Κυριακή 26 Νοέμβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η Δουλιά και ο Ανθρωπος

(Αφιερώνεται εξαιρετικά σ' αυτούς που εμπνεύστηκαν, συνέγραψαν και κατέθεσαν στη Βουλή το εργασιακό νομοσχέδιο)

Ο άνθρωπος στην αρχή, μόλις στάθηκε στα δυο του πόδια, απέκτησε, δηλαδή την όρθια στάση, (δυπεταλισμός λέγεται στην παλαιοανθρωπολογία) και άρχισε να χειρίζεται τα δυο του χέρια, να κινείται κανονικά, όχι όπως τα άλλα ζώα, και να σκέφτεται (αυτό εξάλλου σημαίνει και homo sapiens, σκεπτόμενος άνθρωπος, δηλαδή) συνειδητοποίησε την οικολογική του σχέση με τη φύση. Συνειδητοποίησε τις ανάγκες που του δημιουργούσε αυτή η σχέση και, πρώτ' απ' όλα συνειδητοποίησε τις δυνατότητές του να μεταποιεί τη φύση, για να αντιμετωπίσει αυτές τις ανάγκες. Συνειδητοποίησε, δηλαδή, τη σχέση ανάγκης, διατροφής και επιβίωσης, τη σχέση επιβίωσης και Ιστορίας. Και μια τέτοια συνειδητοποίηση αποκτά κοινωνική σημασία, από τη στιγμή που θα οδηγήσει τον άνθρωπο, τον σκεπτόμενο άνθρωπο, να ανακαλύψει και την κοινωνική σημασία της δουλιάς. Να ανακαλύψει την κοινωνική σημασία της προσπάθειάς του να αξιοποιεί τη δύναμη των χεριών και του μυαλού του, μετατρέποντας την αργή φύση σε κοινωνικό αγαθό. Και φυσικά, η προσπάθεια αυτή δεν είχε ποτέ τη μορφή μιας ελαστικής "απασχόλησης", χωρίς πρόγραμμα και συγκεκριμένη προοπτική.

Ακόμα και την εποχή που ο άνθρωπος, ο σκεπτόμενος άνθρωπος, στήριζε την επιβίωσή του στο κυνήγι δρούσε, δηλαδή δούλευε, με βάση την παρατήρηση, την οργανωμένη κίνηση και το συγκεκριμένο σκοπό. Παρατηρούσε το θήραμα, έστηνε τις παγίδες, ακόνιζε τα κυνηγετικά του όπλα, και περίμενε υπομονετικά ό,τι προσεκτικά είχε παρατηρήσει. Κι όταν πέρασε από το κυνήγι στην προγραμματισμένη παραγωγή της τροφής του, οργάνωσε, με βάση τις κοινωνικές του ανάγκες, την εργασία. Τη μοίρασε προβάλλοντάς τη στο χρόνο που διέθετε, την υποστήριξε με τις τεχνολογικές εμπειρίες που είχε στο μεταξύ αποκτήσει και, προπαντός, υπολόγισε από πριν το πώς και για ποιον θα διαχειριζόταν αυτός ο ίδιος το παραγωγικό του πλεόνασμα. Θα το αποθήκευε ή θα το αντάλλασσε; Θα το φύλαγε, δηλαδή, για τις ώρες της μεγάλης ανάγκης ή θα το έδινε στο γείτονά του, για να πάρει από αυτόν ό,τι του έλειπε; Και όλα αυτά με ορθολογικές και καλά υπολογισμένες ισορροπίες, όπως δείχνουν τα ευρήματα των ανασκαφών που μας βοηθούν να συμπεράνουμε με ποιον τρόπο ο άνθρωπος μετέτρεπε τη δουλιά σε Ιστορία πριν από εφτά και παραπάνω χιλιάδες χρόνια.

Κι όμως ύστερα από τόσα χρόνια ήρθαν άλλοι άνθρωποι, οι άνθρωποι της σημερινής κυβέρνησης να διαφωνήσουν με την απλή λογική του Homo Sapiens, που συνέλαβε με ένα πολύ απλό τρόπο τη διαλεκτική της Ιστορίας. Τη διαλεκτική εκείνη που αρνείται την απελπισία του Αυστραλοπιθήκου και βάζει στη θέση της την προοπτική και την ελπίδα της δουλιάς. Που αρνείται, με άλλα λόγια, την περιπέτεια της αλλοτρίωσης και βάζει στη θέση της την ευδαιμονία της παραγωγικής δημιουργίας.

Ηρθαν ύστερα από τόσα χρόνια άλλοι άνθρωποι, οι άνθρωποι της κυβέρνησης, για να μετατρέψουν την ορθή λογική του Homo Sapiens σε καταχθόνιους αριθμούς, να αντικαταστήσουν την κοινωνική ανάγκη με τη δίψα του κέρδους και την ιστορική δύναμη της δουλιάς με το σπεκουλάρισμα του φαντασματικού τριανταπεντάωρου.

Γιατί, λοιπόν, να ψάχνει κανείς να βρει επιχειρήματα, για να αποδείξει πως όσο βαθιά υπονομεύει η επίσημη πολιτεία τη σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο και στη δουλιά τόσο βαθιά μάς γυρνάει πίσω, πιο πίσω από την προϊστορία; Μελετώντας την ιστορία του ανθρώπου ό,τι κι αν συναντήσεις μπροστά σου είτε αυτό είναι εργαλείο είτε παιχνίδι είτε όπλο είτε απανθρακωμένος καρπός, θριαμβικό τραγούδι ή θρηνητικό άσμα είναι το αποτέλεσμα της δουλιάς που μόνο ο ίδιος ο άνθρωπος μπορεί να ορίσει, με ένα και μοναδικό σκοπό, τη διατήρησή του ως κοινωνικού υποκειμένου μέσα στην Ιστορία. Τα "νομοσχέδια" που αναιρούν αυτή τη δυνατότητα ούτε την ανεργία χτυπούν ούτε την "απασχόληση" υποστηρίζουν, απλώς μας πάνε πίσω. Πιο πίσω από την εποχή εκείνη που ο άνθρωπος στάθηκε στα δυο του πόδια και ξεχώρισε από τα ζώα. Δεν το λέω εγώ, η μελέτη της ιστορίας του Ανθρώπου το αποδείχνει!


Του
Γ. Χ. ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ