Πέμπτη 10 Μάη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΩΝ
ΤΟΝΤ ΡΟΜΠΙΝΣΟΝ
Δολοφόνοι για μοναχικές καρδιές

Τζάρετ Λίτο και Σάλμα Χάγιεκ
Τζάρετ Λίτο και Σάλμα Χάγιεκ
Ωραία ατμόσφαιρα, ωραία φωτογραφία, ωραίος κινηματογράφος, θαυμάσια (και εδώ) πρωταγωνίστρια (Σάλμα Χάγιεκ). Ομως, «προς τι όλα ετούτα»; Η αληθινή και φρικιαστική ιστορία της ταινίας, δυστυχώς, δε στέκεται η αφορμή για χρήσιμα συμπεράσματα. Εδώ η τέχνη δεν ερευνά, δε μετασχηματίζει, δε μεταφέρει την πραγματική ζωή, την αλήθεια, την αντικειμενική πραγματικότητα στην οθόνη και από εκεί στο μυαλό του θεατή. Η αλήθεια, για στεγνά οικονομικούς και ιδεολογικούς λόγους, γίνεται μια ακόμα «διασκεδαστική» χολιγουντιανή περιπέτεια!

Στη δεκαετία του 1940, ενώ ακούγονται ακόμα τα κανόνια και οι βόμβες του πολέμου, ένα ζευγάρι, η Μάρθα Μπεκ και ο εραστής της Ρέιμοντ Φερνάντεζ, αδιάφοροι για τη συντέλεια του κόσμου που... συντελείται γύρω τους, ερμηνεύοντας με το δικό τους τρόπο τον καπιταλισμό... πραγματοποιούν το δικό τους αμερικάνικο όνειρο. Πλησιάζουν πλούσιες χήρες του πολέμου και πουλώντας έρωτα ο Φερνάντεζ και φιλία η «αδελφή» του (η ερωμένη του) τις σκοτώνουν για να πάρουν την περιουσία τους!

Η ταινία του Τοντ Ρόμπινσονδεν εκμεταλλεύτηκε στο ελάχιστο το αληθινό θέμα της. Αντί να ερευνήσει και να καταδείξει τις αιτίες και το κοινωνικό περιβάλλον, που γεννάνε και συντηρούν δολοφόνους, εκβιαστές, τέρατα, ...προτίμησε να κοιτάξει προς την κατεύθυνση του εισιτηρίου. Εφτιαξε μια «χαριτωμένη» ταινία στα πρότυπα του «Μπόνι και Κλάιντ» (με λιγότερο πάθος). Καμία σκέψη και καμία προσπάθεια για εμβάθυνση!

Σημειώνουμε ότι ο σκηνοθέτης της ταινίας γνώριζε από πρώτο χέρι την πραγματική ιστορία, αφού ο παππούς του είναι ο αστυνομικός που κυνήγησε και συνέλαβε το ζευγάρι (στην ταινία τον ερμηνεύει ο Τζον Τραβόλτα). Παρ' όλα αυτά ψεύτισε την αλήθεια, λείανε τις όποιες κοινωνικές και πολιτικές γωνίες και έφτιαξε μια αδιάφορη και απροβλημάτιστη ταινία εποχής. (Ο παππούς του, πιο συνεπής, μόλις έστειλε το ζευγάρι στο απόσπασμα, αποσύρθηκε από την αστυνομία).

Δεν είναι λίγες οι στιγμές που το εγκληματικό ζευγάρι κερδίζει τη συμπάθεια του θεατή! Και δεν την κερδίζει γιατί αποκαλύπτεται ότι, τελικά, είναι δημιούργημα, θύτης και θύμα, του συστήματος, άρα δραματικά πρόσωπα που πλήρωσαν την τιμή που άλλοι είχαν προκαθορίσει και προαποφασίσει! Την κερδίζει γιατί είναι «χαριτωμένο», συναισθηματικό, και, εν πολλοίς, αγνό και αθώο! Πολλά από τα θύματά του, δε, είναι τόσο αντιπαθητικά, που λες πήγαιναν γυρεύοντας και τους «άξιζε» η τιμωρία!

Λάθος γραφή, λοιπόν. Λάθος αντιμετώπιση! Λάθος προσανατολισμός. Να θεωρήσουμε ότι όλα αυτά είναι τυχαία; Οτι δεν είναι οι εισπράξεις που τους οδήγησαν σε λάθος κατευθύνσεις; Τότε τα πράγματα θα είναι ακόμα χειρότερα. Γιατί θα πρέπει να καταλήξουμε πως η τέχνη γίνεται από επιπόλαιους και από ανεύθυνους ανθρώπους!

Και στις δυο περιπτώσεις, πάντως, χαμένος είναι ο θεατής!

Παίζουν: Τζον Τραβόλτα, Σάλμα Χάγιεκ, Τζέιμς Γκαντολφίνι, Τζάρετ Λίτο, Λόρα Ντερν.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ