Παρασκευή 22 Αυγούστου 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΙΜΕΣ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
Πλαφόν στα πρατήρια, παζάρια με τις εταιρείες

Απροκάλυπτη η άρνηση της κυβέρνησης να επιβάλει πλαφόν σε όλο το φάσμα της αγοράς καυσίμων

ICON

Στην τακτική της δημιουργίας εντυπώσεων κινήθηκε και χτες η κυβέρνηση όσον αφορά στο θέμα των τιμών των υγρών καυσίμων. Ο Χρ. Φώλιας, μετά τη συνάντηση που είχε με τον πρωθυπουργό, με αντικείμενο τις συναντήσεις που θα ξεκινήσουν την επόμενη βδομάδα ενόψει της πρωθυπουργικής ομιλίας στη ΔΕΘ, έκανε λόγο για «συνεχή και αδιάλειπτη προσπάθεια νοικοκυρέματος της αγοράς». Ουσιαστικά, επιβεβαίωσε για ακόμα μια φορά ότι το μόνο που απασχολεί την κυβέρνηση είναι η αποκατάσταση της... «τιμής» της «ελεύθερης αγοράς» και του «ανταγωνισμού», που σημαίνει απόλυτο σεβασμό στα ιερά και τα όσια των μονοπωλίων της διύλισης και της εμπορίας πετρελαιοειδών.

Αυτό, άλλωστε, καταδείχτηκε και από την παρέμβαση του υπουργού Ανάπτυξης, προχτές αργά το απόγευμα, ο οποίος σε ρόλο μεσάζοντα ζήτησε από τις εταιρείες πετρελαιοειδών να ρίξουν προσωρινά «νερό στο κρασί τους», προκειμένου να αναχαιτίσει τις κινητοποιήσεις των βενζινοπωλών στην Κρήτη.

Το ιστορικό είναι λίγο - πολύ γνωστό. Τα επίπεδα του πλαφόν στις λιανικές τιμές, ειδικά για την περίπτωση της Κρήτης, ορίστηκαν σε επίπεδα που ήταν χαμηλότερα ακόμα και από τις τιμές χονδρικής, με τις οποίες τα πρατήρια προμηθεύονταν τα καύσιμα. Οι πρατηριούχοι ζήτησαν να επιβληθεί πλαφόν και στις χονδρικές τιμές, κάτι που αρνήθηκε η κυβέρνηση και έτσι προχώρησαν στο κλείσιμο των βενζινάδικων σε δύο νομούς. Για την αντιμετώπιση της κατάστασης η κυβέρνηση ήρθε σε συνεννόηση με τις εταιρείες πετρελαιοειδών. Για την ακρίβεια, ο υπουργός τους ζήτησε να μειώσουν κατά 5 λεπτά τη χονδρική τιμή για την περίοδο που ισχύει το πλαφόν στις λιανικές τιμές.

Μπορεί τα πρατήρια βενζίνης να επαναλειτούργησαν, ωστόσο εκείνο που αποδείχτηκε είναι η άρνηση της κυβέρνησης να πάρει οποιοδήποτε μέτρο θα μπορούσε να θίξει όχι απλά την κερδοφορία και την ασυδοσία των μονοπωλίων της διύλισης και εμπορίας καυσίμων, αλλά το ίδιο το δικαίωμά τους να ορίζουν οποτεδήποτε και κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες τις τιμές στα καύσιμα. Κι αυτό, ακόμα και σε ειδικές υποτίθεται περιπτώσεις, όπως η συγκεκριμένη που και η ίδια η κυβέρνηση έκρινε πως είναι αναγκασμένη να επιβάλει πλαφόν για τη συγκράτηση των τιμών. Ετσι η στάση της απέναντι στις εταιρείες περιορίζεται σε παρασκηνιακές διαβουλεύσεις και παζάρια, επιδιώκοντας να αποσπάσει τη συναίνεσή τους σε προσωρινές πυροσβεστικές κινήσεις που καθόλου δεν αλλάζουν το γεγονός της απόλυτης ασυδοσίας που απολαμβάνουν χάρη στην κυβερνητική πολιτική.

Ωστόσο, η αποδοχή της μείωσης της τιμής εκ μέρους των εταιρειών, αποτελεί ακόμη μια περίτρανη απόδειξη των τεράστιων περιθωρίων που έχουν τα μονοπώλια της εμπορίας πετρελαιοειδών να ρίξουν τις τιμές, κάτι το οποίο, άλλωστε, προκύπτει και από τα ίδια τα μεγέθη των οικονομικών αποτελεσμάτων και της κερδοφορίας τους. Επιπλέον, το γεγονός ότι ισχύει για περιορισμένο χρονικό διάστημα, καθιστά βέβαιο ότι από Σεπτέμβρη αυτά τα πέντε λεπτά θα τα πάρουν πίσω και με το παραπάνω.

Στο μεταξύ, η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας που συνεδρίασε χτες ζητάει το πλαφόν να επιβάλεται σε όλα τα στάδια διακίνησης καυσίμων.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ