Ουσιαστικά, με το νέο καθεστώς που θα θεσπιστεί, η ευθύνη ελέγχου για τη λειτουργία του συστήματος παρακολούθησης θα περάσει στην αρμοδιότητα της Αρχής, ενώ θα μπορεί να τίθεται και υπό την κρίση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ). Αναγκαία προϋπόθεση για τη νομιμότητα της εγκατάστασης και της λειτουργίας των καμερών είναι η έκδοση ΠΔ από τον υπουργό Δικαιοσύνης που θα ορίζει το πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της Αστυνομίας ή άλλης αρμόδιας αρχής για την ηλεκτρονική παρακολούθηση των πολιτών.
Ειδικά, για τη βιντεοσκόπηση των διαδηλώσεων, η Αρχή στη γνωμοδότησή της αναφέρει ότι θα πρέπει να έχει εξαιρετικό χαρακτήρα που θα διασφαλίζεται με κατάλληλες αυστηρές προϋποθέσεις στο Προεδρικό Διάταγμα «λόγω του κινδύνου που ενέχει η καταγραφή εικόνας κατά τη νόμιμη άσκηση του δικαιώματος του συνέρχεσθαι».
Βέβαια, είναι γνωστές σε όλους οι μεθοδεύσεις της Αστυνομίας και αρκετές φορές στο παρελθόν έχει αποκαλυφθεί ότι προβαίνει σε παρακολουθήσεις απεργιακών και λαϊκών κινητοποιήσεων. Στο ΠΔ που θα εκδοθεί, σύμφωνα με τη γνωμοδότηση της Αρχής, «επιτρέπεται η λειτουργία συστημάτων επιτήρησης με τη λήψη ή καταγραφή ήχου ή εικόνας σε δημόσιους χώρους» για την αποτροπή και την καταστολή σοβαρών αξιόποινων πράξεων κατά προσώπων και περιουσιακών αγαθών, τη διαφύλαξη της εθνικής άμυνας, της κρατικής ασφάλειας και τη διαχείριση της κυκλοφορίας.
Χαρακτηριστικά, στη γνωμοδότηση αναφέρεται ότι «η αρμόδια αρχή θα πρέπει να είναι σε θέση να αποδεικνύει πριν την εγκατάσταση των εν λόγω συστημάτων σε ένα δημόσιο χώρο ότι με βάση στατιστικά ή άλλα στοιχεία συντρέχουν επαρκείς ενδείξεις τέλεσης αξιόποινης πράξης». Τη διάταξη αυτή μπορούν να επικαλούνται εύκολα οι αστυνομικές αρχές και να παρακολουθούν τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων.