιμολογούν τα πετρελαιοειδή σε γνωστή τιμή κατά την ημερομηνία της παραγγελίας και να γνωστοποιήσουν την απόφαση στις εταιρείες εμπορίας
  • τις εταιρείες εμπορίας που χορηγούν εκπτώσεις, να θεσπίσουν «αντικειμενικά κριτήρια» που θα ισχύουν για όλη τη χώρα στον τρόπο χορήγησης των εκπτώσεων προς τους πρατηριούχους και τους όρους και τις προϋποθέσεις χορήγησης των εκπτώσεων να τις γνωστοποιούν και στην Επιτροπή Ανταγωνισμού
  • τις εταιρείες εμπορίας, να αναγράφουν το ποσό της έκπτωσης στα τιμολόγια πώλησης και να γνωστοποιούν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού το μηχανισμό τιμολόγησης και κάθε αλλαγή αυτού του μηχανισμού που εφαρμόζουν προς τους πελάτες τους πρατηριούχους.

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ