Τρίτη 17 Αυγούστου 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΛΥΣΙΔΕΣ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
Οξύνεται ο ανταγωνισμός, εντείνεται η συγκέντρωση

Η οριακή αύξηση του τζίρου σε συνδυασμό με μια σημαντική μείωση κερδών για τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ το 2009, αντανακλά την «εκρηκτική» κατάσταση που προκύπτει από την οικονομική κρίση και τον περιορισμό της αγοραστικής δύναμης των λαϊκών νοικοκυριών σε συνδυασμό με τον οξύτατο ανταγωνισμό που εκδηλώνεται, αλλάζοντας τον «χάρτη» της αγοράς της λιανικής πώλησης τροφίμων. Οι πρώτες εξελίξεις έχουν ήδη εκδηλωθεί μέσα στο 2010, (απορρόφηση DIA από ΚΑΡΦΟΥΡ, αποχώρηση ALDI, προβλήματα ΑΤΛΑΝΤΙΚ). Από την έρευνα της εταιρείας STAT BANK, στις 96 μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, προκύπτει αύξηση του τζίρου κατά 3%, στα 10,7 δισ. ευρώ και μείωση κερδών κατά 23%, στα 122 εκατ. ευρώ από 158,8 εκατ. ευρώ το 2008. (Τα κέρδη είναι στην πραγματικότητα περισσότερα, αλλά αφαιρούνται οι ζημιές για να προκύψει το συνολικό νούμερο). Επισημαίνεται μάλιστα, ότι το 2003 οι 96 μεγαλύτερες αλυσίδες είχαν 176 εκατ. ευρώ κέρδη. Παρ' όλα αυτά, διαπιστώνεται ότι ο κλάδος αναδεικνύεται στην τρίτη επιχειρηματική δραστηριότητα από άποψη τζίρου, με τον κλάδο του πετρελαίου και του αυτοκινήτου να προηγούνται.

Από τις 96 επιχειρήσεις του δείγματος, οι 78 εμφάνισαν κέρδη και οι 18 ζημιές. Ετσι, το 81,25% του κλάδου ήταν κερδοφόρο. Οι συνολικές πωλήσεις των 78 κερδοφόρων επιχειρήσεων του κλάδου αυξήθηκαν κατά 4,4%. Τα συνολικά καθαρά κέρδη τους μειώθηκαν κατά 11% για να φτάσουν τα 165 εκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, ο μέσος όρος επηρεάζεται από τα αποτελέσματα των 18 ζημιογόνων αλυσίδων, οι οποίες εμφάνισαν μείωση τζίρου 4% και αύξηση ζημιών 60%. Οι συνολικές ζημιές αυξήθηκαν από 27 εκατομμύρια ευρώ το 2008 σε 43 εκατομμύρια ευρώ το 2009.

Στην έρευνα σημειώνεται ότι «ο κλάδος των σούπερ μάρκετ - πολυκαταστημάτων εμφανίζει μεγάλη συγκέντρωση δυνάμεων, γεγονός που αποδεικνύεται και από την κατανομή του συνολικού τζίρου του κλάδου. Ετσι, οι 10 μεγαλύτερες επιχειρήσεις διαχειρίζονται περίπου το 77% του συνολικού κύκλου εργασιών του κλάδου. Οι ίδιες εταιρείες αποσπούν το 78% των συνολικών καθαρών κερδών του κλάδου. Ενδεικτικό της συγκέντρωσης του κλάδου είναι το παρακάτω στοιχείο: οι δέκα πλέον κερδοφόρες επιχειρήσεις του κλάδου(ΑΒ Βασιλόπουλος, Σκλαβενίτης, Πέντε, Μασούτης, Μετρό, ΕΝΑ ΑΕ, Carrefour-Μαρινόπουλος, ΙΝΚΑ Χανίων ΣΥΝΠΕ, Ανδρικόπουλος και Χαλκιαδάκης) αποσπούν το 84% των συνολικών καθαρών κερδών των κερδοφόρων επιχειρήσεων του κλάδου».

Η συγκέντρωση παρατηρείται και στις προμηθευτικές επιχειρήσεις των σούπερ μάρκετ. Περίπου το 60% των πωλήσεων των αλυσίδων σούπερ μάρκετ αντιπροσωπεύει προϊόντα περίπου 40 προμηθευτικών επιχειρήσεων, από τις οποίες λιγότερες από τις 15 είναι εισαγωγικές, θυγατρικές πολυεθνικών εταιρειών.

Μεταξύ των αλυσίδων σούπερ μάρκετ - πολυκαταστημάτων που εμφάνισαν τις μεγαλύτερες μειώσεις κερδοφορίας είναι και οι: Carrefour-Μαρινόπουλος (75,32%), Βερόπουλοι Αφοί (52,13%), Μετρό (38,76%) και Χαλκιαδάκης (37,93%). Μεταξύ των αλυσίδων που εμφάνισαν τις υψηλότερες αυξήσεις κερδών ήταν και οι: Σκλαβενίτης, ΕΝΑ και ΑΒ Βασιλόπουλος.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ