Οι εφοπλιστές, ένα από τα σκληρότερα τμήματα της αστικής τάξης, με διεθνή δράση στην ποντοπόρο ναυτιλία, στην κρουαζιέρα και την ακτοπλοΐα, ακόμη και στις συνθήκες της καπιταλιστικής κρίσης βγάζουν κέρδη, συγκεντρώνουν τεράστια κεφάλαια από την εκμετάλλευση των ναυτεργατών και τα προνόμια, τις επιδοτήσεις, φοροαπαλλαγές κ.ά. που τους παρέχει το κράτος. Το εφοπλιστικό κεφάλαιο κάνει επενδύσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων για νεότευκτα πλοία σε ασιατικά ναυπηγεία, για την αγορά πλοίων από δεύτερο χέρι, επεκτείνει τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες σε νέους τομείς.
Στόχος της αντιλαϊκής πολιτικής της ΕΕ, των εφοπλιστών, της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, της ΝΔ, του ΛΑ.Ο.Σ. και όλων των κομμάτων που στηρίζουν το εκμεταλλευτικό καπιταλιστικό σύστημα είναι να ρίξουν τα βάρη της καπιταλιστικής κρίσης στην εργατική τάξη, να μειώσουν δραστικά την τιμή της εργατικής δύναμης, για τη διασφάλιση και αύξηση των κερδών του κεφαλαίου.
Το ΚΚΕ έγκαιρα ενημέρωσε και συνέβαλε καθοριστικά στην οργάνωση της πάλης των ναυτεργατών, στις μεγάλες απεργιακές κινητοποιήσεις, που χτυπήθηκαν με ταξικό μίσος από το ΠΑΣΟΚ, τη ΝΔ και τους εφοπλιστές, με πολιτική επιστράτευση το 2002, 2006 και το 2010, με την κινητοποίηση των ειδικών κρατικών σωμάτων καταστολής, τη βάναυση επίθεση ενάντια στους ναυτεργάτες
Το ΠΑΜΕ, το ταξικό εργατικό κίνημα και οι άλλες αγωνιστικές συσπειρώσεις - ΠΑΣΥ, ΠΑΣΕΒΕ, ΜΑΣ και ΟΓΕ - αποτελούν πολύτιμες δυνάμεις αλληλεγγύης, ενίσχυσης της αποτελεσματικότητας της πάλης των ναυτεργατών στους καταπέλτες των καραβιών.
Τα αστικά και οπορτουνιστικά ιδεολογήματα, ο «κοινωνικός αυτοματισμός», ενταγμένα στη στρατηγική των εφοπλιστών, του κεφαλαίου και του πολιτικού του προσωπικού, του ΠΑΣΟΚ, της ΝΔ, χρεοκοπούν στις συνειδήσεις όλο και περισσότερων εργαζομένων.
Η ήττα των εφοπλιστών και του πολιτικού τους προσωπικού στην ιδεολογικοπολιτική αντιπαράθεση με το ΚΚΕ και το ΠΑΜΕ, το ταξικό εργατικό κίνημα, τους οδηγεί όλο και πιο βαθιά σε χυδαίες μεθοδεύσεις, στο ψέμα, στην ανυποληψία.
Οι εφοπλιστές πρωτοστατούν στην επίθεση ενάντια στους ναυτεργάτες, συνολικά ενάντια στην εργατική τάξη. Με επενδύσεις σε έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ και παχυλές αμοιβές σε ομάδα αργυρώνητων δημοσιογράφων, τα τελευταία χρόνια συμμετέχουν πιο ενεργά και άμεσα στην ιδεολογικοπολιτική διαπάλη της αστικής τάξης ενάντια στο ΚΚΕ και το εργατικό κίνημα, και ακόμη γι' αυτό που αφόρητα βασανίζει χρόνια τους εφοπλιστές, το φτιασίδωμα της εικόνας τους απέναντι στον εργαζόμενο λαό.
Είναι χαρακτηριστικό το πολιτικό μίσος και το κοινωνικό κόμπλεξ του Ομίλου Αλαφούζου, η αγωνιώδης, ανεπιτυχής προσπάθειά του για την ανάδειξη της «αναγνωρισιμότητας» του ρόλου των εφοπλιστών, που γίνεται με χυδαίο τρόπο μέσα από τα ΜΜΕ που ελέγχει από κοινού με άλλους εφοπλιστές, με επιθέσεις ενάντια στο ΚΚΕ, το ΠΑΜΕ και τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ - ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, τους ναυτεργάτες, την εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα. Η χυδαία εκστρατεία των εφοπλιστών, γενικότερα της αστικής τάξης και του πολιτικού τους προσωπικού, από τα κρατικά και ιδιωτικά ΜΜΕ δεν μπορεί να συγκαλύψει την άγρια εκμετάλλευση της εργατικής τάξης, δεν μπορεί να σβήσει τη μεγάλη αλυσίδα των ναυτικών εγκλημάτων των εφοπλιστών, όπως τα τραγικά ναυάγια του Ε/Γ - Ο/Γ ΗΡΑΚΛΕΙΟ το 1966 , του Φ/Γ IRON ANTONIS, του Φ/Γ ΔΥΣΤΟΣ, του Ε/Γ - Ο/Γ ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ το 2000 (...) χωρίς να λησμονάμε τα προγενέστερα εγκλήματα, αλλά και το καθημερινό τίμημα που έχει η καπιταλιστική βαρβαρότητα για τους εργαζόμενους, γιατί ο λαός έχει και μνήμη και κρίση.
Οι εξελίξεις στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες χαρακτηρίζονται από τους εξής βασικούς παράγοντες:
Σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, οι τρεις επιχειρηματικοί όμιλοι - «MIG», «Grimaldi Group» και «Sea Star Capital» - ελέγχουν το 85% της κίνησης στα δρομολόγια του Αιγαίου και το 80% της Αδριατικής. Πρόκειται για αγορά που ξεπερνά τα 2,1 δισ. ευρώ, με αρνητικές επιπτώσεις για τους ναυτεργάτες και τους κατοίκους των νησιών.
Ενδεικτικά, η τιμή με ταχύπλοο για Σαντορίνη κυμαίνεται στα 632 ευρώ, όπου το εισιτήριο ανά άτομο είναι 58 ευρώ και 84 ευρώ ανά αυτοκίνητο. Η τιμή με ταχύπλοο για Μύκονο κυμαίνεται στα 588 ευρώ, όπου το εισιτήριο ανά άτομο είναι 54,50 ευρώ και 76 ευρώ ανά αυτοκίνητο...
Πολλά νησιά αντιμετωπίζουν έντονα προβλήματα αποκλεισμού, τόσο από τη μη δρομολόγηση, όσο και από τη μείωση της συχνότητας των δρομολογίων των πλοίων. Ακόμη και την περίοδο αιχμής της τουριστικής περιόδου (Ιούλης - Αύγουστος 2011), σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν οι επισκέπτες, οι εργαζόμενοι κάτοικοι των νησιών Λήμνου, Μυτιλήνης, Χίου, Σάμου, Ικαρίας. Πιο μεγαλύτερο είναι το πρόβλημα στα απομακρυσμένα μικρά νησιά στο Αιγαίο και στο Ιόνιο Πέλαγος, ενώ οι ακτοπλόοι εφοπλιστές καρπώνονται μεγάλα ποσά από τις επιδοτήσεις, στο όνομα της εξυπηρέτησης των χαρακτηρισμένων ως «άγονων γραμμών».
Η αυτεπάγγελτη έρευνα για «καρτέλ» στην ακτοπλοΐα - που είναι σε εκκρεμότητα από το 2009 - για τη διαμόρφωση των τιμών των εισιτηρίων και τη συντονισμένη παρουσία των ναυτιλιακών εταιρειών όσον αφορά τις δηλώσεις δρομολόγησης πλοίων και τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς για τις «άγονες γραμμές», βρίσκεται στις ελληνικές καλένδες της μεθοδευμένης συγκάλυψης των εφοπλιστικών ευθυνών. Πρόκειται ουσιαστικά για τη συνέχεια της έρευνας που είχε ξεκινήσει πριν από χρόνια, αλλά ουδέποτε ολοκληρώθηκε μετά τις συνεχείς ενστάσεις από την Ενωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας (ΕΕΝ), που εκπροσωπεί τμήμα των ακτοπλόων εφοπλιστών.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της αντιλαϊκής πολιτικής του ΠΑΣΟΚ, της ΝΔ, των εφοπλιστών είναι η κάλυψη που παρέχουν στον επιχειρηματικό όμιλο LOUIS HELLENIC CRUISES, πλοιοκτήτρια εταιρεία του κρουαζιερόπλοιου «SEA DIAMOND» που από το 2007 παραμένει στο βυθό της Καλντέρας της Σαντορίνης, προκαλώντας - επιστημονικά τεκμηριωμένη - μια αργή και μη αναστρέψιμη περιβαλλοντική καταστροφή, παρά τη θέληση και τις κινητοποιήσεις των λαϊκών στρωμάτων της περιοχής για την ανέλκυση του ναυαγίου.
Η εξέλιξη αυτή αποδεικνύει ότι οι εφοπλιστές (που συσσώρευσαν μεγάλα κεφάλαια) και η πολιτική που υπηρετεί τα συμφέροντά τους δεν μπόρεσαν να εξασφαλίσουν τη μεταφορά με σύγχρονα πλοία. Με το νόμο 3978/16-06- 2011, κατ' απαίτηση των εφοπλιστών, καταργήθηκε ο κλάδος ασφάλισης επιβατών και οχημάτων που μετακινούνται με καταβολή ναύλου μεταξύ ελληνικών νησιών με κάθε τύπου επιβατηγά και οχηματαγωγά πλοία, καθώς και το Κεφάλαιο Ασφάλισης Επιβατών και Οχημάτων (ΚΑΕΟ), χωρίς μείωση της τιμής των εισιτηρίων και των ναύλων των εμπορευμάτων, την οποία συνεχίζουν και καρπώνονται οι εφοπλιστές.
Η Διεθνής Σύμβαση των Αθηνών του 1974, που ρυθμίζει την ευθύνη του θαλάσσιου μεταφορέα, για αποζημίωση -σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος- επιβατών (θάνατος, σωματική βλάβη) και πραγμάτων (αποσκευές), με ευθύνη των εφοπλιστών, των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ δεν ισχύει για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες... Μάλιστα, το Πρωτόκολλο της Σύμβασης του 2002, που αυξάνει σημαντικά τα όρια αποζημίωσης (σημερινά περίπου 287.500 ευρώ) και κάνει υποχρεωτική την ασφάλιση ευθύνης των μεταφορέων δεν έχει τεθεί σε ισχύ, επειδή λόγω της σφοδρής αντίδρασης των εφοπλιστών δεν έχει κυρωθεί από τον απαραίτητο αριθμό κρατών - ούτε από την Ελλάδα. Στην ίδια ρότα εξυπηρέτησης των συμφερόντων του εφοπλιστικού κεφαλαίου κινείται και η ΕΕ από το 2005 μέχρι σήμερα. Η νέα πρόταση του Συμβουλίου για την κύρωση του Πρωτοκόλλου 2002 από την ΕΕ, που υποβλήθηκε το Νοέμβρη του 2010 και συζητήθηκε στις 11/7/2011 στην Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωκοινοβουλίου, αποτελεί νέα κοροϊδία για τους επιβάτες και τους ναυτεργάτες, γιατί και πάλι δεν αφορά τις εσωτερικές θαλάσσιες μεταφορές, αλλά μόνο τις διεθνείς μεταφορές, ικανοποιώντας και πάλι τις αξιώσεις των εφοπλιστών.
Το οργανικό έλλειμμα του ΝΑΤ και του ΚΕΑΝ για την κύρια και επικουρική σύνταξη των ναυτεργατών μόνο για το 2011 εκτινάχθηκε στα 1,25 δισεκατομμύρια ευρώ ! Οι επιδοτήσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό στο ΝΑΤ και το ΚΕΑΝ ξεπερνούν τα 12 δισεκατομμύρια ευρώ! Ετσι το αίμα και ο ιδρώτας των ναυτεργατών, ενώ έπρεπε να είναι στα ασφαλιστικά τους ταμεία, μέσα από την καπιταλιστική εκμετάλλευση, την αντιλαϊκή πολιτική των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, τα θαλασσοδάνεια, την εισφοροκλοπή αποτελούν αστείρευτη πηγή για το θησαυρισμό των εφοπλιστών. Με το Μνημόνιο (Ν. 3845/2010) έχουν κοπεί ήδη δύο μισθοί από τους συνταξιούχους ναυτεργάτες. Με το «Μεσοπρόθεσμο» (Ν. 3986/2011), την πρόσθετη φορολόγηση προωθείται νέο χτύπημα των συντάξεων των ναυτεργατών. Σύμφωνα με το άρθρο 44 του Ν. 3986/1η Ιουλίου 2011 «η χρηματοδότηση του ΝΑΤ για το 2011 μειώνεται κατά 50.000.000 ευρώ σε σχέση με τη χρηματοδότηση κατά το έτος 2010, και από το 2012 και εφεξής μειώνεται κατά το ποσό των 100.000.000 ευρώ για κάθε έτος σε σχέση με τη χρηματοδότηση του 2010. Με κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Οικονομικών οι συντάξεις του ΝΑΤ αναπροσαρμόζονται από 1/7/2011 και εφεξής, ώστε να προκύπτει ισοσκελισμένος προϋπολογισμός». Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, με την τρόικα (ΕΕ, ΕΚΤ, ΔΝΤ), τη ΝΔ, το ΛΑ.Ο.Σ. και το άλλο πολιτικό προσωπικό του κεφαλαίου έχει βάλει στην κλίνη του Προκρούστη τα ΒΑΕ, τις επικουρικές συντάξεις κλπ.
Με το άρθρο 27, του Ν. 3863/2010 το ΝΑΤ, από 1/1/2013 εντάσσεται στο ΙΚΑ, δυναμιτίζοντας έτσι το σύνολο των κοινωνικοασφαλιστικών δικαιωμάτων των ναυτεργατών.
Το όψιμο ενδιαφέρον των εφοπλιστών - καταμεσής του καλοκαιριού - για την ανάπτυξη του τουρισμού δεν έχει καμιά σχέση με τις ανάγκες των επιβατών, των εργαζομένων, τους φτωχούς αγρότες, τους μικρομεσαίους επαγγελματοβιοτέχνες, τους κατοίκους των νησιών, την ανάπτυξη του λαϊκού τουρισμού. Γιατί οι εφοπλιστές είναι αυτοί που επέβαλαν τιμές - «φωτιά» για τα εισιτήρια στην ακτοπλοΐα, απλησίαστες για την εργατική - λαϊκή οικογένεια. Γιατί οι εφοπλιστές λυμαίνονται κρατικές επιδοτήσεις -πάνω από 120.000.000 ευρώ μόνο για το 2011- με πρόσχημα τις «άγονες γραμμές», ενώ παροπλίζουν το 60% των ακτοπλοϊκών πλοίων, βάζοντας για πάνω από 6 μήνες σε απομόνωση τους εργαζόμενους κατοίκους των νησιών. Οι βεβαιωμένες οφειλές των εφοπλιστών στην 4η ΔΟΥ Πειραιά για ασφαλιστικές εισφορές προς το ΝΑΤ και το Κεφάλαιο Ασφάλισης Επιβατών και Οχημάτων (ΚΑΕΟ), ανέρχονται σε 145.000.000 ευρώ. Είναι ανυπολόγιστο το συνολικό ποσό των οφειλών των εφοπλιστών, γιατί με ευθύνη των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ οι ισολογισμοί του ΝΑΤ και του ΚΕΑΝ έχουν σταματήσει να συντάσσονται από το 2002.
Οι αντιλαϊκές θέσεις του ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ για την ακτοπλοΐα και οι προκλητικοί χαρακτηρισμοί - ως εξαλλοσύνες - για τους αγώνες των ναυτεργατών, αποτελούν συμβολή των οπορτουνιστών στο κεφάλαιο σε κρίσιμες φάσεις της ταξικής πάλης, ρίχνουν νερό στο μύλο των εφοπλιστών, της πλουτοκρατίας για το χτύπημα του εργατικού - λαϊκού κινήματος. Πάει πολύ, συνδικαλιστές του ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ, όπως στην Ενωση Ναυτών (ΠΕΝΕΝ), ναυάγια της ταξικής πάλης, που τους πιάνει «ναυτία» όταν πλησιάζουν τους καταπέλτες των πλοίων στο λιμάνι του Πειραιά, από το αντιμάμαλο που δημιουργεί ο αγώνας του ταξικού εργατικού κινήματος, ενώ έχουν βάλει φαρδιά πλατιά την υπογραφή τους στους επαχθείς όρους που έθεσαν οι εφοπλιστές στις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, για την ένταση της εκμετάλλευσης των ναυτεργατών, με θράσος, φορώντας την προβιά του χαμαιλέοντα, πάει πολύ να παριστάνουν τους τιμητές των δικαιωμάτων και των αγώνων των ναυτεργατών. Ενώ είναι έτοιμοι από καιρό μέσα στο μηχανισμό του αστικού κράτους, πρόθυμοι και μέσα από τα κρατικά και ιδιωτικά ΜΜΕ, από κοινού ρεφορμιστές και οπορτουνιστές συνδικαλιστές των παρατάξεων ΠΑΣΚΕ - ΔΑΚΕ και «Αυτόνομης Παρέμβασης» να υπονομεύουν τους αγώνες των εργαζομένων των λαϊκών στρωμάτων, όπως στην απεργία των ναυτεργατικών σωματείων ΠΕΜΕΝ - ΣΤΕΦΕΝΩΝ στις 28-29 Ιούνη 2011, τον αγώνα των αυτοαπασχολούμενων στα ταξί κ.ά.