Τρίτη 17 Ιούλη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Διάλεξη Π. Στάιν περί τραγωδίας

Ο Πέτερ Στάιν, κατά τη διάλεξή του στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου
Ο Πέτερ Στάιν, κατά τη διάλεξή του στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου
Προπαραμονές της παράστασής του με τη σοφόκλεια «Ηλέκτρα» ο Πέτερ Στάιν, έδωσε «μάθημα» (στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου), στα πλαίσια του κύκλου μαθημάτων του Ευρωπαϊκού Δικτύου Ερευνας και Τεκμηρίωσης Παραστάσεων Αρχαίου Δράματος, με «δασκάλους» Ελληνες και ξένους πανεπιστημιακούς και καλλιτέχνες, και «μαθητές» Ελληνες και ξένους καθηγητές και φοιτητές πανεπιστημίων και καλλιτέχνες. Ο Γερμανός σκηνοθέτης είπε ότι από την εφηβεία του ασχολείται με την αρχαία τραγωδία. Δεκατριάχρονος μετέφρασε μια σοφόκλεια τραγωδία.

«Για να αναλύσεις την καρδιά μιας τραγωδίας, πρέπει να τη μεταφέρεις στη σκηνή. Η τραγωδία δεν έχει τίποτα κοινό με την ποίηση. Κάθε πρόσωπο εκπροσωπεί το Δίκαιό του. Η τραγωδία είναι πολύ επαναστατική και πολύ συντηρητική ταυτόχρονα». Αυτές, μεταξύ άλλων, τις απόψεις εξέφρασε ο σκηνοθέτης για την τραγωδία, που «έχει νόημα όταν τα πράγματα αποκαλύπτονται». Ο Στάιν προτιμά την έλλειψη σκηνικού, ουδέτερα κοστούμια και ελεύθερη κίνηση του Χορού, του «πιο ελκυστικού κι ενδιαφέροντος στοιχείου της τραγωδίας», που «έχει την ίδια σημασία με τον πρωταγωνιστή». Ο Στάιν δεν ενδιαφέρεται για το θρησκευτικό, αλλά το λογικό στοιχείο στην αρχαιοελληνική τραγωδία. Θεωρεί την τραγική ειρωνεία ένα από τα βασικότερα στοιχεία της τραγωδίας, και ιδιαίτερα στην «Ηλεκτρα», γιατί «νιώθουμε συμπόνια για την Ηλέκτρα που θρηνεί τον αδερφό της Ορέστη», ενώ είναι ζωντανός. «Πρόκειται για πολύ σκληρό έργο. Η Ηλέκτρα πολεμά σαν τρελή για την εκδίκηση», αλλά επειδή δεν εκδικείται η ίδια, «στο τέλος δεν είναι ανακουφισμένη», επισήμανε ο σκηνοθέτης.

Να σημειώσουμε ότι χτες ομιλητής ήταν ο Βρετανός ποιητής, μεταφραστής Τόνι Χάρισον, ενώ σήμερα ο Βασίλης Παπαβασιλείου.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ