Πέμπτη 9 Δεκέμβρη 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΑΘΗΝΑ ΤΣΑΓΓΑΡΗ
Attenberg

Μεταμοντέρνο συνονθύλευμα σε μορφή και περιεχόμενο με εξορθολογιστική αποδραματοποίηση του θανάτου ως μέρους της ζωής και πλατφόρμα ενίσχυσης της θέσης για την αποτέφρωση των νεκρών. Με ιντερμέδια αποστασιοποίησης. Με ισχνές και εκπληκτικά μονοδιάστατες εικόνες και έννοιες που στη μονοτονία τους γίνονται ενοχλητικές, τόσο σε επίπεδο μεμονωμένων σκηνών όσο και ενιαίου έργου. Το στιλιζάρισμα που συντίθεται από έννοιες με στερητικά α (άοσμο/ άχρωμο/ άνοστο/ και πάει λέγοντας) κλείνει μάλλον προς την πλευρά της αδυναμίας ως προς ένα μοντέλο συμπυκνωμένης αφήγησης παρά το αντίθετο.

Η ταινία της Αθηνάς Τσαγγάρη με κάθε ευκαιρία φροντίζει να μας υπενθυμίζει το χαρακτήρα της, τόσο μέσα από φορτική επανάληψη της λέξης «πανίδα» όσο και εικόνες από τα τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ του Sir David Attenborough για τη ζωή των θηλαστικών. Με παγωμένη, ακατέργαστη λογική, η 23χρονη Ελληνογαλλίδα του φιλμ δηλώνει ότι το ανδρικό είδος την απωθεί σεξουαλικά και η ερωτική συμπεριφορά του ανθρώπινου είδους την αφήνει αδιάφορη. Επιλέγει την ταύτισή της με την πανίδα, με τους ζωικούς οργανισμούς ειδικά τα θηλαστικά και μελετά σχολαστικά τη συμπεριφορά τους ως προς την αναπαραγωγή του είδους. Στάση ανέραστου ατόμου - για πολλούς και εξηγήσιμους λόγους - που όμως δονείται από την επιθυμία να περάσει στις τάξεις των «φυσιολογικών». Τι άλλο θα μπορούσε να σημαίνει η επιλογή της χρήσης του γνωστότατου τραγουδιού της Φρανσουάζ Αρντί «Tous les garcons et les filles de mon age» από τη δεκαετία του '60.

Στο πρώτο μισό της ταινίας αναρωτιέται κανείς γιατί γίνεται κατάχρηση μιας γλώσσας που άπτεται συμβάσεων άλλων τεχνών, του θεάτρου π.χ. και του χορού, αλλά όχι του κινηματογράφου. Γιατί κάποια που υποδύεται την Ελληνογαλλίδα, σε μια στιλιζαρισμένη, μη ρεαλιστική κατασκευή, να είναι όντως Ελληνογαλλίδα, με λόγο μη στρογγυλό, πολλές φορές ακατάληπτο. Για να περάσει ο δημιουργός τα φραστικά μηνύματα που ο ίδιος έχει επιλέξει να προβάλει, πρέπει πρώτ' απ' όλα να φροντίζει, ώστε ο λόγος να γίνεται κατανοητός. Η Μαρίνα ζει με τον αρχιτέκτονα πατέρα της - που μπαινοβγαίνει στο νοσοκομείο, άρρωστος στο τελευταίο στάδιο καρκίνου. Εκείνη δουλεύει ως οδηγός στα Ασπρα Σπίτια, τον οικισμό που έχτισε η γαλλική «Πεσινέ» στη Βοιωτία τη δεκαετία του '60 που περιγράφεται με σκοτεινά χρώματα παρά τα πολύχρωμα λαμπιόνια το σούρουπο. Η Γαλλίδα μητέρα της έχει πεθάνει - πιθανότατα υπήρξε εργαζόμενη στην εταιρεία. Μοναδική της φίλη η συνομήλικη Μπέλλα που δουλεύει στο κυλικείο του οικισμού. Ενας καινούργιος μηχανικός της εταιρείας κεντρίζει το ερωτικό ενδιαφέρον της Μαρίνας που απελευθερωμένη, μετά τον θάνατο του πατέρα της, θα φροντίσει να αναπτύξει. Ετσι μας λέει διά στόματος Φρανσουάζ Αρντί που τραγουδά «C' est le temps de l' amour...» και κλείνει η ταινία. Επίπλαστες επινοήσεις, πεπερασμένη αναλυτική σκέψη, ακριβώς την εποχή που επιβάλλεται συνθετικός τρόπος αντιμετώπισης των πραγμάτων.

Παίζουν: Αριάν Λαμπέντ, Βαγγέλης Μουρίκης, Ευαγγελία Ράντου, Γιώργος Λάνθιμος.

Παραγωγή: Ελλάδα (2010).

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Πώς κυριάρχησαν τα θηλαστικά (2022-06-04 00:00:00.0)
Η άνοδος των θηλαστικών (2016-07-31 00:00:00.0)
Αφιέρωμα σε συμφωνικά έργα του (2013-01-27 00:00:00.0)
Κρούσματα αλλαντίασης στη Γαλλία (2011-09-10 00:00:00.0)
Ο Διαχειριστής (2010-02-26 00:00:00.0)
Οπωσδήποτε την Κυριακή (2004-10-27 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ