Κυριακή 11 Οχτώβρη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΙΟΔΙΑ - ΧΑΡΑΤΣΙΑ ΣΤΟΥΣ ΕΘΝΙΚΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ
Να καταργηθούν τώρα όλα τα διόδια!

Με ευθύνη ΝΔ και ΠΑΣΟΚ που ψήφισαν μαζί τις συμβάσεις παραχώρησης και έδωσαν στο μεγάλο κεφάλαιο τους οδικούς άξονες, οι εργαζόμενοι σε όλη τη χώρα επιβαρύνονται με διόδια ακόμα και για τοπικές μετακινήσεις

Από πρόσφατη κινητοποίηση του ΚΚΕ και της ΚΝΕ με αίτημα την κατάργηση όλων των διοδίων
Από πρόσφατη κινητοποίηση του ΚΚΕ και της ΚΝΕ με αίτημα την κατάργηση όλων των διοδίων
Η τιμή των διοδίων που πληρώνουν οι οδηγοί στους οδικούς άξονες, μέσα σε 1,5 χρόνο αυξήθηκε πάνω από 200%. Το τελευταίο διάστημα «φυτρώνουν» όλο και περισσότεροι σταθμοί διοδίων, μέσα σε αυτούς και οι πλευρικοί, με αποτέλεσμα να χρυσοπληρώνουν οι οδηγοί ακόμα και για μια τοπική μετακίνηση, λίγων χιλιομέτρων, από και προς τη δουλειά ή το σπίτι του.

Οι υπέρογκες αυτές αυξήσεις, αλλά και όσες επακολουθήσουν, προβλέπονται από τις συμβάσεις παραχώρησης τύπου ΣΔΙΤ, που μαζί ψήφισαν στη Βουλή και η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, παραχωρώντας και το εθνικό οδικό δίκτυο στο μεγάλο κεφάλαιο και συγκεκριμένα σε ορισμένους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους.

Η μόνη φιλολαϊκή πολιτική πρόταση είναι αυτή που έχει διατυπώσει το ΚΚΕ: «Να καταργηθούν τώρα όλα τα διόδια». Για να μπορεί ο λαός να κυκλοφορεί ελεύθερα σε όλο το εθνικό οδικό δίκτυο χωρίς να πληρώνει τα απαράδεκτα και υπέρογκα χαράτσια.

Με αφορμή την κινητοποίηση της περασμένης Παρασκευής στον κόμβο της Τραγάνας, όπου κάτοικοι έκλεισαν τα διόδια, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ με ανακοίνωσή του επισημαίνει:

«Το ΚΚΕ χαιρετίζει και δηλώνει τη συμπαράστασή του στις λαϊκές κινητοποιήσεις κατά των διοδίων, επισημαίνοντας ότι ο λαός δεν πρέπει να περιοριστεί στο αίτημα για μείωση των τιμών ή κατάργηση μερικών διοδίων, αλλά να απαιτήσει την πλήρη κατάργησή τους. Εχει δικαίωμα σε δωρεάν σύγχρονους και ασφαλείς αυτοκινητοδρόμους, γιατί τους έχει πληρώσει και συνεχίζει να τους πληρώνει με τα υπέρογκα τέλη κυκλοφορίας, με τους μεγάλους φόρους στα καύσιμα».

Οι συμβάσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ

Η πορεία για την ιδιωτικοποίηση των εθνικών αξόνων χαράχτηκε και εφαρμόστηκε πιστά από τις κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ τα τελευταία 17 χρόνια, με αποτέλεσμα ο ελληνικός λαός να χρυσοπληρώνει τα έργα και για την κατασκευή (από τον κρατικό προϋπολογισμό και τη φορολογία του) και για τη χρήση, πληρώνοντας πανάκριβα διόδια.

Θυμίζουμε ότι οι συμβάσεις παραχώρησης για την Αττική Οδό και τη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου δημοπρατήθηκαν επί κυβέρνησης ΝΔ και υλοποιήθηκαν από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ. Με τις συμβάσεις αυτές το ελληνικό δημόσιο, δηλαδή ο ελληνικός λαός ανέλαβε να πληρώσει πάνω από το 30% της κατασκευής από «ζεστό» χρήμα από τον κρατικό προϋπολογισμό και κοινοτικά κονδύλια, ενώ εγγυήθηκε τα δάνεια των τραπεζών προς τους κατασκευαστές, αλλά και τα κέρδη των κατασκευαστικών ομίλων. Αντίθετα, οι κατασκευαστές χρηματοδοτώντας τα έργα με λιγότερο από 10% και απολαμβάνοντας διάφορες φοροαπαλλαγές, ανέλαβαν την εκμετάλλευσή τους για μερικές δεκαετίες.

Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι σήμερα οι οδηγοί να πληρώνουν χαράτσι 2,70 ευρώ για κάθε διαδρομή στην Αττική Οδό, δηλαδή μέσα στον πολεοδομικό ιστό του Λεκανοπεδίου και 11,70 ευρώ για κάθε διέλευση από τη γέφυρα του Ρίου - Αντιρρίου.

Οι πέντε «συμβάσεις παραχώρησης» για τους οδικούς άξονες (Ιόνια Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Αυτοκινητόδρομος Ανατολικής Πελοποννήσου, Αυτοκινητόδρομος Βόρειας Πελοποννήσου και Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας) δημοπρατήθηκαν το 2002 επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ και υπογράφηκαν από την κυβέρνηση της ΝΔ. Ολες οι συμβάσεις ψηφίστηκαν στη Βουλή και από τα δύο κόμματα, ενώ την τελευταία (Αυτοκινητόδρομος Βόρειας Πελοποννήσου) την ψήφισε και ο ΛΑ.Ο.Σ.

Συμβάσεις λαϊκής αφαίμαξης

Πρόκειται για συμβάσεις λαϊκής αφαίμαξης, τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά των οποίων είναι: Οι κατασκευαστές ενώ συμβάλλουν με 5% ή 6% στην κατασκευή των έργων από δικά τους κεφάλαια, θα τα εκμεταλλεύονται για τουλάχιστον 25 χρόνια. Αντίθετα, το δημόσιο, δηλαδή ο ελληνικός λαός αναλαμβάνει:

  • Τη χρηματοδότηση με «ζεστό» χρήμα των εργαζομένων (από τον κρατικό προϋπολογισμό και επιδοτήσεις της ΕΕ) του 30% έως και του 35% του κόστους των έργων.
  • Την παράδοση των εισπράξεων των ήδη υπαρχόντων σταθμών διοδίων, και μάλιστα πάνω από ένα χρόνο πριν αρχίσουν τα έργα, με αποτέλεσμα να καθίσταται εντελώς αμφίβολο αν θα βάλουν οι ιδιωτικοί όμιλοι, έστω και ένα ευρώ από την τσέπη τους.
  • Την παράδοση έργων που τώρα κατασκευάζονται ύψους 2 δισ. ευρώ. Μόνο το πέταλο του Μαλιακού που θα παραδοθεί στους ομίλους και θα βάλουν και εκεί διόδια οι ιδιωτικοί όμιλοι θα στοιχίσει τελικά πάνω από 800 εκατ. ευρώ.
  • Σε μερικά από τα έργα, εκτός όλων των άλλων, παρέχονται και επιδοτήσεις λειτουργίας, δηλαδή εγγυήσεις κερδοφορίας προς τις κοινοπραξίες! Για παράδειγμα, αυτό συμβαίνει στον άξονα Κεντρικής Ελλάδας (η συνολική επιδότηση μπορεί να φτάσει και τα 400 εκατ. ευρώ) και Τρίπολης - Καλαμάτας - Σπάρτης (132 εκατ. ευρώ).

Σημειώνουμε ότι οι συμβάσεις προβλέπουν την αύξηση των διοδίων σε τρία στάδια: Οι πρώτες αυξήσεις που κυμάνθηκαν από 35% έως και 180% (!) έγιναν πέρσι. Φέτος ακολούθησαν νέες αυξήσεις από 52% έως 73%, με πρόσχημα την χιλιομετροχρέωση (τουλάχιστον στο τμήμα Αθηνών - Λαμίας), ενώ νέες αυξήσεις θα αρχίσουν να επιβάλλονται σταδιακά σε δύο χρόνια, ανάλογα με την ολοκλήρωση των έργων. Το χαράτσι θα φτάσει στα 8 λεπτά το χιλιόμετρο, από 3,5 με 4 λεπτά που είναι σήμερα και 1,7 λεπτό που ήταν πέρσι. Μάλιστα, οι όμιλοι έχουν το δικαίωμα να αυξάνουν την τιμή των διοδίων κάθε χρόνο με βάση τον πληθωρισμό...

Παράλληλα, από φέτος άρχισαν να λειτουργούν και πλευρικοί σταθμοί διοδίων και έτσι είναι αναγκασμένοι να πληρώνουν διόδια και όσοι οδηγοί κάνουν τοπικές διαδρομές, ακόμη και στον παράδρομο της Εθνικής Αθηνών - Λαμίας.

Ειδικότερα, κατά μήκος της εθνικής οδού Αθηνών - Λαμίας πλευρικοί σταθμοί λειτουργούν ήδη στο ύψος του Καπανδριτίου (στοιχίζουν 1,05 ευρώ για τα ΙΧ), Μαλακάσας (0,80 ευρώ), Οινοφύτων (0,35 ευρώ), Θήβας (0,50 ευρώ) και Τραγάνας(1,75 ευρώ). Μάλιστα, η ιδιωτική κοινοπραξία ετοιμάζει την κατασκευή και άλλων πλευρικών σταθμών διοδίων κατά μήκος της διαδρομής, με πιο χαρακτηριστικούς αυτούς στους κόμβους Αγίου Στεφάνου και Βαρυμπόμπης, που θα αναγκάσουν τους εργαζόμενους της Βορειοανατολικής Αττικής να πληρώνουν διόδια για να πάνε και να 'ρθουν στη δουλειά ή στο σπίτι τους.

Διόδια ...αεροπορικά!

Αξίζει να σημειώσουμε ότι σήμερα, μετά τις αλλεπάλληλες αυξήσεις που έγιναν, ένας οδηγός ΙΧ που θα χρειαστεί να διανύσει την απόσταση Αθήνα - Θεσσαλονίκη με επιστροφή θα πληρώνει πλέον για διόδια 34,40 ευρώ (δηλαδή, όσο περίπου και τη βενζίνη), έναντι 20 ευρώ που πλήρωνε μέχρι το καλοκαίρι και έναντι 11,40 ευρώ που πλήρωνε μέχρι πέρσι την άνοιξη.

Με τιμές... αεροπορικού εισιτηρίου είναι αναγκασμένοι να ταξιδεύουν επίσης οι οδηγοί από την Αθήνα έως το Αντίρριο, λόγω της αύξησης των διοδίων στην Εθνική Οδό Αθηνών - Πάτρας (μέχρι και 175% από το Σεπτέμβρη του 2008) και κατά 5% στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου (από τις αρχές του 2009), που έθεσαν σε εφαρμογή οι ιδιωτικές κοινοπραξίες στις οποίες παραχωρήθηκαν τα έργα από τις κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ! Είναι χαρακτηριστικό ότι η διαδρομή αυτή με επιστροφή με ένα ΙΧ στοιχίζει πλέον 34,69 ευρώ μόνο για τα διόδια.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι:

  • Διόδια από 15 λεπτά έως 30 λεπτά το χιλιόμετρο θα πληρώνουν οι κάτοικοι του Λεκανοπεδίου αν υλοποιηθούν από τη σημερινή κυβέρνηση οι σχεδιασμοί της προηγούμενης για κατασκευή των επεκτάσεων της Αττικής Οδού με σύμβαση παραχώρησης.
  • Διόδια σε λίγο διάστημα θα μπουν και σε 13 σταθμούς που ετοιμάζονται κατά μήκος της Εγνατίας Οδού, αν και το έργο, που στοίχισε 6,5 δισ. ευρώ, πλήρωσε από τον κρατικό προϋπολογισμό και κοινοτικά κονδύλια εξολοκλήρου ο ελληνικός λαός.

Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ