Πέμπτη 23 Νοέμβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 30
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΟΛΥΜΠΙΑΚΑ ΕΡΓΑ
Διαδικασίες εξπρές λόγω... καθυστερήσεων
  • Σύμπτυξη του χρονοδιαγράμματος ανακοίνωσε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, με ό,τι αυτή συνεπάγεται  για  την αδιαφάνεια, τα «πανωπροίκια» και το περιβαλλοντικό κόστος... 
  • Πάνω από 421 δισ. θα κοστίσουν σύμφωνα με τις αρχικές προβλέψεις τα «συμπληρωματικά» οδικά έργα

Η μακέτα του Πολυδύναμου Κέντρου Φαλήρου

«Αθήνα 2004»

Η μακέτα του Πολυδύναμου Κέντρου Φαλήρου
Την ολοκλήρωση των πέντε Ολυμπιακών Εργων της αρμοδιότητάς του κατά 4 μήνες νωρίτερα, δηλαδή το Γενάρη του 2004, κάτω όμως από αρκετές προϋποθέσεις, ανακοίνωσε χτες ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης. Μια ακόμη, δηλαδή, «σύμπτυξη» του χρονοδιαγράμματος, που κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τελικά πόσο θα κοστίσει, σε διαφάνεια, «πανωπροίκια» και περιβαλλοντικό κόστος...

Πρόκειται για τα Ολυμπιακά έργα: Κέντρο Κωπηλασίας (Σχινιάς), Κέντρο Κανό Σλάλομ (Ριζάρι), Κέντρο Ιστιοπλοΐας (Αγιος Κοσμάς), Κέντρο Μπιτς Βόλεϊ (Φαληρικός Ορμος), Ολυμπιακές Εγκαταστάσεις στο Ελληνικό, οι οποίες σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα πρόκειται να παραδοθούν το Μάη του 2004. Σύμφωνα με τις χτεσινές δηλώσεις του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, τα έργα αυτά μπορούν να παραδοθούν το Γενάρη του 2004, αν όμως συντμηθούν ορισμένες διαδικασίες που έχουν να κάνουν:

  • Με τη συντόμευση του χρόνου για προέλεγχο και έλεγχο των αναθέσεων μελετών και έργων από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
  • Με την προώθηση με διαγωνισμούς, πριν την οριστικοποίηση των μελετών, συγκεκριμένων προκαταρκτικών έργων (περιφράξεις και χωματουργικά).
  • Με την επιτάχυνση των διαδικασιών για τις απαλλοτριώσεις, την άρση παραχωρήσεων εκτάσεων, αλλά και για την έκδοση κοινών Υπουργικών Αποφάσεων για τους περιβαλλοντικούς όρους. (Μιλάμε, δηλαδή, για απαλλοτριώσεις και περιβαλλοντικές μελέτες, εξπρές...).
  • Με την επιτάχυνση των διαδικασιών δημοπράτησης βασικών τμημάτων των έργων. (Πρόκειται, προφανώς, για τις διαδικασίες με προεπιλογές, που έχει αποκαλύψει ο πρώην υπουργός Πολιτισμού Θ. Πάγκαλος...).
  • Με την κατάθεση των Ολυμπιακών Προσαρμογών (τα γνωστά over lays) που θα πρέπει να κατατεθούν από τη ΔΟΕ κατόπιν συνεννόησης με τις Αθλητικές Ομοσπονδίες, οι οποίες θα πρέπει να συμπεριληφθούν στις οριστικές μελέτες για την κατασκευή των αθλητικών έργων.
Εκπτώσεις...


Η όλη βέβαια προσπάθεια για τη συντόμευση του χρόνου παράδοσης των έργων αυτών, εκτός από παρακινδυνευμένη, είναι προφανώς και επικίνδυνη. Κι αυτό καθώς αυξάνεται πλέον ο φόβος με την επίκληση της ακόμη μεγαλύτερης «στενότητας» του χρονοδιαγράμματος να έχουμε «εκπτώσεις», τόσο στα θέματα της διαφάνειας στην ανάθεση μελετών και έργων, τόσο στην αύξηση του κόστους των έργων, όσο και σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος κ.λπ. Κι όσο κι αν αυτά τα απορρίπτει μετά βδελυγμίας τουλάχιστον στα λόγια ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, η πράξη από άλλα έργα που εκτελούνται (για παράδειγμα τα «μέτρα επιτάχυνσης» στο μετρό που στοίχισαν αρκετά πρόσθετα δισ. δρχ.) δικαιώνει όσους εκφράζουν επιφυλάξεις.

Πολύ περισσότερο που, για την εκτέλεση των έργων αυτών υπάρχουν ακόμη αρκετά «αγκάθια», που πρέπει να επιλυθούν για τα έργα αυτά, όπως:

  • Οι προσφυγές των περιβαλλοντικών οργανώσεων στο ΣτΕ και στην Επίτροπο για το Περιβάλλον της ΕΕ για το κωπηλατοδρόμιο στο Σχινιά.
  • Η διαπίστωση ότι το νερό της Μακαρίας Πηγής δεν επαρκεί για την τροφοδοσία του κωπηλατοδρομίου στο Σχινιά και του κανό στο Ριζάρι και τώρα εξετάζεται η δυνατότητα να γίνει με την κατασκευή αγωγού από τη Λίμνη Μαραθώνα, με ένα πρόσθετο κόστος που αγγίζει τα 8 δισ. δρχ.
  • Η αντιμετώπιση της αντιπλημμυρικής προστασίας του ιστιοπλοϊκού Κέντρου Αγίου Κοσμά, αλλά και των ολυμπιακών εγκαταστάσεων που θα γίνουν στο Ελληνικό.
  • Η ανάκληση διαφόρων παραχωρήσεων εκτάσεων σε φορείς, που αφορά το Φαληρικό όρμο και τον Αγιο Κοσμά.

Οσον αφορά το εκτιμώμενο οριστικό κόστος των πέντε αυτών έργων, από τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ χτες καμία αναφορά δεν έγινε. Επίσης, σύμφωνα με τις δηλώσεις του φαίνεται πως παραμένει «θολό» το τοπίο όσον αφορά τις πολυδύναμες εγκαταστάσεις που πρόκειται να γίνουν στον Ιππόδρομο.

Τα «συμπληρωματικά» οδικά

Πάνω από 421 δισ. δρχ. προβλέπεται να στοιχίσουν, σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς, τα 12 από τα 16 οδικά και άλλα έργα που πρόκειται να εκτελέσει το ΥΠΕΧΩΔΕ για την υποστήριξη των Ολυμπιακών Αγώνων. Αυτό προκύπτει από την ενημερωτική έκθεση προόδου των έργων αυτών που πρόκειται να παραδώσει σήμερα ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης στον αντιπρόεδρο της ΔΟΕ Ζακ Ρογκ. Στο κόστος αυτό δεν περιλαμβάνονται το κόστος του τμήματος του βόρειου κλάδου του Ολυμπιακού Δακτυλίου (ΟΔ), ο οποίος αποτελεί τμήμα της Σταυρού - Ελευσίνας που ήδη κατασκευάζεται, το κόστος των επεκτάσεων του μετρό (από τη Δάφνη στην Ηλιούπολη, από το Πεντάγωνο στο Σταυρό και από Σεπόλια στο Περιστέρι), επεκτάσεις που δεν προβλέπονταν στο Φάκελο Υποψηφιότητας, αλλά προβλέπεται να ολοκληρωθούν - τουλάχιστον «στα χαρτιά» - μέχρι το 2004. Επίσης το κόστος της κατασκευής σταθμών στάθμευσης και μετεπιβίβασης, αλλά και των οδικών συνδέσεων των Ολυμπιακών Αθλητικών Εγκαταστάσεων στις πόλεις Ηράκλειο, Πάτρα, Βόλος και Θεσσαλονίκη, η οριστικοποίηση των οποίων αναμένεται να γίνει στις 15 Δεκέμβρη και να περιληφθούν στο Περιφερειακό Πρόγραμμα. Αν προστεθούν όλα αυτά, τότε το συνολικό κόστος των 16 έργων αγγίζει - ίσως και να ξεπερνά - το 1 τρισ. δρχ.

Ας τα δούμε όμως ένα - ένα:

  • Βόρειος Κλάδος ΟΔ. Πρόκειται, όπως προαναφέραμε, για τμήμα της Σταυρού - Ελευσίνας και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του 2002.
  • Ανατολικός κλάδος ΟΔ (Συγγρού - Καλλιρρόης - Β. Κωνσταντίνου - Β. Σοφίας - Κηφισίας). Μήκος 15,2 χλμ., κόστος 30,72 δισ. δρχ., ολοκλήρωση μελέτης Ιούνης 2001 και έργου Μάρτης 2004.
  • Δυτικός Κλάδος ΟΔ (Λ. Κηφισσού από Αττική Οδό μέχρι Ποσειδώνος). Μήκος 15,2 χλμ., κόστος 80 δισ. δρχ., ολοκλήρωση μελέτης Μάης 2001 και κατασκευής Μάρτης 2004.
  • Νότιος Κλάδος ΟΔ (Λ. Κηφισσού - Λ. Συγγρού - Αγ. Κοσμάς). Μήκος 11,2 χλμ. κόστος 10,44 δισ. δρχ., ολοκλήρωση μελέτης Απρίλης 2001 και κατασκευής Μάρτης 2004.
  • Επέκταση Λ. Κύμης - Σύνδεση με Ολυμπιακό Χωριό. Μήκος 10,5 χλμ. κόστος 40,55 δισ. δρχ., ολοκλήρωση μελέτης τον Απρίλη 2001 και κατασκευής Μάρτης 2001.
  • Λεωφ. Τροχιοδρόμων (Α. Παπανδρέου) - Δραπετσώνα - Κερατσίνι. Μήκος 8 χλμ., κόστος 40 δισ. δρχ., ολοκλήρωση μελέτης Απρίλης 2001 και κατασκευής Μάρτης 2004.
  • Λεωφ. Βάρης - Κορωπιού. Μήκος 12 χλμ., κόστος 15,21 δισ. δρχ., ολοκλήρωση μελέτης Ιούνης 2001 και κατασκευής Μάρτης 2004.
  • Μαραθώνια Διαδρομή και σύνδεση κέντρων στο Σχινιά και στο Ριζάρι Λ. Σταυρού - Ραφήνας. Κόστος 68 δισ. δρχ. ολοκλήρωση μελετών Ιούνης 2001 και κατασκευής Μάρτης 2004.
  • Σύνδεση ΟΑΚΑ και Κέντρων Ραδιοτηλεόρασης και Τύπου. Κόστος 18,60 δισ. δρχ., ολοκλήρωση μελέτης Ιούλης 2001 και κατασκευής Μάρτης 2004.
  • Συνδέσεις Κέντρων Ιππασίας και Σκοποβολής στο Μαρκόπουλο. Μήκος 14 χλμ., κόστος 14,3 δισ. δρχ., ολοκλήρωση μελετών Ιούνης 2001 και κατασκευής Μάρτης 2004.
  • Συνδέσεις αθλητικών εγκαταστάσεων στο Γαλάτσι, Νίκαια, Ανω Λιόσια και Γουδί. Κόστος 9,5 δισ. (μαζί με τις μελέτες) και ολοκλήρωση κατασκευής Ιούνης 2003.
  • Αναβάθμιση Φωτεινής Σηματοδότησης - Κέντρο Ελέγχου και Διαχείρισης Κυκλοφορίας. Κόστος 12 δισ. δρχ.
  • Αναπλάσεις και Δράσεις Βελτίωσης της Εικόνας της Πόλης. Πρόκειται για αναπλάσεις γύρω από χώρους των ολυμπιακών εγκαταστάσεων, του Κέντρου της Αθήνας κ.λπ. με συνολικό εκτιμώμενο κόστος 83,7 δισ. δρχ. Ολοκλήρωση μελετών Οκτώβρης 2003 και κατασκευών Μάρτης 2004 (προφανώς, πολλά από αυτά δε θα γίνουν).

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ